Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Etikus marketing 2022-ben

Tartalomjegyzék

Árpád Szabó
2022.08.11.

Az etikai normák nem új keletű jelenségek a marketingben, hiszen a társadalmi felelősségvállalás alapját jelentik. Egy vállalatnak nem elég csupán a nyereségességre összpontosítani, ha az ügyfélkörét a fiatalabb generációkkal is bővíteni szeretné. Nézzünk néhány alapvető szempontot, ami az etikus marketing alapját adja a 2022-ben!

Mi az etika?

A szótári definíció szerint az etika nem más, mint az erkölcsi normák és maximák összessége, amelyeken a felelős magatartás alapul. Összegezve: meghatározott elvek szerint cselekszünk úgy, ahogy az elvárt

Egy statisztika szerint az Y és Z generáció tagjai szívesebben vásárolják meg az etikus cégek termékeit. Az etikus marketing azt jelenti, hogy a cég a marketingtevékenysége során is betartja ezeket az etikai normákat.

Ahhoz, hogy jobban megértsük egy vállalat minden területére kiható etikus viselkedését – beleértve a marketinget is – érdemes megnéznünk a legfontosabb szabályokat, valamint az etikátlan, kerülendő példákat.

Burger King reklámjában a konkurenciát is megemlítik. Forrás: https://neilpatel.com/blog/comparative-advertising/

Termékek összehasonlításai

Egy új termék bevezetésénél a vállalat egyik célja, hogy megkülönböztesse magát a versenytársaktól. Ehhez gyakran a termék USP-jét – egyedi terméktulajdonságát – használják.

Nem ritka, hogy más termékek is megjelennek (pl. összehasonlításban), amelyeket általában név nélkül tüntetnek fel. A problémát az jelenti, ha az eredmények eltúlzottak vagy egyszerűen hamis állításokat tartalmaznak. 

Coca Cola vs. Pepsi – a két óriás örök harca. Forrás: https://businessadvice.co.uk/business-development/sales-marketing/how-to-run-a-comparative-advertising-campaign/

Túlzás és állítás 

Túlzásnak minősül, ha a például egy vállalkozás a saját szolgáltatását mindenhol a legjobbnak mutatja be függetlenül attól, hogy milyen környezetben szeretnénk használni. Etikátlan marketingnek minősül az is, ha azt az állítják, hogy egy kozmetikum egy hét alatt eltünteti a ráncokat anélkül, hogy ezt bármilyen tudományos indoklással megerősítenék.

Sztereotípiák és diszkrimináció

Etikátlan marketinghez soroljuk azokat a reklámtevékenységeket is, amelyekben embereket vagy embercsoportokat sztereotipizálnak vagy diszkriminálnak. A cégek nem támaszkodhatnak negatív előítéletekre a termékek forgalmazásakor, semmiképp sem tanácsos rasszista vagy egyéb diszkriminatív tartalmú hirdetéseket közzétenni.  

Erőszak ábrázolása

Nem alkalmazhatunk a marketingben olyan elemeket, amelyek az erőszakot elfogadottnak tüntetik fel. Az elmúlt években az online reklámok esetében szenzitív szűrőkkel monitorozzák és utasítják el ezeket a hirdetéseket.

Gyerekek szerepeltetése a reklámban

Gyakran jelennek meg a reklámokban gyerekek, ha a terméket az ő célcsoportjuknak szánják. Ezen termékek, szolgáltatások értékesítésénél természetesen nagyobb siker érhető el a gyerekek részvételével. Többnyire elfogadható, hogy a gyerekek színészként szerepelnek, azonban az ilyen reklámok tartalmával kapcsolatban még szigorúbb a szabályozás, mintha csak felnőttek szerepelnének benne.

A marketingtevékenységek során tehát kerülendők a hamis állítások, a túlzások vagy a megalapozatlan kijelentések. Ügyelni kell arra, hogy az alapvető etikai elveket betartsunk a hirdetési folyamat során. Ilyen például az erőszak és a diszkrimináció ábrázolásának kerülése vagy a sztereotip megjelenítések mellőzése. Fontos az is, hogy ha a reklámban kiskorúak szerepelnek, úgy kiemelten figyeljünk arra, hogy a gyerek maradjon minden körülmények között gyerek. 

Etikus marketing – középpontban a cég

Amennyiben a fentebb említett kerülendő példákat mellőzzük, úgy jó úton járunk az etikus marketing felé. Ahhoz, hogy megfeleljünk az elvárásoknak további tényezőket is figyelembe kell vennünk és be kell építenünk a cég működésébe. Ilyen például a környezettel, alkalmazottakkal és a termék gyártójával szemben gyakorolt etikus magatartás.

Az etikus marketing a vállalat alapelveivel kezdődik. A marketingnek is ezt az alapvető hozzáállást kell közvetítenie a külvilág felé őszintén és átláthatóan. Az átláthatóság nagyon fontos, mivel a vásárlók nem feltétlenül a tökéletes céget keresik, képesek elfogadni a kisebb hibákat

A Green Citizen az etikus cégeket a következőképp definiálta:

Az etikus vállalat olyan vállalat, amely egyértelműen meghatározott környezetvédelmi, társadalmi és irányítási elvekkel rendelkezik. Az etikus cégek, amelyek csak kis mértékben vagy egyáltalán nem károsítják a környezetet, egyenlő foglalkoztatási lehetőségeket kínálnak minden ember számára, semmilyen alapon nem diszkriminálják alkalmazottaikat, tisztességes béreket fizetnek, és környezetbarát termékeket gyártanak.

A Green Citizen 2021-ben összeállított céges listája itt érhető el. Olyan nagyvállalatok szerepelnek rajta mint a 3M, John Deere vagy az Allianz.

Íme egy példa, amikor a társadalmi felelősségvállalás tettekben is megnyilvánul. Forrás: https://www.facebook.com/mizarucoffee

Etika, felelősség, fenntarthatóság

Az etikus marketinget gyakran társítják a vállalati társadalmi felelősségvállalással. A CSR (Corporate Social Responsibility) arról is szól, hogy a cég vállalja a felelősséget, hogy a fejlődésre törekszik, legyen szó a környezetvédelemről, az egyenlőségről vagy a fenntarthatóságról. 

A Wellis a Facebook karrier oldalán megosztott videóban mutatta be, hogy 2021 milyen tevékenységeket és kezdeményezéseket indítottak a társadalmi felelősségvállalás jegyében.

Hamar hiteltelenné válnak a fogyasztók számára azok a vállalatok, amelyek csupán hangoztatják az etikus magatartást, de azokat nem építik be a működésükbe. Csak az etikus marketingre és működésre épülő a cégek nyerhetik el az ügyfelek hosszútávú lojalitását és bizalmát.

A cikk Nicole Langhart írása alapján készült.

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet