A Hashtagek az új gyerekek a mindennapi életünkben, néhányan szeretik őket, míg mások kevésbé. Kevesen tudják viszont, hogyan kell használni őket. A többség csak úgy gondolja, hogy jó, ha 1-2-5- … -50 hashtaget elhelyez egy bejegyzésében, de kevesen tudják, hogyan és legfőképp mire érdemes használni pontosan.
Mi is az a Hashtag és hogyan született?
A hashtag egy felderítési eszköz, amelyet a közösségi média felhasználói és a márkák is használnak. Akár az alábbiak mentén is definiálhatjuk:
- Könnyen hivatkozhatunk rá,
- A keresés új funkciója,
- A beszélgetés folyamata, amelyet a kölcsönös érdeklődést igénylő személyek használnak.
A Hashtags általában a kortárs irányzatokat, az ismert tényeket, a különös érdeklődést, vagy egyszerűen csak azt írja le, ami a # jel után következik.
A hashtag egy olyan szó vagy kifejezés, amelyet a közösségi médiacsatornák (például a Twitter és az Instagram) széles körben használt # jelet követnek azért, hogy azonosítás, adatgyűjtés vagy, beszélgetéseket és tevékenységeket végezzenek egy adott témában.
A Twitter eredetileg a hashtageket “csipogó” beszélgetésekre használta, olyan nyitott csoportokként futottak, ahol az emberek egy adott témáról beszélgethettek. Chris Messina állt a hashtag integráció mögött a Twitteren, akinek az elképzelése az volt, hogy beépítsen egy nyomkövető eszközt a platformra, amellyel könnyen elérheti az embereket. Bár a Twitter elutasította az ötletet, de Messina követőinek és a Twitter felhasználóinak annyira tetszett, hogy helyben meg is valósították. A Twitter az a hely, ahol először hashtageket használtak (ne felejtsük el, hogy a Twitter egyike volt a történelem legfontosabb mobilbarát oldalainak).
Ugyanakkor érdemes megnézni mindennek a marketing vonatkozását is. A marketing szakértők számára ugyanis a hashtag egy olyan eszköz, ami segíthet a márkák bevezetésében. Általában háromféle marketing stratégiát alkalmaznak ennek mentén:
- márka vagy kampány hashtagek – létrehozhatunk egy hashtaget az adott márkához / kampányához (pl.: #CocaCola)
- trendfutó hashtagek – megragadják a pillanat trendjeit és a hozzájuk kapcsolódó tartalmakat (pl.: #WorldCup2018)
- tartalom hashtagek (hashtag véletlen szavak a bejegyzésben)
Hogyan rangsoroljuk a közösségi médiát a Hashtags használatával?
Mondanunk sem kell, hogy gyors cselekvésre van szükségünk, mivel a hashtageknek meglehetősen rövid élettartamuk van, ellentétben azzal, hogy milyen hatással vannak a SEO-ra.
Hogyan befolyásolja a SEO-t és a keresési pozíciót egy szimbólum által előidézett szó vagy kifejezés? Milyen algoritmus áll a hashtagek mögött, ami néhány hozzászólást kiemel a Top Stories-ban (Instagram) és a Legfrissebbek közül? Miért tűnnek kaotikusnak a Twitter hashtag-hírcsatornái (legyen az elkötelezettség, frissesség, oldalfelügyelet, követők stb.). Lehetséges, hogy a hashtaggelt bejegyzések rendezése egy olyan algoritmus után történt, amely összekapcsolja a keresést a helyet, és az érdeklődésedet?
A Facebook hogyan használja a Hashtageket?
Amikor a Facebookról van szó, nagyon keveset mondhatunk a hashtag megközelítéssel kapcsolatban. Ők voltak ugyanis a legutolsók, akik elfogadták ezt a social média találmányt.
Az Instagramhoz hasonlóan az emberek csak a barátaiktól származó bejegyzéseket láthatják, vagy a nyilvános beállításokkal rendelkező profil oldalakat. Tehát az első lépés, hogy a márkaoldalunkat a lehető legjobban láthatóvá tegyük. Ezután kapcsoljuk össze a vonzóbb bejegyzéseket a már említett márka / kampány, a trend vagy a tartalom hashtagjeivel.
Nincs korlátozás arra vonatkozóan, hogy hány hashtaget kell elhelyeznünk. Az interakciót a megfelelő számú hashtagek hozzáadásával tudjuk növelni.
Fontos! A tanulmányok azt mutatják, hogy minél több hashtag van egy Facebook posztban, annál gyengébb lesz az elköteleződés/engagement.
A Facebook hogyan jeleníti meg a hashtag eredményeket? Valószínűleg a következők keveréke lehet:
- Számos kedveléssel, hozzászólással, megosztással rendelkező poszt.
- Rövid idő alatt nagy volumenű kedvelést, hozzászólást, megosztást szerző posztok.
- Egy ismerős által kedvelt, hozzászólt, megosztott poszt.
- Link típusú posztok
- Olyan poszt típus, amit a felhasználók többsége előnyben részesít (kép, videó vagy állapot frissítés).
- Egy Facebook-ra feltöltött videó, ami magasabb megtekintési számmal rendelkezik vagy hosszabb megtekintési időtartammal)
- Olyan posztok, melyek egy felkapott témához kapcsolódnak.
- Olyan Facebook oldalak posztjai, melyekkel gyakran kapcsolatban kerülsz.
- Olyan Facebook oldalak posztjai, amik teljes profil információval rendelkeznek.
Az Instagram hogyan használja a Hashtageket?
Az Instagram hashtag oldalak két részre oszthatók: “Legjobb bejegyzések” és “Legfrissebbek”.
Az Instagram egy kicsit könnyebben olvasható, legalábbis ha meg szeretnénk nézni a hashtag oldal “Legfrissebbek” szakaszát. Az alábbi kísérletben két véletlenszerű kép látható az Instagramon, a #healthyeating és a #butterchicken hashtagek használatával. Mindkét kép megjelent a “Legfrissebbek” részben. Viszont, ha a második screenshotot nézzük, akkor a kép nem jelenik meg az első három bejegyzésben, sőt néhány meg is előzi azt.
Ennek az az oka, hogy az adott hashtag nagyon elterjedt, így a további bejegyzések csak néhány másodperc után jelennek meg. Ez pedig azt bizonyítja, hogy a hashtagek és a láthatóság nagyon rövid élettartammal rendelkeznek. A megoldás egy nagyon nagy és hű közönség gyűjtése, akik szavaznak, megjegyzéseket fűznek, és mentenek.
Ma az Instagram valószínűleg a legjobb hely a hashtagek használatára. Minél több # jelöli a posztot, annál nagyobb a közönség. És ezt a digitális marketingesek tudják, hiszen maximálisan ki is használják ezeket a lehetőségeket. A sikeres recept 9 hashtag használata, ezek a legjobb engagement számokat eredményezik (a tanulmányok 28 548 interakciót mutatnak).
A jó hír az, hogy nincs karakter vagy hashtag limit, ezért akár 30 hashtaget is felvehetünk. Ezáltal igen gyorsan kibővíthetjük a közönséget, feltéve, hogy vonzó tartalmat biztosítunk. Már tudjuk – a tartalom a király.
A hosszabb hashtagek nagyobb elkötelezettséggel rendelkeznek. Csakúgy, mint a long-tail kulcsszavaknál, úgy ebben az esetben is igaz, hogy minél specifikusabb egy hashtag, annál jobb. Általában az általánosabb és egyszerűbbek kevesebb forgalmat hoznak.
Az Instagram algoritmusának 7 kulcstényezője:
- Engagement (mennyire népszerű a poszt)
- Relevancia (a tartalom típusa, amellyel kapcsolatba kerültél)
- Kapcsolatok (azok a fiókok, melyekkel rendszeresen kapcsolatban vagy)
- Időszerűség (mennyire friss a bejegyzés)
- Profil keresések (azok a fiókok, melyeket gyakran megtekintesz)
- Közvetlen megosztások (akinek a posztjait megosztod)
- Eltöltött idő (a bejegyzések megtekintésének időtartama)
A Twitter hogyan használja a Hashtageket?
Számos iskolázott feltételezés létezik arról, hogy a Twitter hogyan rangsorolja a tweeteket és jeleníti meg azokat, így feltehetőleg ugyanez a helyzet a hashtagek esetében is.
Ugyanúgy, mint bármely más fontosabb közösségi média platform esetében, az engagement fontos tényezőnek tűnik a Twitter idővonal-algoritmusában. Ez nem csak a Te online kapcsolatodat érinti a követőiddel és barátaiddal, hanem azt is meghatározza, hogy mit fogsz látni (először).
Ezenkívül a tweetek betartják a hüvelykujj szabályait, a relevanciát. Ez azt jelenti, hogy a frissesség, az általános elkötelezettség (mint például a retweet, a kattintás, a kedvencek, a külső megosztások, a poszton töltött idő), a poszt szerzője (milyen kapcsolatban áll velük, milyen gyakran lépett velük kapcsolatba) és tevékenysége (milyen gyakran jelentkezz be, mennyi időt töltött a felületen, stb.).
Íme a logika: ha néhány napot vagy hónapot kihagytál a legutóbb meglátogatott Twitter óta, és egyszer bejelentkezel, akkor a Twitter megmutatja a bejegyzéseket fordított időrendi sorrendben. Mindez természetesnek és egyértelműnek tűnik: a Twitter nem akarja, hogy bármit is kihagyj, ami hatással lehet rád. A Twitter hűséges.
Mindenesetre, ha magasra szeretnéd rangsorolni a tweetjeid, akkor jobb, ha elkezded a hashtagek használatát. A tanulmányok azt mutatják, hogy a hashtagekkal ellátott tweeteknek kétszer magasabb engagement-jük van, mint a hashtag nélkülieknek, valamint 55%-kal több is a retweetek száma.
A Twitter hashtag technikáról beszélve a leghatékonyabb tweetek nem 1000 vagy 100 hashtaget tartalmaznak, hanem csak 1-2-t. A túl sok hashtag hozzáadása tönkreteheti a közönség áramlását a bejegyzéshez.
A Google+ hogyan használja a Hashtageket?
A Google+ hasonlóan működik, mint az Instagram és a Facebook, csak a napirendi és az egyéb nyilvános bejegyzéseket láthatjuk. Az igazat megvallva, a Facebook és a Google+ a legkevésbé célzott közösségi webhelyek a négy közül. Bár bárhol is végzünk hashtag keresést, bármely olyan kulcsszóra, amely felbukkan az elménkben, akkor is csak azt láthatjuk, hogy milyen trendek vannak a “Hot Topics” szakaszban.
Összefoglalás
Annak tudatában, hogy a Google hosszú idő óta indexeli a tweeteket, meg kell kettőznie a számukra olyan hashtagek hozzáadásával, amelyek növelhetik a márka láthatóságát, és nagyobb tudatossággal és márkakeresésekkel befolyásolhatják a SEO stratégiáját.
Ha úgy döntesz, hogy hashtageket használsz a közösségi média marketing stratégiádban, akkor biztonságban fogja biztosítani a márkád számára a lehető legtöbb lehetőséget, hogy a nevüket, tartalmukat és a közösségi média tevékenységükett a Google keresési eredményei közé helyezze.
Források:
https://cognitiveseo.com/blog/18277/hashtag-seo/
https://blog.bufferapp.com/instagram-algorithm