[legend title=”A CIKK RÉGEN FRISSÜLT” style=”3″]
Ez a cikk 2015-ben készült, ezért javasoljuk, hogy ha friss Instagram cikkeket szeretnél olvasni, akkor:
- Tekintsd meg legutóbbi Instagram hirdetéssel kapcsolatos szakmai cikkünket.
- Vagy nézz körül az összes blogunkon megjelent Instagram témájú cikkekben, hírekben.
[/legend]
Az Instagram napjaink legdinamikusabban fejlődő közösségi média oldala, az aktív felhasználószám-növekedés mellett, az újonnan regisztrált tagok számában is első. Vajon meddig szárnyal a sikere? Az alábbiakban a közösségi oldal dinamikusan növekvő felhasználóbázisáról, illetve a vele kapcsolatos instagram hirdetés lehetőségekről lesz szó!
Az Egy kép is többet mond ezer szónál! cikkünkben arról beszéltünk, hogy az idő múlásával hogyan szorulnak háttérbe a szöveges bejegyzések, illetve hogy milyen iramban növekedett a feltöltött videók és a képek száma az elmúlt évben. Az Instagram sikere egyelőre töretlen, éppen ezért úgy érezzük továbbra is érdemes a témával foglalkozni.
Statisztika
A 2010-ben indított alkalmazás rohamosan terjed, a 2014-es évben kilenc hónap alatt 50%-al növekedett az aktív felhasználóinak száma, így decemberre elérte a 300 milliós létszámot és megelőzte a Twittert!
Azt már eddig is tudtuk, hogy márkaépítés szempontjából nagyon hasznos felület lehet az oldal, azonban eddig csak új követők szerzésével jelenhettünk meg a felhasználók hírfolyamában. Ez nemrég megváltozott, ugyanis 2013 novemberétől az USA-ban, 2014 júniusától pedig más nagyobb piacokon is (Egyesült Királyság, Ausztrália, Kanada) engedélyezték az ún. in-feed hirdetéseket. Vagyis, a felhasználók már nem csak az általuk követett fiókok képeit láthatják, hanem célzott, fizetett hirdetéseket is.
Kockázatos lépés volt, de a Facebook nem sürgette, okosan várt, és úgy néz ki ez nyerő stratégiának bizonyult. Habár sokan hallatták negatív véleményüket az ügyről, a felhasználók többsége elfogadta a változást, sőt a hirdetések bevezetését követő időszakban 50 millió új felhasználó regisztrált, amiből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy az embereket már nem zavarja (annyira) a személyre szabott hirdetések látványa.
Esettanulmány
A valaha volt első hirdetés megjelenítésére 2013. november elsején került sor, a megbízó a Michael Kors luxusmárka volt. A fizetett bejegyzést mindössze egyszer jelenítették meg a felhasználóknak, de így is nagyon pozitív eredményeket hozott: 218.000 like az első 18 órán belül, ez majdnem négyszer annyi, mint amit a márka előző bejegyzései átlagosan hoztak. Félelmetes belegondolni, hogy a hirdetés a becslések szerint akár 6,15 millió felhasználóhoz is eljuthatott. A kép alatti hozzászólások már nem számítanak ekkora sikernek, az 1600 komment körülbelül fele negatív hangvételű volt, azonban (mint ez a későbbi fizetett bejegyzések alatti negatív reakciók arányának csökkenéséből is látszik) az elégedetlenség inkább a hirdetés tényének szólt, semmint a bejegyzésnek, márkának. A hirdetés pozitív hatása a követők számának emelkedéséből is jól látszódik: 33.000 új követő csatlakozott az oldalhoz egy napon belül, ez az addigi átlag tizenhatszorosa(!).
Magyarország
Az in-feed hirdetések elindítása és kiterjesztése előrevetíti a többi országba való bevezetését is, így nem kizárt, hogy Magyarországon is megjelenhetnek a fizetett instagram hirdetések, akár egy éven belül. (UPDATE: Szeptember 30-tól elérhetővé váltak hazánkban is! – további részletek itt.)
Üzleti szempontból ez azt jelenti, hogy amíg ma csak hosszú távú, minőségi tartalomfeltöltéssel vagy gyors rajongó-növekedéssel kecsegtető kampányokkal és nyereményjátékokkal növelhetjük követőink számát, addig a későbbiek folyamán akár valódi hirdetés formájában is megjelenhetünk. Ez azért fontos, mert így nem csak a saját követőinken vagy a hashtageken keresztül juthatunk el a felhasználókhoz, hanem érdeklődési körök alapján és demográfiai / földrajzi tényezők mentén is. Ez várhatóan sokkal nagyobb elérést, valamint sokkal több lehetséges követőt jelent, vagyis a potenciális ügyfeleink száma radikálisan növekedhet.
Arról még nincs információ, hogy hogyan működik a hirdetési rendszer. Egyelőre csak néhány prémium márka hirdetéseit láthatjuk, akik valószínűleg egyéni megegyezéseket követve jelennek meg. Azonban várható, hogy ahogy a reklámmal „sújtott” országok listáját is bővítik, úgy a hirdetők névsora is hígulni fog, ami végső soron akár egy megjelenés vagy kattintás alapú hirdetési modellhez is vezethet.
Az Instagram további dinamikus növekedését sejteti a két globálisan észlelhető trend is, vagyis hogy az értékesített mobiltelefonok egyre növekvő hányada okostelefon, valamint, hogy a közösségi oldalakat egyre inkább mobil eszközökről keresik fel. Ez keresztezve a Magyarországon meredeken növekvő okostelefon-penetrációval és az ezzel járó tudatos felhasználószám növekedéssel, pozitív jövőképet mutat egy alapvetően mobilról elérhető közösség számára.
Jövőkép
Habár Magyarországon az Instagram felhasználók száma egyelőre nem kirívóan magas, ennek ellenére a fiatalok közkedvelt közösségi média platformjának számít, és a 18-29 éves korosztály második legkedveltebb közösségi oldala. A Facebookot is használó felhasználók között egyre gyakoribb, hogy a képeket már inkább Instagramra töltik fel és utána osztják meg a leghíresebb közösségi oldalon. Ha a magyar közösség követi a nemzetközi trendet és pozitívan reagál a hirdetések esetleges bevezetésére, akkor a következő évek során a legfontosabb tartalom alapú marketingcsatornává léphet elő.
Érdemes tehát figyelemmel kísérni a platform alakulását, mert ha itthon is bevezetésre kerülnek a fizetett hirdetések, akkor mi már felkészülve várhatjuk, és az elsők között jeleníthetjük meg hirdetéseinket. Addig azonban továbbra is a „hagyományos” módszereket használva építsünk közösséget, növeljük ismertségünket és hozzuk közelebb vásárlóinkat a márkánkhoz. Mert fáradozásaink (így vagy úgy), de meg fognak térülni!
Források
http://www.pewinternet.org/2015/01/09/social-media-update-2014/