A tartalommátrix (content matrix) nem csupán a meglévő tartalmak leltára. Ennek a modellnek a segítségével jobban megérthetjük a közönségünktől kapott reakciókat. Segít azokra a lényeges faktorokra összpontosítani, amelyek a különböző vásárlási fázisokban valóban számítanak.
Mi az a tartalommátrix?
A célja az, hogy a potenciális ügyfeleket releváns tartalommal lássuk el. Segítségével átfogó képet kaphatunk a meglévő tartalmak formátumáról. A vízszintes tengely a figyelemfelkeltéstől a vásárlási döntésig halad. A függőleges tengely az emocionalitást és a racionalitást különbözteti meg.
A mátrixot a tengelyek a következő részekre bontják:
- Szórakoztatás
- Információ
- Inspiráció
- Meggyőzés
Minden tartalmi formátum külön-külön beilleszthető a rácsba. A mátrix célja, hogy a potenciális vevők mindig megfelelő tartalmakat kapjanak a teljes vásárlói útjuk során. A következő ábra a Smart Insights által korábban összeállított mátrix alapján készült.
Szórakoztatás
A mátrix ezen szakaszában nem kell tartalmilag mélyreható bejegyzéseket gyártanunk. A vásárlói út korai szakaszában kevesebb az igény az informális tartalmakra, de annál több a szórakoztatóakra. Fontos a figyelemfelkeltés. Ilyen tartalmakat elsősorban a vásárlói életút kezdeti szakaszában alkalmazzunk, hogy a figyelmet a vállalkozásunkra irányítsuk!
Indíthatunk nyereményjátékokat és kvízeket, készíthetünk márkavideókat. Legyen könnyed hangvételű a kommunikációnk!
Információ
A megfelelő információk hiányában kevesen köteleződnek el egy termék iránt. Ugye Te sem választanál egy szolgáltatást vagy terméket, ha nem lennél tisztában az alapvető információkkal? Kiemelt jelentőséggel bír a tájékoztatás. Ebben a szakaszban a legfontosabb tulajdonságokon és adatokon túl készítsünk tartalmilag ideillő, izgalmas bejegyzéseket! Jó ötlet a cikkek, infografikák, trend statisztikák készítése és posztolása.
Inspiráció
Az ügyfél megismerte a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Szuper! Lehet, hogy már a kapcsolatot is felvette a cégeddel. Itt az idő, hogy inspiráló tartalmak segítségével ösztönözzük a vevőket. A vásárlói út ezen szakasza kifejezetten alkalmas a bizalomépítésre. Motiváló, bizalomkeltő tartalmak segítségével olyan jövőbeli vásárlókat érsz el, akik érzelmi alapú döntéseket hoznak. Segítségünkre lehetnek az együttműködések, az értékelések és visszajelzések megosztása.
Meggyőzés
Ideje meggyőzni a látogatót, hogy érdemes meghoznia a végső döntést. Keressünk olyan formátumot, ami hatékonyan megmutatja, hogy miért kap értéket a termék, szolgáltatás megvásárlásával! Emeljünk ki további pozitív tulajdonságokat, USP-ket! Készíthetünk egyszerű listákat a termékelőnyökről. Meghívhatjuk egy webinárra, ahol részletes információkat kaphat, megoszthatunk szakmai tényekkel alátámasztott esettanulmányokat.
Így használd!
A tartalommátrix megismerése után nézzük, hogy miként alkalmazd a modellt saját vállalkozásodra szabva! Ahhoz, hogy megfelelő mátrixot készítsünk ismernünk kell a célközönséget. Érdemes különböző célcsoportokat kialakítani Ehhez olyan adatokra van szükség mint a kor, a nem vagy a tartózkodási hely. Ezeket az adatokat meghatározhatjuk például a korábbi ügyfelekkel való kapcsolattartás alapján. Segítségünkre lesz még a közösségi média, a weboldalunk, vagy az általunk készített felmérések elemzése is.
A tartalommarketing és a célközönségek kapcsolatáról bővebben itt olvashatsz.
Ha ismerjük a vásárlóinkat, akkor listát állíthatunk össze arról is, hogy milyen formátumot érdemes nekik készíteni. A mátrix grafikus ábrázolásának segítségével pedig könnyen azonosíthatjuk, hogy a különböző negyedekben milyen tartalom javasolt.
Folyamatos vizsgálat és fejlődés
Folyamatos elemzés és vizsgálat szükséges ahhoz, hogy minden célcsoportnak szórakoztató és informatív tartalmakat hozzunk létre. Figyeljünk arra, hogy a különböző a célcsoportok a számukra megfelelő tartalmakat kapják! Az elemzések után vonjuk le a megfelelő következtetéseket, ha szükséges, változtassunk! Kerüljük az általános, unalmas bejegyzéseket!
Legyünk egyediek!
A tartalommátrix egy hatékony eszköz, ami új szintre emeli a tartalommarketinget. Segítségével elérhetjük, hogy a megfelelő tartalmat a megfelelő ügyfélhez juttassuk el az erre legalkalmasabb időben.
A cikk Nicole Langhart írása alapján készült.