A Google új, felhő alapú és mesterséges intelligencia alatt futó eszköze, aminek segítségével megtudhatjuk, hogy hogyan értelmezi a képünket a Google algoritmusa.
Ez az eszköz lényegében a Google Vision API demo verziója – amivel viszont jól skálázható módon számos képet is elemezni tudunk. Ennek segítségével ha feltöltünk egy képet, akkor a Google megmutatja, mit gondol az adott képről. Például hogy mit ábrázol, mik vannak rajta, milyen színek vannak rajta stb. Még azt is, hogy mi van ráírva.
Valamint a Google által észlelt minőséget is megtudhatjuk – ez roppant fontos, hiszen egy homályos kép alacsony minőségű tartalmat sugall, ami nem rangsorol hatékonyan.
Miért hasznos ez?
Azért, mert így jobban elemezni tudjuk, hogy vajon a Google milyen témában látja relevánsnak a weboldalunkra helyezett képet. Ez roppant fontos, főleg az értelmezés miatt – és minél jobban tudja az oldalunkat értelmezni a Google, annál jobban fog rangsorolni egy adott témára (és a hozzá kapcsolódó kulcsszavakra).
A másik oldalról pedig: így megtudhatjuk, ha a Google rosszul értelmezi a képünket. Ebben az esetben ezt le kell cserélnünk.
A Google eszköze 5-féle módon osztályozza a képeket:
- Arcok
- Objektumok
- Címkék (labels)
- Tulajdonságok
- Biztonságos keresés
1: Arcok
A Google az arcon található mimika alapján meg tudja határozni, hogy milyen érzelmet mutat az adott arc.
2: Objektumok
Ennek során megvizsgálja a képet, hogy pontosan milyen “objektumok” találhatóak a képen. Pl egy állat, egy konkrét állat (ló), személy stb.
3: Címkék (labels)
Ez megmutatja, hogy milyen részleteket tudott kinyerni az algoritmus, és miként értelmezte őket. Ez lehet pl egy fül, sportruházat, lóversenypálya stb.
4: Tulajdonságok
Ez egy igen érdekes fül, ugyanis itt láthatjuk, hogy pl milyen domináns színeket fedezett fel egy adott képen. Ezt azért érdemes tüzetesebben is megvizsgálni, mert különböző kutatások alapján tudvalevő, hogy a sötétebb színekkel rendelkező képeket kevésbé veszik észre a felhasználók, alacsonyabb a CTR-jük. Ezáltal pedig a rangsorolásunk se lehet olyan hatékony, ha a Google ennek margójára kevésbé minőségibbnek aposztrofálja a képet.
Vagy ha pl a képen található színek skálája túl széles: ez azt jelzi az algoritmus számára, hogy valószínűleg túlságosan is nagy a kép mérete, a rajta látható vizuális tartalomra túlságosan is rá van fókuszálva. Emiatt pedig alacsony minőségűnek látja.
5: Biztonságos keresés
A Google algoritmusa nagyon rossz jelnek veszi (és/vagy legalábbis kiemelten kezeli), ha a képen felnőtt tartalom, átverés, egészségügyi témával kapcsolatos tartalom, erőszak, vagy rasszizmussal kapcsolatos vizuális tartalom található. Az eszközzel azt is kideríthetjük, hogy vajon a Google észlel-e a képünkön ilyen jellegű tartalmat. Ha igen, és nem állt szándékunkban, akkor mielőbb egy másik képet válasszunk!
+1: Képen lévő szöveg
Ez az algoritmus már képes arra, hogy a képen található szöveget is értelmezze. Igen jól tudja ezt csinálni, azonban a hivatalos irányelvek között még mindig azt találjuk, hogy a kép körüli szöveg roppant fontos a Google számára a kép megértésében. Ezt semmiképpen se spóroljuk ki!
Nagyon fontos, hogy ez NEM egy rangsorolási tényező! Csupán egy elemző algoritmus, tehát alapvetően abban tud nekünk segíteni, hogy megvizsgálhassuk az image SEO-nk hatékonyságát. De konkrét, rangsorolást javító javaslatokat nem ad, és nem is végez ilyen rangsorolás-jellegű feladatokat.
Az eszközt itt lehet kipróbálni: https://cloud.google.com/vision/docs/drag-and-drop