Amint a COVID-19 koronavírus globális eseménnyé vált, szinte azonnal bebizonyosodott, hogy komoly hatással lesz az életünkre. Hatással van a közegészségügyre, a világ- és nemzeti gazdaságokra, illetve az online marketing területére is. A kisvállalkozások hirtelen észlelték a változásokat a kampányok teljesítményében, ellenben a nagyvállalatok és multik, ahol a marketing kampányokat, mind időben, mind költésben hosszabb távra tervezték, kissé lassabban reagálnak.
Összességében elmondható, hogy minden vállalkozásra hatással van a járvány, így a következő heteket, hónapokat az “újratervezés” uralja majd. A vállalkozások megváltoztatják a működésüket, hiszen az emberek inkább otthonukban maradnak, a gazdaságnak pedig ennek megfelelően kell reagáli a pandémiára. A változások ugyanakkor magukban hordozzák azt is, hogy sok hirdető eddig kiaknázatlan, új utakra és marketing csatornákra talál.
Lesznek nyertesek, és lesznek vesztesek. Könnyen elképzelhető ugyanakkor, hogy a most nyerteseknek tűnő vállalkozásoknak csak “5 perc hírnév” lesz a jutalma, és a vesztesek sem maradnak le örökre. Mindenkinek tennie kell azért, hogy sokáig megőrizze vagy épp kimozdítsa vállalkozását ebből az állapotból. Ebben a cikkben átnézzük azokat a szektorokat, melyeknek már most sikerült növekedni, és azokat is, akiknek kihívásokkal kell szembenézniük. A cikkben szereplő konkrét számadatok a Wordstream adatbázisából származnak, mely világ szinten több százezer vállalkozás hirdetéseire és keresési szokásaira lát rá. Ezeket az adatokat osztjuk most meg, kiegészítve a saját gondolatainkkal és magyar sajátosságokkal. A Wordstream cikk itt olvasható.
NÉZZÜK TEHÁT A “NYERTESEKET”:
NonprofiT- és jótékonysági szervezetek
A válság idején a legtöbb ember szeretné kiemelten támogatni a rászoruló szervezeteket, és ez visszaköszön a Google keresésekben is. 10%-al növekedett a keresések volumene és 20%-al a konverziós arány ezen keresések körében. A Google Ads támogatja, hogy nonprofit szervezetek ingyenesen hirdethessenek (Google Ad Grants Program), ám a program követelményeinek betartása gyakran igen nehéz.
Egészségügy
Nem meglepő, hogy sokan szeretnének egészségügyi információkhoz jutni, hogy megvédjék magukat, családjukat, illetve közösségeiket. Mivel a felhasználók az azonnali szükségleteiket szeretnék kielégíteni, így a patikákhoz, online webshopokhoz fordulnak, hogy mindent megvásároljanak a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítóktól a létfontosságú gyógyszerekig. Azt tapasztaljuk, hogy most könnyebb értékesíteni ezen piaci szegmens termékeit, de mind a hirdetési kattintási díjak, mind a konverziós arányok jelentősen magasabbak a szokásosnál.
Üzleti menedzsment online fókusszal (Home Office)
A Google kiegészítő tanácsokat és erőforrásokat nyújt a kisvállalkozások számára a bizonytalan időkben történő működéshez, különös tekintettel az alkalmazottak távoli munkavégzésre történő átállításával kapcsoltaban. Összességében az üzleti menedzsment jellegű keresések 23%-kal növekedtek február 23. óta. Ahogy az emberek felkészültek az otthoni távmunkára, az irodai kellékek hirtelen igen felkapott termékekké váltak. Az irodaszerek iránti keresések 90%-kal, a fizetett keresési hirdetésekre leadott kattintások száma 35%-kal, a keresések konverziós aránya pedig 41%-kal nőtt.
Pénzügy
Bár lehet, hogy a pénzügyi piacok rosszul teljesítenek, de úgy tűnik, hogy az internetezőket ez nem zavarja, és egyre inkább specifikus kereséseket hajtanak végre, ami érthető egy feje tetejére állt, bizonytalan pénzügyi környezetben. Egy olyan iparágban, ahol általában a legdrágább kulcsszavak és magas kattintásonkénti költségek a jellemzőek, azt látjuk, hogy a kattintási költségek csökkennek, így enyhítve a nyomást a még talpon maradt hirdetőkön.
Szépségápolás és személyes gondoskodás
Számos gyorsan mozgó fogyasztási cikkre (FMCG) nagy igény volt az elmúlt hetekben. Az emberek olyan termékeket keresnek, mint a szappan, kézmosó, kézfertőtlenítő, szájmaszk, wc papír. 41%-os növekedést tapasztalunk a szépségápolásban és a személyes higiéniás termékek vonatkozásában.
Online Media (Netflix, HBO GO és társaik)
Mivel sokan megfogadjuk a társadalmi elszigetelődést (#maradjotthon), jóval több otthoni szórakozásra vágyunk. Az elmúlt hetekben hirtelen megnőtt kereslet megduplázta a konverziókat ezen a területen.
Ajándék- és virágküldés
A “kényszerű lakásfogság” miatt nehéz a kapcsolatot fenntartani szeretteinkkel, főleg hetek vagy hónapok elteltével. Az apró gesztusok sokat jelenthetnek a COVID-19 világjárvány idején, a hirdetők pedig, akik elég bölcsek hogy hirdessenek a Google rendszerében, most akár kimagasló eredményeket is elérhetnek. Az elmúlt három hétben az ajándékkosarak és a virágküldés keresési volumene 20%-kal növekedett.
NÉZZÜK A “BILLEGŐ” IPARÁGAKAT:
A “billegő” iparágakban nagy változások lehetnek az elkövetkező hetekben.
Ingatlan
A magyar ingatlanpiac feje felett már régóta gyülekeztek a baljós fellegek, a pandémia pedig úgy tűnik, hogy ezt a helyzetet erősítette fel. Az Airbnb olyan szinten állt a földbe, hogy 2 hét után már öntik a piacra a lakásokat korábbi bérbeadók. Az ingatlanfejlesztés és az építőipar csökkenő konverziós arányt mutat a PPC hirdetésekben.
A költöztetési szolgáltatások viszont 11%-kal növelték a keresési mennyiséget, miközben megőrizték az egészséges CTR-t.
Lakásfelújítás
A kellemes tavaszi idő megjelenésével általában csökken a lakásfelújítási kedv, és az emberek inkább kimozdulnak a szabadba. Mivel ezt most nem lehet megtenni, így ez lökést adhat a lakásfelújítással kapcsolatos és DIY termékeknek. Ugyanakkor ez kétirányú utca is lehet. Egyrészt, ha több időt töltünk otthonunkban, akkor egy-egy jól targetált hirdetéssel könnyebben ösztönözhetnek minket új lakás vásárlására, vagy házfelújításra, másrészt a gazdasági bizonytalanság visszatarthatja a nem szükségszerű kiadásokat.
Háztartási készülékek, berendezések
A lakásfelújításhoz hasonlóan az adatok itt is következetesek. A keresési mennyiség változatlan maradt az elmúlt hetekben, kisebb területeken (pl. háztartási készülékek, ágyneműk) viszont növekedés tapasztalható, ami jó jel lehet a jövőt illetően.
Autóipar
Az autóipar a szakadék szélén tántorog és eddig mentőövet sem kaptak, mint sok más ágazat. Ez remélhetőleg még változni fog. Tagadhatatlan viszont, hogy 30%-os csökkenés van a konverziós arányokban, ami válsághelyzetet idézett elő a szektorban.
Kiskereskedelem
A legtöbb prognózis szerint az e-kereskedelem növekedni fog, ha a hagyományos kiskereskedelem csökkenti a nyitvatartási időket és sokan a boltokat is bezárják. De míg egyes családok azonnal az e-kereskedelem felé fordulnak, addig azok a családok, akiknél bizonytalanná vált a megélhetésük is, a konverziós arányt inkább lefelé görbítik. Az instabilitás befolyásolja a konverziós arányokat a keresési hirdetések során. A kiskereskedelmi konverziós arány 14%-kal esett vissza.
Munkahelyek és oktatás
Az iskolák és főiskolák országszerte zárva vannak, ami az e-tanulás és az online képzés kényszerű növekedését váltja ki. Bár kiugró eredményekre számíthatnánk, mégis az elmúlt hetekben kisebb mértékben nőtt az ezekkel a szektorokkal kapcsolatos keresések forgalma.
VÉGÜL AZ “IDŐSZAKOS VESZTESEK”
A járvány terjedésével saját és családunk egészségének megőrzése az elsődleges feladatunk. Az ebből fakadó távolságtartás és otthonmaradás egyet jelent azzal, hogy egyes szektorok azonnal komoly gondban találják magukat.
Utazás és turizmus
A külföldi utazások egyértelműen megálltak, minden ország a belföldi turizmusban lát némi reménysugarat, amit viszont nagyban befolyásolhat a járvány időszak elhúzódása. Ha a klasszikus balatoni szezonban is még veszélyhelyzet lesz, esetlegesen kijárási tilalom, akkor a belföldi turizmus sem lesz menekülőút a szektornak.
És ne feledkezzünk meg az egészségturizmusról sem, amit duplán, vagy a fogászati turizmus esetében triplán érint negatívan a járvány és az ezzel járó korlátozó intézkedések.
Bárok és éttermek
Mivel sok országban, így hazánkban is korlátozott az éttermek, kávézók, romkocsmák nyitvatartása, ezek a vállalkozások értelemszerűen súlyos károkat szenvedhetnek el. Noha sokan próbálnak átállni az ételkiszállításra, ami átmeneti fellendülést jelenthet számuka, könnyen lehet, hogy idővel az emberek egyre inkább maguknak fognak főzni, már csak a költségtakarékossági szempontok miatt is. Bár jelenleg több házhozszállításból eredő megrendelés realizálható a piacon, bővült ugyanakkor a kiszállítással foglalkozó éttermek köre is. Így előnyben lehetnek azok a vendéglátóhelyek, melyek eddig is tudatosan építették online jelenlétüket.
Színház/Mozi
A korlátozások miatt az előadóművészek és a helyszínek tulajdonosai a világ minden részén az elmaradt előadások miatt izgulhatnak. A teljes piac keresési volumene 24%-kal csökkent.
Konferenciák
Lényegében minden személyes jelenlétet igénylő konferencia/esemény/kiállítás/oktatás lemondásra került. A konkrét konferenciaszervezőkön kívül rengeteg vállalkozás szolgálja ki ezeket az eseményeket a háttérből, így ezeknek az eseményeknek a törlése más vállalkozások számára is hullámzó hatásokkal jár. Mivel nem látni a végét a járványnak és ellentmondásos hírek jelennek meg a médiában a lecsengésével kapcsolatban, ezért sokan már nyárra sem merik eltolni az eseményeket. A legtöbben inkább elmozdulnak digitális irányba, és ahol lehet átállnak az online alkalmakra, streamingre. Másik megoldásként tisztes távolságba, őszre halasztják a rendezvényeket (lásd áprilisi Brighton SEO konferencia, amire mi is hivatalosak vagyunk, de április helyett októberre tolták).
Sport és fitnesz
Minden bajnokságot és rendezvényt töröltek, a tokiói olimpiát is elhalasztják. Több edzőtermet bezártak, a keresések volumene szinteminden sporteseményre csökkent. Figyelemre méltó kivétel az otthoni fitness- és sport applikációk és eszközök piaca.
Építőipar
A hirtelen gazdasági visszaesés és a munkahelyek megszűnése váratlan hatást eredményezhet az építőiparban. Abban biztos vagyok, hogy ameddig nincs konkrét kijárási tilalom, “csak” korlátozás, addig nem fognak teljesen leállni az építkezések. A legtöbb gazdaságnak az építőipar az egyik motorja, így kijárási tilalom esetén ez a szektor még komoly veszélyeket hordozhat magában.
Ipar és gyártás
Mivel az aggódó munkaerő és az akadozó alapanyagszállítás miatt a szektor lelassult, a gyártási- és ipari termékek PPC kampányai szintén csökkenő eredményeket produkálnak. A kattintásonkénti költség 5%-kal növekedett, az iparági konverziós arány mérsékelten csökkent. Az iparág szereplőinek feje mégis inkább a keresések számának csökkenése miatt fájhat.
TOP 25 “VÍRUSÁLLÓ PIAC”
Nézzük milyen termékekre, szolgáltatásokra, piacokra lesz/lehet pozitív hatással a következő 1-6 hónap?
- Állateledel és kisállattermékek
- Társasjáték / játékpiac
- Étrendkiegészítők, bioboltok
- Klíma szerelés, telepítés
- E-book olvasók
- Csomagolóanyagok
- Étel házhozszállítás
- Termelői kézműves termékek
- Számítógépes játékok
- Online oktatás és tanfolyamok
- Könyvpiaci termékek
- Alkoholos italok házhozszállítása
- Kertészeti eszközök
- Babatermék boltok
- Barkács- és DIY webáruházak
- Logisztikai szolgáltatók
- Medence termékek
- Tapéta, festék, falmatrica
- Grill, kerti sütögető eszközök
- Árnyékolástechnika
- Művészellátó termékek
- Tisztítószerek és fertőtlenítőszerek
- Otthoni fitness eszközök
- Egészségügyi készülékek
- Jóga kiegészítők
A következő néhány hónap alapos felfordulást fog hozni számos iparágban. Ezeket előre kiszámítani szinte lehetetlen. Fel kell készülni, és ha szükséges változtatni kell a marketing stratégiákon. A következő cikkünkben megvizsgáljuk: mely területeket érdemes felülvizsgálni online marketing folyamatainkból és milyen lépésekkel tudunk versenytársaink elé kerülni.
A rákövetkező cikkünkben pedig összefoglaljuk majd: melyik az a TOP 12 marketing terület, melyet vészhelyzetben érdemes lépésről-lépésre újragondolnunk. Külön ki fogjuk emelni ebből a fizetett hirdetéseket (PPC) és a keresőoptimalizálást (SEO).