Az ‘Alapvető webes vitals-mutatók’ jelentés a UX szempontból lényegesnek tartott mérőszámokat teszi elérhetővé a Search Console-ban önálló riport formájában. A Google május elején bemutatott új jelentése a felhasználói élmény mérését teszi egyszerűbbé.
Alapvető mutatók mérése a Search Console-ban
Az új riport a korábbi Sebesség riportot fogja kiváltani.
Ez a lépés a Google felhasználói élménnyel kapcsolatos véleményét is jelzi, miszerint a felhasználók elégedettsége több tényezőn múlik, mint csak a gyors betöltési sebesség. A keresőóriás szerint a jó UX egyszerre terjed ki a betöltési sebességre, az interaktivitásra, és a vizuális stabilitásra.
A 3 alapvető mérőszám
Az alábbi 3 mérőszámból épül fel az Alapvető webes vitals-mutatók jelentés:
- LCP (Legnagyobb vizuális tartalomválasz / Largest Contentful Paint): azt az időt méri, ami aközött telik el, amíg a felhasználó lekéri az URL-t, és amíg a weboldal legnagyobb látható tartalomeleme letöltődik. Ennek 2.5 másodpercnek vagy az alattinak kell lennie.
- FID (Első interkaciótól számított válaszkérés / First Input Delay): “Az az idő, amely a felhasználónak az oldallal való első interakciójától (pl. linkre kattintás, gombra koppintás stb.) addig tart, amíg a böngésző válaszol az interakcióra.”* A kívánatos értéke kevesebb, mint 100 ms.
*Forrás: https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=hu
- CLS (Elrendezés összmozgása / Cumulative Layout Shift): “Azt határozza meg, hogy mennyit mozog az oldal elrendezése a betöltés során.”* Ennek értéke 0 és 1 közt lehet. Az 1 jelenti a legtöbb mozgást, a 0 pedig azt, hogy nincs mozgás az oldalon. Ideális értéke kevesebb mint 0.1.
*Forrás: https://support.google.com/webmasters/answer/9205520?hl=hu
A riport
A riport eszközökre lebontva megmutatja az URL-ek státuszának historikus alakulását. A “Jelentés megnyitás”-ra kattintva részletesebb adatokat láthatunk arról, hogy pontosan melyik mérőszám mutat hibát, a ‘Részletek’-ben a mérőszám típusára kattintva pedig az érintett URL-csoportok konkrét listáját is megnézhetjük.
A mérőszámok javítása
A Google javaslata szerint a “gyenge” URL-ek javításával érdemes kezdeni a sort, a priorizálást pedig az érintett URL-ek száma alapján lehet megtenni. Bizonyos feladatoknál fejlesztői segítségre lehet szükség: ebben az esetben a riport exportálható a Search Console-ból, és továbbküldhető a javítást végző fejlesztőnek.
A Google javaslata szerint az általános javítások közt az alábbiaknak kéne szerepelnie:
- Oldal méretének csökkentése 500Kb alá
- Az oldalon belüli források limitálása 50-re
- AMP használatának megfontolása
Mint minden Search Console riport esetében, itt is érvényes, hogy a javított hibák közvetlenül a SC riporton belül ellenőrizhetők.