Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Hogyan működik a Facebook algoritmusa 2021-ben?

Tartalomjegyzék

Ivett Mészáros
2021.03.12.

2021-ben a Facebook algoritmus négy fő rangsorjelből áll: a közelmúlt, a népszerűség, a tartalom típusa és a kapcsolat.

Ti is gyakran felteszitek a kérdést “miért olyan rossz az organikus Facebook-eléréseink?” 

A rövid válasz erre a Facebook algoritmus. Olvasd tovább cikkünket , és elmagyarázzuk  főbb működési elveket.

Először nézzünk meg néhány referenciaértéket. 

2020 végétől az organikus elérés folyamatosan csökken. Az organikus Facebook bejegyzések átlagos elérése jelenleg kb. 5,2% körül van. (A nyilvántartás szerint 2019 végén 5,5% volt, az azt megelőző évben pedig 7,7%).

Eközben 2020-ban az organikus Facebook bejegyzések átlagos elkötelezettségi aránya 0,25% volt. Ez a szám 0,08% -ra csökkent azoknak, akiknek több mint 100 ezer követője van.

A fenti számoktól jobban érezhetnénk magunkat, de ez nem így van. Az algoritmus megnehezíti a márkák organikus Facebook tartalmainak elérését.

Minden Facebook marketing stratégiához szükséges az organikus és fizetett tartalom egyaránt, ami azt jelenti, hogy itt az idő, hogy kitaláljuk, mit is akar és hogyan működik ez a “titokzatos agy”.

Mi a Facebook algoritmus?

A Facebook algoritmusa az, amely eldönti, hogy az emberek mely bejegyzéseket látják, amikor ellenőrzik a Facebook hírcsatornájukat, és ezek a bejegyzések milyen sorrendben jelenjenek meg. A Facebook a maga részéről emlékeztetni akar minket arra, hogy nincs egyetlen algoritmus, sokkal inkább „a gépi tanulási modellek és rangsorok több rétege” van, amely arra épül, hogy előre jelezze, mely bejegyzések lesznek „általánosan a legértékesebbek és a legértékesebbek az egyén számára hosszú távon.”

Vagyis ahelyett, hogy minden elérhető Facebook-bejegyzést időrendben mutatna, a Facebook-algoritmus minden bejegyzést kiértékel, pontoz, majd az egyes felhasználók érdeklődésének csökkenő sorrendjében rendezi azt. Ez a folyamat minden alkalommal megtörténik, amikor egy felhasználó – és 2,7 milliárdan vannak – frissíti hírcsatornáját.

Bár nem ismerjük annak minden részletét, hogy a Facebook algoritmus hogyan dönti el, hogy mit jelenítsen meg az embereknek (és mit ne mutasson az embereknek), tudjuk, hogy – mint minden közösségi média ajánlási algoritmus- az egyik célja az, hogy az emberek folyamatosan pörgessék a hírcsatornájukat és több hirdetést lássanak.

Nézzük meg a Facebook algoritmus rövid történetét

Fontos tudnunk, hogy a Facebook algoritmus nem statikus; a mérnökök folyamatosan bütykölnek rajta.

Az előrejelzések elvégzéséhez az algoritmus több ezer adatpontot, más néven rangsorolási jeleket használ. Az évek során a rangsorolási jeleket hozzáadták, eltávolították, és fontosságukat is módosították, attól függően, hogy a Facebook szerint mit akarnak látni a felhasználók.

Íme néhány figyelemre méltóbb változás.

2003-2009

Először is: mindannyian tudjuk, hogy a Facebook 2004-ben született. A Facebook történetének beszámolói megerősítik, hogy:

  • A Facebook hírcsatorna 2006-ban debütált.
  • A Tetszik gomb 2007-ben jelent meg.
  • 2009-ben a Facebook bemutatta azt a válogatási sorrendet, ahol a legtöbb lájkot kapott bejegyzések a hírcsatorna tetejére kerültek.

2015

Gyors előrelépés néhány évvel 2015-ig, amikor a Facebook aggódott a felhasználói élmény miatt, hogy elkezdhesse rangsorolni azokat az oldalakat, amelyek túl sok promóciós tartalmat tettek közzé. (azaz a hirdetésekkel megegyező tartalmú organikus bejegyzések.)

Szintén 2015-ben a Facebook lehetőséget adott a felhasználóknak az algoritmus közvetlen elmozdítására: a „Lásd először” funkció segítségével a felhasználók jelezhetik, hogy szeretnék, ha egy oldal bejegyzéseit prioritásként kezelnék a hírcsatornájukban.

2016

2016-ban a Facebook hozzáadott egy „eltöltött idő” rangsorjelet a funkciókhoz. Más szavakkal, elkezdte mérni a bejegyzés értékét a felhasználók által eltöltött idő alapján, még akkor is, ha nem tetszett nekik vagy nem osztották meg az adott bejegyzést.

Az élő videókat is kiemelten kezelték, mivel 3x több nézési időt keresett rajta, mint a szokásos videókon.

2017

A Facebook ebben az évben kezdte el az érzelmi reakciók rangsorolását, a reakciók (azaz a szív vagy a dühös arc) hangsúlyosabb mérlegelésével, mint a klasszikus Like-ok.

A videóhoz egy másik rangsorjelet is hozzáadtak: a teljesítési arány. Más szavakkal, azokat a videókat, amelyeket az emberek a végéig megnéznek, még több embernek mutatják meg.

2018

2018 januárjában Zuckerberg bejelentette, hogy a Facebook algoritmus prioritásként kezeli a “beszélgetéseket (kommenteket) és az értelmes interakciókat kiváltó bejegyzéseket”. (Ez nyilvánvalóan válasz volt a széles körű kritikákra a Facebook negatív hatásaival kapcsolatban.) A változtatások célja az volt, hogy javítsák az emberek által a Facebookon töltött idő minőségét, és felelősséget vállaljanak azért, hogy a platform befolyásolja a felhasználók mentális egészségét és általános jólétét.

A márkáknak viszont komoly aggályai voltak ezzel a váltással kapcsolatban. A barátok, a család és a Facebook csoportok bejegyzései új és erősebb súlyt kaptak, feljebb kerültek a szervezetek és vállalkozások organikus tartalmain. A nagyobb elérés érdekében a márkáknak sokkal több nagy értékű elkötelezettséget kell megszerezniük (pl. megjegyzéseket, reakciókat, válaszokat a kommentekre, stb.).

2019

A 2019-es frissítések között szerepelt a „kiváló minőségű, eredeti videó” rangsorolása, vagyis olyan videók amelyeket 1 percnél tovább néznek, és különösen a 3 percnél hosszabb figyelmet figyelő videók.

A Facebook emellett elkezdte összegyűjteni a „közeli barátok” bejegyzéseit és tartalmait: vagyis azokat, akikkel az emberek foglalkoznak a legjobban, legyen szó akár fotók címkézéséről, akár Messenger üzenetről.

Eközben a Facebook két oldalon is sok kritikát kapott. Először az algoritmus szerepe a veszélyes téves információk elterjesztésében. A kritikusok szerint a 2018-as algoritmusváltozás fokozta a felháborodást és a megosztottságot, a politikai polarizációt, és elősegítette a téves információkat és a határokon átnyúló tartalmat. Másodszor, a kritikusoknak nem tetszett a személyes adatok védelme, amelyet a Facebook gyűjtött az algoritmus betáplálása érdekében.

2020

A Facebook bejelentette, hogy segít a felhasználóknak megérteni az algoritmust, és átveszi a saját adatainak irányítását, hogy jobb visszajelzést kapjon az algoritmusról. Az emberek azonban egyre jobban aggódnak a magánéletükért, és sokak számára a „relevánsabb hirdetések” nem tűnnek érdemes kompromisszumnak.

Eközben (a hamis hírek terén) 2020-ban a Facebook bejelentette, hogy algoritmusa mostantól a téves információk helyett a megalapozott hírek népszerűsítése érdekében értékelni fogja a hír cikkek hitelességét és minőségét.

Hol is tartunk ma?

Hogyan működik a Facebook algoritmus 2021-ben

2021 januárjában a Facebook új részleteket tett közzé algoritmusáról.

  1. Először is, a Facebook minden, a felhasználó hálózatában elérhető bejegyzést (más néven „leltár”) vesz fel, és ezeket a bejegyzéseket előre meghatározott rangsorolási jelek szerint pontozza, például a bejegyzés típusa, a közelmúlt stb.
  2. Ezután elveti azokat a bejegyzéseket, amelyekkel a felhasználó valószínűleg nem foglalkozik, a felhasználó korábbi viselkedése alapján. Ez olyan tartalmakat is lealacsonyít, amelyeket a felhasználók nem akarnak látni (azaz kattintásvadász bejegyzéseket, félretájékoztatást vagy olyan tartalmat, amelyet korábban jeleztek, hogy nem tetszik nekik).
  3. Ezután „erősebb neurális hálózatot” működtet a fennmaradó bejegyzések felett, hogy személyre szabottan értékelje őket, (Például: Ági 20% -ban valószínű, hogy sakkcsoportjából oktató videókat néz, de 95% valószínűleg szívreakciót tesz közzé nővére új kölyökkutyájáról), és értékük szerint rangsorolja őket.
  4. És végül elrendezi a médiatípusok és források keresztmetszetét, hogy a felhasználónak érdekes és sokféle bejegyzése legyen mikor végiggörget.

Tehát mi alapján dől el, hogy mely tartalmak kerülnek a hírcsatorna elejére? A válasz az, hogy attól függ, kinek a hírcsatornájáról beszélünk.

A Facebook azt mondja, hogy több ezer rangsorolási jelet használ. A felhasználó internetkapcsolatának sebességétől kezdve egészen addig, hogy tetszés vagy kommentálás mellett fog-e dönteni.

Ennek ellenére az évek során a Facebook következetesen ugyanazt a négy rangsoroló jelet emlegeti, mint a legfontosabbakat, amikor arról van szó, hogy a hírfolyamban milyen magasan jelenik meg egy bejegyzés.

4 figyelembe veendő Facebook algoritmus rangsorolási jel:

  • Kapcsolat: Olyan személy, vállalkozás, hírforrás vagy közéleti személy bejegyzése akivel a felhasználó gyakran foglalkozik. (azaz üzenetek, címkék, kapcsolatok, követések stb.)
  • Tartalom típusa: Milyen típusú adathordozó található a bejegyzésben, és a felhasználó melyik típusú adathordozóval kommunikál leginkább? (azaz videó, fotó, link stb.)
  • Népszerűség: Hogyan reagálnak rá azok, akik már látták a bejegyzést? (Különösen a barátaid). Megosztják, kommentálják, figyelmen kívül hagyják, dühöt vált ki belőlük?
  • Frisseség: Mennyire új a bejegyzés? Az újabb bejegyzések magasabbra kerülnek.

Természetesen a legtöbb ilyen jelzés megköveteli, hogy a Facebook nyomon kövesse felhasználó viselkedését. A magánélet és a személyre szabás vita itt merül fel. Végül 2021-ben a Facebook továbbra is erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy átlátható legyen a felhasználói információkkal kapcsolatban.

Meg kell nézni, hogy miként alakul a magánélet és a személyre szabás vitája. És még akkor is, ha a Facebook-felhasználók döntő többsége úgy dönt, hogy visszatér az előre megcélzott napokra, a Facebook organikus és fizetős tartalmának továbbra is meggyőzőnek, informatívnak, szórakoztatónak és inspirálónak kell lennie.

Addig is nézzük meg, hogyan működhetnek együtt a márkák az algoritmussal az organikus elérés optimalizálása érdekében.

TIPPek a Facebook algoritmus használatához

Válaszolj a közönségednek

Noha márkás tartalmak soha nem lesz képesek versenyezni senki húga új kiskutyájával, mégis nagyon fontos a kapcsolatok kiépítésének prioritása a közönségünk minden egyes emberével.

Miért? Mivel az algoritmus elsőbbséget élvez azokról az oldalakról származó bejegyzésekről, amelyekkel a felhasználó korábban interakciót folytatott. Ez azt jelenti, hogy a válaszjáték felbukkanása kulcsfontosságú, függetlenül attól, hogy ez a Messengerben vagy a megjegyzésekben található.

Ha egy ember időt szakított arra, hogy kapcsolatot vett fel márkáddal, ne pazaroljuk el a lehetőséget: éreztessük velük a meghallgatást, késztessük mosolygásra őket, vagy inspiráljuk őket további interakcióra.

A közönséged válaszoljon egymásnak

Ez a tipp magától a Facebook-tól származik. Nyilvánvaló, hogy ha egy bejegyzés sok beszélgetést váltott ki egy felhasználó barátai között, az algoritmus „action-bumping logic” -ot alkalmaz, hogy ezt a bejegyzést ismét megmutassa a felhasználónak.

Ez azt jelenti, hogy a legérdekesebb beszélgetésindítók nagyobb elérést kapnak, második esély formájában.

Az algoritmus olyan tartalmat értékel, amelyet az emberek meg akarnak osztani és megvitatni a barátaikkal. (Ne feledjük, hogy ez nem azt jelenti, hogy az algoritmus azt akarja, hogy inspiráljuk az idegeneket kommentháborúba.)

Célozzunk többet a ❤️ reakcióra, mint a szimpla like-ra

Az elmúlt néhány évben az algoritmus súlyosabban mérte a reakció gombokat, mint egy egyszerű Like-ot. Tehát az érzelmi reakciókat célozza meg bejegyzésekben: szeretet, gondoskodás, nevetés, szomorúság, harag. Célozzuk meg mi is, hogy bejegyzéseinkre adott reakciók többségében a szeretet legyen.

Posztoljunk amikor a közönségünk online

Ezt már biztos, hogy ezerszer hallottad, de még egyszer hangsúlyoznunk kell, mert a Facebook is folyamatosan hangsúlyozza.

A közelmúlt kulcsfontosságú jel. A legújabb bejegyzések a hírcsatorna tetejére kerülnek.

Természetesen nincs minden veszve, ha a felhasználó elmulaszt egy bejegyzést akkor is van esély arra, hogy a következő bejelentkezéskor meglássa ezt a bejegyzést : Az algoritmus „olvasatlan összeütközési logikája” azt jelenti, hogy a láthatatlan bejegyzések „hozzá lesznek adva a munkamenet jogosult készletéhez”.

Kerüld ki az algoritmust a Facebook Story használatával

A Facebook Story-val kapcsolatban az a helyzet, hogy nem részei a hírcsatornának. Felette lebegnek (szó szerint és átvitt értelemben is), és nem az algoritmus szabályozza őket. A Facebook szerint a forgalom növelésében is hatékonyak: az emberek 58% -a azt mondja, hogy egy Story megnézése után több és további információt kerestek meg egy márka webhelyén.

Milyen a jó Facebook-Story? A Facebook tanulmánya szerint az emberek azt mondják, hogy a következőket várják el márkás Stories-tól:

  • 52%  könnyen érthető történeteket szeretne
  • 50% új termékeket szeretne látni
  • 46% szeretne tippeket vagy tanácsokat

Irányítsd a Facebook-csoportod!

Az üzleti Facebook-csoport működtetésének előnye, hogy bár több feladatot és odafigyelést igényel, egy újabb csatornát nyit meg, hogy kapcsolatba léphetünk ügyfelekkel, rajongókkal és közösségünkkel.

Ez egyúttal a fontos csatornák második csatornája, amely eljut a közönséghez. A Facebook algoritmus kiemelten kezeli a felhasználók által érdekelt csoportok bejegyzéseit, ezért egy olyan bejegyzést, amelyet egy rajongók egy népszerű csoportban felerősítenek, nagyobb valószínűséggel szerez nagyobb elérést.

Élő közvetítés a Facebookon

2020-ban mindenki otthon ragadt, és pl. az Egyesült Államokban az élő Facebook videók aránya 50%-kal ugrottak meg.

Mivel az élő videó hatszor több elkötelezettséget kap, mint a normál videó, az algoritmus nagyon-nagyon szereti. A márkák számára ez egy kis know-how-t igényel, de tekintettel arra a tényre, hogy a virtuális események nem tűnnek el egyhamar, így két legyet ütünk egy csapásra.

Legyél kedvenc

Tudtad, hogy minden Facebook-felhasználó harminc “lehetőséggel” rendelkezik kedvenc oldalaihoz és embereihez? Ez a harminc szerencsés “oldal”  automatikus szabad belépést kap az algoritmusból.

Ez része a Facebook azon törekvésének, hogy az embereknek nagyobb kontrollja legyen a látottak felett. Tájékoztasd a követőid, hogy ha akarják, a saját idővonaluk szerint rangsorolják a tartalmakat.

Pro tipp: Ez valójában egy „óriási kérés”, ezért érzékenyen állj hozzá. Megalapozottnak kell lennie arra, hogy az emberek rangsorolják a tartalmadat, akár azért, mert valóban szórakoztató, akár azért, mert valóban fontos, hogy tájékozottak maradjanak.

Készíts hosszabb tartalmú videókat, amelyet az emberek meg akarnak nézni

A nézési idő és a teljesítés aránya egyaránt döntő jelentőségű egy videó számára, mivel jelzi a Facebook algoritmusnak, hogy a néző mennyire élvezte az adott videót ahhoz, hogy megnézze az egészet.

Röviden: minél tovább tartod az embereket ott egy videónál, annál magasabb pontot kapsz az algoritmus által, és annál magasabb szinten fog megjelenni a Facebook hírcsatornájában.

2019-től a Facebook a következő jeleket is pontozza és rangsorolja a videók számára:

  • Hűség és szándék: videók, amelyeket az emberek keresnek és amelyekhez visszatérnek;
  • Videó hossza és megtekintési időtartama: azok a videók, amelyeket az emberek 1 percnél tovább néznek, és amelyek 3 percnél hosszabbak;
  • Eredetiség: olyan videók, amelyeket más forrásokból nem használnak fel, és amelyek rengeteg hozzáadott értékkel bírnak.

És ez tovább is vezet a következő pontunkra:

Ne tegyél közzé clickbait-et, félretájékoztatást vagy egyéb negatív tartalmat

Ne csináld!! Ne tegyél közre ilyen tartalmakat, különben a Facebook-algoritmus fog megregulázni. Lássuk melyek ezek: 

  • Linkek olyan webhelyekre, amelyek lopott tartalmat használnak hozzáadott érték nélkül
  • Határtartalom (más néven olyan tartalom, amely nem teljesen tiltott, de valószínűleg annak kellene lennie)
  • Félretájékoztatás és hamis hírek
  • Félrevezető egészségügyi információk és veszélyes „gyógymódok”
  • Hamis vagy manipulált videók, amelyeket harmadik fél tényellenőrzői hamisnak jelöltek meg

Összegezve

A Facebook algoritmus folyamatosan változik és megújul. A Facebook azon dolgozik, hogy a felhasználók minél aktívabbak legyenek és aktívabban használják a közösségi oldalt. Folyamatosan tesztelnek, elemeznek, hogy mivel tudják fenntartani a felhasználók figyelmét. A legfontosabb elve az, hogy “ha jó a tartalmad, akkor azt több embernek mutatjuk meg”. Azt mi is tudjuk, látjuk, hogy nap mint nap annyi új tartalom születik, hogy képtelenség mindet megmutatni a felhasználónak. Az algoritmus úgy működik, hogy ki tudja találni a számodra leghasznosabb, legérdekesebb tartalmakat.                      

Készíts jó és minőségi tartalmat, alkalmazd a fenti tippeket és ne maradj le az elérésben. A folyamatos változások miatt, szükséges, hogy rendszeresen felülvizsgáld a tartalom stratégiád. Fontos, hogy meglásd ha valami nem működik, változtass azon és használd ami bevált.

Cikkünk alapjául az alábbi írás szolgált: https://blog.hootsuite.com/facebook-algorithm/

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet