A koronavírus hatására megjelenő korlátozások a gazdasági élet mellett az oktatásra voltak a legnagyobb hatással. A személyes oktatás ideiglenes megszűnése mentén előtérbe került a digitális oktatás és a távoktatás. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan tudjuk a keresőoptimalizálás (SEO) és fizetett hirdetések (PPC) segítségével előnyünkre fordítani a kialakult helyzetet. Így elérhetjük a kieső bevételek mérséklését, a gazdaság visszaállása után pedig versenytársainkhoz képest erősebb pozícióból indulhatunk.
Hogyan hatott a koronavírus-járvány a hazai oktatási szektorra?
Bár a közoktatásban egy ideje próbálkoztak a digitális oktatás bevezetésével és optimalizálásával, mégis március 13-án az iskolák azonnali bezárásával sosem várt lökést kapott az átállás. A hírek elsősorban a közoktatásban felmerült nehézségekről szóltak és szólnak ma is (pl. az ország egyes területei és a diákok közti különbségbeli szakadékok mélyülése, valamint a szülőkre és a tanárokra háruló extra terhek növekedése kapcsán), de az oktatási szektor egészét alapjaiban reformálja meg a kialakult helyzet.
A kormány a gazdasági mentőcsomag részeként támogatott átképzési lehetőséget jelentett be – ami a felnőttképzés piacát lendítheti fel -, valamint elengedte a diplomák megszerzéséhez szükséges nyelvvizsgák követelményét, és a koronavírus-járvány miatt csak félig megszerzett nyelvvizsgákat is komplex nyelvvizsgáknak ismerik el a felvételin.
A kialakult helyzet, a vizsgázni vágyók elszántsága és a nyelvközpontok innovativitása nyitott utat az online nyelvvizsgáknak. Az Euroexam International (akik elsők között léptek be az online nyelvvizsgák piacára) által 3140 aktív nyelvtanuló körében végzett friss felmérés szerint a megkérdezettek 76%-a tervezett idén március és szeptember között nyelvvizsgát tenni, 96% online formában is vállalná a vizsgát, és ugyanilyen arányban rendelkeznek is az ehhez szükséges digitális eszközökkel. A megkérdezettek többsége (43,6%) 9.-11. osztályos tanuló, 25,6%-uk pedig 12. évfolyamos, azaz végzős diák. Közel háromnegyedük (73%) komplex vizsgát szeretne tenni. 32%-uk fontosnak tartja, hogy az online nyelvvizsga feladattípusai nagyon hasonlítsanak a már megismert és papíron begyakorolt nyelvvizsgához. A válaszadók 31 százalékának pedig nagyon fontos az is, hogy megfelelő segítséget kapjon a számítógépes vizsga megismeréséhez és a gyakorláshoz.
Hogyan alakultak a keresési kulcsszavak?
A megváltozott körülmények a tartalomfogyasztási és így a keresési tevékenységeinkben is leképeződnek. Megnéztük, hogy a mindennapi változások közül melyek érhetőek tetten a Google kereséseinkben.
A fentebb már említett tényezők hatására megjelenő online nyelvvizsga, az online oktatás új, innovatív szereplőjeként kiugró érdeklődésre tett szert április elején. Hasonló újítások bevezetése eddig, a mindennapi életünk korábbi rutinja mellett évekbe telt volna. Viszont a közösségi távolságtartás páratlan lehetőséget teremtett az ilyen újítások ismertségének és népszerűségének növelésére.
Az online tanulás és online tanfolyam kifejezésekre is magasabb keresési igény mutatkozott az elmúlt hetekben. Ezen belül is az online tanfolyam az, ami magasabb keresést és magasabb emelkedést ért el az utóbbi időszakban. Az iskolák bezárása alatt, amíg a korábban megszokott csoportos tevékenységek nem lesznek újra megengedettek és biztonságosak, addig minden korábbi iskolai szolgáltatás (tanítás és vizsgáztatás) online vagy ‘táv’ formája magas érdeklődésre tarthat számot. Érdemes lehet a szolgáltatásainkat, illetve a honlapunk tartalmát és kulcsszavait ennek megfelelően a piaci trendekhez igazítani.
Az oktatás online eltolódásávala tanulóknak és oktatóknak új eszközök használatát is el kellett sajátítani. A legnépszerűbb platformok közül a Google Classroom lett a legkeresettebb. A Zoom a digitális oktatás bevezetése előtt is jelen volt már a hazai keresési kifejezések közt, de az átállás hatására jelentős növekedést könyvelhetett el magának. A Microsoft Teams inkább csak mint Teams vált ismertté a keresők között, így ezen a néven tudott magának szeletet hasítani a keresési tortából.
Az oktatás területén megszokott a személyes kontaktus. Így a járványügyi intézkedésekre reagálva bevezetésre kerülő digitális és távoktatás minden szereplőt kimozdít a komfortzónájából. Mivel minden interakció az online térbe helyeződik át, kifejezetten fontos figyelmet fordítani arra, hogy a honlapunk és a hirdetéseink (SEO, UX és PPC) hibátlan és optimalizált állapotban legyenek. A tanulóink, vizsgázóink ezeken a csatornákon keresztül fognak velünk találkozni, fogják felvenni és tartani velünk a kapcsolatot.
Alább összeszedtünk pár hasznos tippet, hogy mitévő lehetünk SEO és PPC fronton.
SEO checklist keresőoptimalizáláshoz az oktatási szektorban
1, Tippek blogoláshoz
Ahogy arról a pénzügyi szektort, az ingatlanpiacot és az e-kereskedelmet elemző cikkeinkben is említést tettünk, a blogon keresztüli kommunikálás továbbra is központi szerepben marad a hatékony SEO stratégiában. Ha nem akarunk az új, online tanfolyamainknak és online vizsgáinknak saját aloldalt létrehozni a honlap fő struktúráján belül, akkor elég, ha blog bejegyzésben írjuk meg a fontosabb tudnivalókat.
2, Trendek figyelése
Fentebb már bemutattunk pár példát, hogy mely keresési kulcsszavak esetén növekedett meg a volumen a járvány kitörése óta. Az új tartalmak előállítása előtt (ld. blog bejegyzés) a használandó, összeírt kulcsszavakat futtasd le a Google Trends-ben, hogy lásd, továbbra is relevánsak-e, avagy hasznosabb lehet-e inkább valamelyik szinonimát használni helyettük – például otthoni nyelvvizsga vs online nyelvvizsga.
Vizsgáld meg, mik foglalkoztatják mostanában legjobban a tanulóidat, és azokkal kapcsolatos témában írj blog posztokat – ezzel támogatva az organikus forgalmad növekedését:
- Mi az online vizsga? Mire jó, mik az előnyei és a hátrányai?
- Mi az online nyelvvizsga technikai követelményei? Hogyan kell az egyes eszközöket beállítani?
- Az online vagy offline vizsga való-e nekem?
- Tévhitek az online vizsgával kapcsolatban
3, Ne felejtsd el tájékoztatni a tanulóidat!
A blog bejegyzés és az új szolgáltatásokat bemutató aloldalak mellett az iskola működésében beállt egyéb változásokról is tájékoztatni kell a tanulókat. Írj friss híreket az aktuális változásokról, és a közeljövőben várható módosításokról. Hogyan változott a nyitvatartás? Az eddigi személyes ügyintézés hogyan módosul? Melyik szolgáltatások lesznek továbbra is elérhetőek, melyek módosulnak, melyek fognak szünetelni?
Ezeket a változásokat több felületre is érdemes felvezetni:
- Google My Business profil
- Közösségi oldalak profiljai
- Weboldal hír szekciója és a közösségi oldalak hírfolyama
- A legjobb, ha egy GYIK oldalban vagy aszerű formátumban, egy helyen is összeírod az összes felmerülő kérdést, és az azokra adható válaszokat.
Ahol elérhető lesz online vizsga, azoknál az iskoláknál kiemelten fontos, hogy a tanulók minél rövidebb úton válaszokat kapjanak a felmerülő kérdéseikre. Az új típusú vizsga formátum bizonytalanságot válthat ki a vizsgázókban, akiket célszerű megnyugtatni egy összeszedett, minden részletre kitérő tájékoztatóval. Ez lehet egy hír poszt a nyitóoldalon, egy blog bejegyzés, egy dedikált aloldal, egy GYIK szekció, de a legjobb, ha mindegyik felületet használjuk.
4, Tedd rendbe a weboldalad
Írod a híreket, gyártod a blog bejegyzéseket, de árral szemben úszol, ha a kiélesített vagy frissített oldalak nem keresőoptimalizáltak. A jelen körülmények között a kapcsolattartás és kapcsolatfelvétel elsődleges formái mind online költöztek. A legjobb, amit ilyenkor tehetsz, hogy a régen halogatott SEO auditnak teret adsz. Vagy ha már van, akkor implementálod. Semmi sem olyan értékes ezekben a hetekben, mint egy releváns kulcsszóra a Google top találatai közt szerepelni!
Nézzük, mik is azok a beállítások, amiket az egyes oldalakon szükséges leellenőrizni:
Az aloldalak title-jeinek, meta description-jeinek és heading-jeinek átnézés és frissítése
Ha összességében rendben is vannak az oldalaid meta adatai és H tag-jei, akkor is érdemes átnézni, hogy a fontosabb oldalakon a ‘trending’ kulcsszavak vannak-e használatban (ld. fentebb). Ha pedig az utóbbi időben nem fordítottál ezekre a mezőkre és tag-ekre akkora figyelmet, akkor itt a remek lehetőség egy ráncfelvarrásra 😉
A weboldalon belüli hivatkozások növelése
Sok és jelentős változás történik most az iskolák működésével kapcsolatban. Az információt kereső tanulókat most a legnagyobb vétek magukra hagyni, és engedni, hogy véletlenszerűen bolyongjanak a honlapunkon releváns információt vadászva. Nézzük át a behaviour flow-t, illetve mi magunk diák szemmel is nézzük át a honlapunk felépítését. Figyeljünk oda, hogy a mostani időszak kérdéseire választ adó és a változásokat ismertető aloldalak könnyen megtalálhatóak, és elérhetőek legyenek – ne a láblécben 8-as betűmérettel linkeljünk rájuk.
Figyeljünk oda a tananyag és vizsga program SEO-jára is!
Ha online elérhető tananyagot és vizsga programot integrálunk a honlapunkba (vagy oda irányítjuk át a tanulókat), figyeljünk oda, hogy a külsős partner által biztosított felület betöltési ideje se haladja meg a pár másodpercet, és a felület minden eszközről könnyen kezelhető legyen. Saját fejlesztés kivitelezésére ilyen rövid idő alatt nem igazán van lehetőség, ezért a szolgáltató partner kiválasztásakor legyünk körültekintéssel arra, hogy az ő felülete és programja is teljesítse a manapság elvárható technikai SEO és UI/UX feltételeket.
Mobilbarát a weboldal? És annak minden funkciója?
Bár egy online tanfolyam vagy vizsga elvégzése valószínűbb, hogy desktopról fog történni, mégis figyeljünk oda, hogy tabletről (és szükség esetén mobilról) is a felhasználói élmény minél kisebb csökkenése mellett (funkcióvesztés nélkül!) lehessen a honlapunk minden oldalát és tartalmát elérni.
- Könnyen kattinthatóak a gombok, beviteli mezők?
- A beviteli mezőnek megfelelő billentyűzet jelenik meg?
- Kiiktattuk a zavaró popup-okat?
- Mobil eszközön is működnek az esetleges plugin-ek?
Vegyük elő a mobilunkat, tabletünket, és azon keresztül is teszteljük végig az oldalt. Egyre kevésbé alapvetés, hogy desktopról használják a honlapunkat, ezért készítsük fel az online tanfolyamaink és vizsgáink felületeit a különféle mobil eszközök támogatására.
Sok a változás az oktatási szektorban, egyre másra jelennek meg az új szabályok, lehetőségek, innovációk, amikről mindenki online tájékozódik. Használd ki az öledbe hullott alkalmat, előzd be a versenytársaidat, hogy te legyél az, akit a Google-búvárok elsőként lekattintanak!
PPC lépések a még sikeresebb hirdetésért
1, “Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” (Seneca)
Mint minden marketing kampány esetén: tudd, hogy kinek akarsz eladni! Nézd meg az oldalad látogatói forgalmát, és figyeld meg, hogy történt-e változás a látogatók összetételében vagy látogatási szokásaiban. Változott a demográfiai összetétel? Más oldalakon összpontosul a forgalom, mint korábban? Több vagy kevesebb időt töltenek az oldalon? Mi a belépési pont? Mi a kilépési pont?
A megfelelő válaszok birtokában látni lehet, hogy milyen változások álltak be a látogatói összetételben és viselkedésben – ennek alapján pedig dönthetünk a meglévő kampányok frissítéséről, azok ideiglenes leállításáról, vagy új kampányok indításáról. Például: ha a korábbi offline szolgáltatásunk mellett/helyett kínáljuk annak online változatát is, a látogatók pedig érdeklődőnek tűnnek, viszont a konverzió elmarad, készíthetünk egy új kampányt, ami célzottan erre a szegmensre fókuszál, és az ő meggyőzésükre épít a kommunikációban.
2, Frissítsük a hirdetéseket!
Mérjük fel, hogy milyen változások történtek a piacon, az ügyfelek igényeiben és keresési tevékenységükben, majd ezek alapján frissítsük a hirdetéseinket.
Az Google Ads reszponzív hirdetései (RSA) rengeteg extra felületet nyújtanak, több címsor és leíró sor lehetőséggel, így a kommunikációba mindenképp használjuk ki ezt a lehetőséget is!
Érdemes olyan hirdetési típusokat is kipróbálni, amelyek eddig mellőzve voltak: például ha Facebookon nem használtál eddig story hirdetést, most kipróbálhatod, hisz kritikusabb tömeget tudsz most elérni, mint általában.
Azt is vedd fontolóra, hogy a felhasználók eszköz használata is nagymértékben változott és sokan elővették a laptopot, tabletet. Nézz körül, mely hirdetés típusokkal tudod még inkább elérni potencialis ügyfeleidet ezeken a készülékeken is!
3, Kampány célok és konverziók újragondolása
Mindenképpen nézzük meg azt is, hogy hogyan változik a járvány hatására a kampánycélok teljesülése. Érdemes lehet az ajánlattételi stratégiát, a célzást, vagy akár a hirdetések szövegezését is újragondolni.
Ezek mellett a konverziós pontokat is szükséges lehet megvizsgálni, és a kampány célokhoz igazítani. Google-ben kiváló eszköz erre a kampány szintű konverzió optimalizáló. Tehát ha úgy látod, hogy valamely kampánnyal most inkább a funnel tetejét céloznád, a kampányt érdemes valamilyen micro konverzióra optimalizálnod.
4, Előtérbe kerülhet a márkaépítés
Akkor se essünk kétségbe, ha minden erőfeszítésünk ellenére sem tudják a kampányaink azokat a konverziós számokat hozni, mint amiket szeretnénk. Néhány speciális területet leszámítva (online tanfolyamok és online vizsgák) az értékesítés támogatása helyett a hangsúly a következő hetekben valószínűleg inkább a márkaépítésre fog áthelyeződni. Tekintsünk erre befektetésként! Ragadjuk meg az alkalmat, hogy az érdeklődést mutató felhasználók látóterébe kerüljünk (illetve ott maradjunk), amire egy későbbi remarketing kampány sikeresebben lesz illeszthető.
Elsősorban Facebook és Google Display Network lehet ebben a segítségünkre. Mindkét platformon vannak kifejezetten a márkaépítést megcélzó kampányok. Displayen érdemes a Discovery kampány típust kipróbálni, mert itt még elég alacsony a hirdetési verseny. Facebookon több ilyen kampány fókusz is van, hirdetési szinten pedig az instant experience, akár egy videóval beillesztve tudja nagyon megragadni a figyelmet.
Google-ön és Facebookon kívül a különböző programmatic megoldások is alkalmasak lehetnek az új user számok növelésére.
5, Próbálkozz új tartalmak hirdetésével
A SEO tippek közt említett tartalomgyártás a PPC területén is hasznos lehet. Ha a hirdetési céljaink beszűkülnének, legyünk kreatívak! Készítsünk kérdőívet, gyártsunk edukációs anyagot, vagy bármilyen terméket, ami a célközönségünk számára értékkel bír. Ezeket pedig pl. Facebook Ads-ben hirdessük meg – így nem csak nagyobb valószínűséggel érhetjük el a teljes felhasználói bázisunkat, de új, potenciális ügyfelekhez is eljuthatunk, miközben adatbázis építésére is alkalmunk nyílik. A felhasználók értékes tartalomhoz, mi pedig értékes adatokhoz juthatunk.