Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Ingatlanpiaci kórkép: PPC és SEO tennivalók a járvány ellen

Tartalomjegyzék

Klikkmánia
2020.04.24.

A legtöbb szektorhoz hasonlóan az ingatlanpiac is rendkívül gyorsan és érzékenyen reagált a koronavírus kitörésére. Az ellenállás egyik kulcsa megőrizni és finomhangolni az online marketing aktivitást a járvány idején is. Pontosan hogyan? Az alábbi javaslatokkal megmutatjuk, miként lehet megugrani az akadályokat a keresőoptimalizálás (SEO) és a fizetett hirdetések (PPC) terén. 

0.Ingatlanpiac-koronavirus

Milyen hatással volt a koronavírus-járvány magyarországi kitörése a hazai ingatlanpiaci helyzetre?

A március egy erőteljesebb kezdés után a hónap közepére 40% fölötti visszaesést mutatott látogatószámban, keresésben pedig közel 60%-os csökkenés volt tapasztalható a februári állapothoz képest – írja a hvg.hu az ingatlan.com látogatói adataiból kiindulva. Ez egybeesik a koronavírus-járvány magyarországi betörésével, illetve a március 11-i veszélyhelyzet kihirdetésével. Úgy tűnik, hogy ez a visszaesés a hónap végére és április elejére egy lassú, de egyenletes növekedési trendet mutat.

1.elado_ingatlan_trend_km
Az “eladó ingatlan” kifejezés trendje február végétől április elejéig a Google Trends adatai alapján

Nem volt tehát tapasztalható túl drasztikus változás, inkább egy egyenletes és fokozatos visszaesés, akárcsak a konverziók számában: a felhasználók jóval többet hezitálnak, mint korábban. A lakásvásárlási és -eladási kedv tehát egy rövid, de jelentős márciusi közepi megtorpanás után a hónap végére alkalmazkodni kezdett a kialakult helyzethez.

A Duna House adatai alapján a közel egy hónapos visszaesés után ismét fellendülni látszik az ingatlanpiaci aktivitás: a vevői érdeklődés a tavalyi, ugyanezen időszakhoz képest jelenleg csupán 26%-os elmaradásban van, – írja a forbes.hu.

Amit a jelenlegi helyzetben jobban befolyásol a koronavírus, az minden olyan terület, ami lakásfelújításhoz vagy építkezéshez kapcsolódik: esetükben erőteljes visszaesés tapasztalható a konverziók arányában. 

Komoly átalakulás jellemzi a turisztikai célú, rövidtávú lakáskiadást. Az országhatárok lezárásával az erre a célra fenntartott ingatlanokat és ún. lakáshoteleket hosszabb távon adják bérbe tulajdonosaik, csapottabb áron. Ugyan több kiadó albérlet lett Budapesten, ez a helyi kereslettel nem feltétlenül van összhangban. 

Mit mutatnak a keresési trendek? 

Ahogyan az eddigi globális válságok esetében, a járvány hatására is egyes iparágakkal szemben nőtt, másokkal szemben pedig csökkent a kereslet. Ez a keresési trendekben is megmutatkozott az elmúlt hetekben. Hogy hogyan, és milyen mértékben, az az organikus forgalom változásában (is) nagyon szépen tetten érhető.

Megvizsgáltunk pár releváns, nagyon magas keresési volumennel rendelkező kulcsszót, hogy hogyan változott azok keresési mennyisége és trendje az év eleje óta. Fontos: esetünkben a választott kulcsszavak a keresleti oldalhoz tartoznak! Ezek a kulcsszavak a következők voltak: albérlet, ingatlan, kiadó lakás, kiadó albérlet, kiadó ház, és kiadó üzlethelyiség.

Kezdésnek megnéztük, hogy hogyan változtak ezen kulcsszavak keresési volumenei 2020. első három hónapjában. Mindegyikük esetében egy stabil és konzekvens csökkenést tapasztaltunk (a mobilos keresésekben szintén). Az alábbi táblázatban láthatóak az adott kulcsszavak havi keresési volumenjei 2020 első negyedévében (összes, tehát a mobilos kereséseket is beleértve).

2_ Ingatlanpiaci kulcsszavak havi összes keresési mennyisége
Kulcsszavak havi összes keresési mennyisége – forrás: Google Keyword Planner (saját szerkesztés)

Mint látható, az év előrehaladtával az összes kifejezés esetében egyre csökkent a keresések száma. Közülük a legnagyobb negyedéves átlagos csökkenés a ‘kiadó üzlethelyiség’ kifejezés esetében volt (-23.03% három hónap alatt). A legalacsonyabb pedig az ‘ingatlan’ kifejezése esetében, ott “csak” átlagosan 7.71%-kal csökkent a keresési volumen. A mobilos keresések esetében is hasonló csökkenést tapasztalhatunk.

A Google Trends adatai alapján mindegyik kulcsszó esetében egy negatív trendvonalat fedezhetünk fel. Az adatokat 2020. január 01. és április 11. között elemeztük. A trendvonalak meredeksége -1.2 és -0.3 között ingadozott, amelyek közül (negatív értelemben) a legmeredekebb trendvonal a ‘kiadó üzlethelyiség, a leglaposabb pedig a ‘kiadó ház kulcsszó esetében volt.

3_ A kiadó üzlethelyiség kifejezés keresési trendje
A ‘kiadó üzlethelyiség’ kifejezés keresési trendje – forrás: Google Trends (saját szerkesztés)
4_ A kiadó ház kifejezés keresési trendje
A ‘kiadó ház’ kifejezés keresési trendje – forrás: Google Trends (saját szerkesztés)

A többi kulcsszó esetében így alakultak a trendvonal meredekségei:

  • albérlet: -0.39
  • ingatlan: -0.51
  • kiadó lakás: -0.62
  • kiadó albérlet: -0.39

Releváns ingatlanpiaci ügyfeleinknél is hasonló trendeket tapasztaltunk: náluk is az látható, hogy március közepétől elindult egy nem látványos, de stabil csökkenés az organikus forgalmukban – a felhasználók, munkamenetek, és oldalmegtekintések terén. Az időzítést tekintve a törés is akkortájt indult, amikor Magyarországon hivatalosan is bejelentették a veszélyhelyzetet, mint ahogy már említettük. 

Az ingatlanpiac azért is érdekes iparág, mert esetében kihagyhatatlan elem a személyes találkozó. Azonban a járvány a fizikai találkozást teljesen elvágta, pedig egy potenciális vásárló esetében ez fontos mérföldkő a sales szempontjából. Ennek kivédésére pédául az ingatlan.com bevezette az online chat funkciót, egyes ingatlantulajdonosok pedig áprilisban már videókat is feltehetnek az ingatlan profiloldalára. Nem tökéletes, de kielégítő helyettesítők. Ennek fényében továbbra is fontos marad a SEO, mert a jó organikus pozícióval rendelkező oldalak (ahol ezek a technikai megoldások implementálásra kerültek) fogják elsősorban megkaparintani a még meglévő online keresletet.

De mit lehet még ezen kívül tenni SEO téren? Összeszedtünk pár hasznos tippet.

SEO Checklist, azaz mit tegyünk keresőoptimalizálás terén?

 

  • Céges információk aktualizálása – Google My Business

Az első és legfontosabb, hogy aktualizáljuk a Google My Business profilunkat, amennyiben irodánk nyitvatartása megváltozott, avagy átmenetileg bezártunk. Érdemes, valamint a honlapunkon a tiszta és határozott kommunikációja annak, hogy hogyan változik az üzletmenete a járványhelyzetből fakadóan. Itt különösen fontos, hogy kommunikáljuk a felhasználók felé: továbbra is van-e lehetőségük megtekinteni 1-1 ingatlant, és ha igen, hogyan (pl videó túra, 3D-s túra)? A másik nagyon fontos terület a kapcsolatfelvétel (főleg, ha átmenetileg bezártunk): kommunikáljuk tisztán felhasználóink felé, hogy ha érdeklődnek egy ingatlan iránt, hogyan, és milyen úton vehetik fel velünk a kapcsolatot. Minden ehhez hasonló változásról írjunk egy posztot a Google Posts-ra, valamint ajánlottan a közösségi média felületeinkre is!

  • Koronavírus-specifikus FAQ oldal

Az első pontban említett pontokat a főoldalon is javasoljuk kommunikálni! Ehhez érdemes egy ‘Koronavírus GYIK’ oldalt létrehozni oldalunkon, amelyen a kifejezetten a járvány okozta változásokkal kapcsolatos felhasználói kérdéseket válaszolhatjuk meg. Ez egy tökéletesen alkalmas oldal, hogy információkat nyújtsunk pl a személyes ingatlanmegtekintésekben beállt változásokról, az online szerződéskötési lehetőségekről és annak menetéről stb. Emellett ne felejtsük el látványosan feltüntetni a főoldalon ennek a FAQ oldalnak a linkjét!

  • SEO nagytakarítás

Érdemes ezekben a kevésbé kockázatos időkben elvégeznünk egy “SEO nagytakarítást”, amely során nézzük végig oldalunk legfontosabb on-page és technikai elemeit, illetve a backlink profilunkat. Kezdésnek javasoljuk, hogy bármilyen hibát, amit a Google Search Console észlelt, javítsunk ki minél hamarabb! Aztán térjen át a fókusz az alábbi hármasra: ingatlan listaoldalak (ingatlan kategória oldalak), ingatlan profiloldalak, és a ‘Kapcsolat’ oldal.

Az ingatlan listaoldalakon mindenképp vizsgáljuk meg a következőket:

  • Title, és a meta leírás
  • H1 heading és heading struktúra
  • Megtalálható egy rövid leírás az adott ingatlantípusról?
  • Megfelelően mobilbarát az oldal?
  • Megfelelő a pagináció a listaoldalakon?
  • Ki vannak zárva a szűrők a robots.txt segítségével?
  • Milyen gyorsan tölt be az oldal? A sok kép miatt ez különösen releváns kérdés! Törekedjünk a 2 mp alatti betöltési időre!

Az ingatlan profiloldalakon ugyanezeket az elemeket nézzük át (kivéve a paginációt), emellett érdemes megvizsgálni az elérhető ingatlanjaink profiloldalait, hátha találunk olyanokat, amelyek egy ideje megszűntek, és emiatt 404-es hibakódot adnak vissza (és véletlenül az oldalon maradtak). Ezeket irányítsuk át 301-es átirányítással egy releváns másik oldalra, ajánlottan arra a kategória oldalra, amelyhez tartoznak!

Backlink profilunkon belül pedig érdemes felkutatni és megszabadulni a rossz minőségű (spammy) backlinkektől. Itt érdemes odafigyelni, hogy vajon az oldal, amely hivatkozik ránk, mennyire releváns az ingatlanpiac szempontjából. Ha sehogy sem, vagy csak nagyon nehezen tudjuk megmagyarázni a létjogosultságát, akkor távolíttassuk el a linket.

  • Erősítsük a brandet linképítéssel!

Az organikus teljesítmény szempontjából (is) érdemes erősíteni a márkánkat. Ennek egyik legjobb eszköze egy célzottabb linképítés: keressünk olyan releváns (ingatlanpiaci) oldalakat, blogokat, amelyek relevánsak, és megfelelően nagy a látogatottságuk – ha tudjuk a célcsoportunkról, hogy főleg mely ilyen jellegű oldalakat szokták gyakran felkeresni, még jobb. Ezekre az oldalakra helyeztessünk ki olyan PR-cikket, amelyben brandelt kulcsszóra (és brandelt horgonyszövegre) építünk linket!

  • Írjunk hasznos cikkeket a céges blogunkra!

…vagy indítsunk egyet, ha még nem tettük volna meg. 🙂 A jelenlegi helyzetben kiemelten fontos a folyamatos blogolás! Írjunk hasznos, szórakoztató, és (főleg) edukatív cikket felhasználóinknak! Ezek témája legyen releváns egyrészt az ingatlanpiac szempontjából, másrészt a koronavírus-járvány okozta megváltozott helyzet szempontjából is.

Íme néhány témajavaslat:

  • Tippek-tanácsok, hogy mivel érdemes eltölteni otthon az időt
  • Hogyan változtak meg az ingatlanmegtekintések (személyes bemutatók) a járvány alatt?
  • Tippek arra, hogy hogyan dobjuk fel a lakásunkat pár növény segítségével.
  • Kidobás helyett újrahasznosítás: íme néhány tipp, hogy hasznossá tegyük kidobandó cuccainkat!

A járványhelyzet miatt felhasználóink sokkal több időt töltenek online, tehát a keresőoptimalizálás, és a hasznos tartalom egyáltalán nem marginális jelentőségű! Ezt érdemes még fokozni egy hírlevélkampánnyal is.

+1: Ha ingatlanunkban lehetséges a vírusteszt, jelezzük strukturált adatokkal!

Amennyiben rendelkezésre bocsátottuk egyes ingatlanjainkat, hogy ott koronavírus fertőzést teszteljenek, akkor ezt jelezhetjük a Google számára az ún. CovidTestingFacility strukturált adat markup-pal. Ezt a típust a schema.org fejlesztette ki, kifejezetten a koronavírus-járvány ellen tevékenykedő szervezetek támogatására. Használatával a felhasználók láthatják, hogy amennyiben gyanús tüneteket produkálnak, a mi ingatlanunkban található tesztüzemet is igénybe vehetik. Kedves gesztus a felhasználók felé, na meg jót tesz a márkaimázsnak is.

Ha továbbra is egyedi és (főleg) hasznos tartalmat nyújtunk a felhasználóinknak, akkor borítékolhatóan nem fog csökkenni az organikus teljesítményünk, jobb esetben pedig nőni is fog. Ha betartjuk ezeket a tanácsokat, akkor a válság lecsengésével a célcsoport tagjaiban erősebben fog élni a márka (legjobb esetben pedig top-of-mind márkává fog válni), és a mi honlapunkat fogják elsősorban felkeresni. A válság lecsengésével pedig egy stabil pole pozícióból indulhatunk.

 

ÚGY ÉRZED, HOGY INKÁBB PROFESSZIONÁLIS SEGÍTSÉGRE LENNE SZÜKSÉGED A KERESŐOPTIMALIZÁLÁSBAN?

[button style=”7″ url=”/kapcsolat”]PROFI SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGEM »[/button]

PPC Checklist – Mit tegyünk a fizetett hirdetések terén? 

 

  • Alkalmazkodjunk az új online szokásokhoz virtuális sétákkal!

Rohamtempóban átalakult a felhasználók online viselkedése, a személyes találkozókat az online kapcsolatok váltották fel. Biztosítsuk az érdeklődők számára az ingatlan online megtekintését egy virtuális séta keretében, illetve bővítsünk szolgáltatásaink választékán! Fontos, hogy ezeket a frissítéseket megfelelően kommunikáljuk hirdetésszövegeinkben is.

  • Aktualizáljuk hirdetésszövegeket, de csak óvatosan!

A bővülő vagy megváltozott szolgáltatásokról érdemes szembetűnő helyen tájékoztatni a felhasználókat. A bővítmények és hirdetésszövegek – például a Címsor 3 – frissítése könnyedén elvégezhető a fiók egészére kiterjesztve és egyértelmű, jól látható információt tartalmaz az érdeklődő közönség számára.

Ugyanakkor érdemes megfontoltan eljárni a hirdetésmódosítások tekintetében. A Facebook és a Google egyaránt figyelmeztet a megnövekedett jóváhagyási időre. Erre különösen a rövidebb kampányidőszakkal futó hirdetések esetében javasolt fokozottan odafigyelni. Ha tehetjük, igyekezzünk előre felállítani a hirdetéseinket, hogy elkerüljük a megnövekedett jóváhagyási idő miatti csúszásokat. Tapasztalataink szerint jelenleg a Google Display Hálózaton indított hirdetések érintettek leginkább a csúszásokban, azonban érdemes az újonnan indított Facebook hirdetéseket is fokozott figyelemmel követni, illetve egyszerre csak egy hirdetésen módosításokat végezni.

  • Figyeljünk a csendes, ”kiváró” közönségekre is! 

Koronavírus ide vagy oda, a közönségeink megfelelő szegmentálása elengedhetetlen úgy a hirdetéseink sikeressége és a későbbi optimalizálások, mint az átfogó marketingstratégiánk szempontjából.

Számos olyan felhasználó van a járvány időszakában, akik többet hezitálnak, nem mutatják a kívánt aktivitást és inkább kivárnak. Figyeljünk erre a szegmensre is! Érdemes külön listába gyűjteni azokat -akár csak a szóban forgó időszakból- , akik ugyan mutatnak érdeklődést a szolgáltatásaink iránt, de nem konvertálnak. Őket érdemes lehet a járvány enyhülését követően frissített üzenetekkel ismételten megszólítani, hirdetésekkel vagy akár hírlevelekkel. 

  • Ne feledkezzünk meg a márkaépítésről!

Bizonyos brandeknek a jelenlegi koronavírus-helyzet remek alkalom arra, hogy fontolóra vegyék a márkaépítést a hirdetési felületeken is! Sok piaci szereplő ugyanis visszavonulót fújt, így a Display hálózaton a kattintásonkénti költségek csökkenést mutattak az utóbbi, közel másfél hónapban.

Rendkívül hasznos lehet továbbá a perszónák újragondolása annak érdekében, hogy személyre szabottabb vizuális hirdetéssel a lehető leghatékonyabban szólítsuk meg a potenciális felhasználókat, és a márka mellett a bizalmat is építsük ebben az időszakban. 

A Display hirdetések esetében a már valószínűleg jól bevált érdeklődés alapú célzáson kívül érdemes az adatcsatorna alapú megoldásokat is fontolóra venni. Hatékony eszköz lehet például a Smart Display kampánytípus, valamint a Facebook katalógus hirdetések. Ez utóbbi esetében további finomhangolást jelenthet ha célzásainkat hasonmás közönségekkel is kiegészítjük az új felhasználók elérése érdekében. 

A márka markáns és emlékezetes megjelenítése a hirdetésszövegben is kulcsfontosságú: legyünk bátrak és használjuk az emojikat, amennyiben azok összhangban vannak a brand kommunikációjával. Hangsúlyozzuk a márka egyedi értékajánlatait a hirdetésszövegekben és alkalmazzunk ütős, cselekvésre ösztönző “Call to Action”-t!

  • Légy jelen a közösségi médiában!

Ha valamikor, akkor a jelen helyzetben lehet a felhasználókat a közösségi felületeken elérni. A Facebook hirdetéstípusai közül érdemes a látványosabbakat tesztelni annak érdekében, hogy kitűnjünk a reklámzajból.

Az azonnali élmény vagy a stories-hirdetések egyaránt mobilra optimalizáltak és alkalmasak arra, hogy azonnal megragadják a felhasználó figyelmét. Ezen kívül sokrétű kreatív lehetőséget biztosít az ingatlanpiaci szektorra jellemző hirdetések megjelenítéséhez. 

Amennyiben feliratkozókat szeretnénk gyűjteni, illetve új felhasználókat megszólítani, a Facebook Lead Hirdetései a legalkalmasabbak erre. A hirdetéstípus előnye, hogy szerepel benne egy kapcsolatfelvételi űrlap, így az érdeklődő közönségek által megadott adatok közvetlenül letölthetők és összeköthetők saját CRM rendszerünkkel.

  • Figyeljük folyamatosan a kampányok teljesítményét!

Érdemes átgondolnunk a meglévő KPI-okat és a jelenlegi kampánytípusokhoz igazítani. Vizsgáljuk meg üzleti céljainkat és hangoljuk össze a főbb teljesítménymutatókkal!

Ha például a márképítésre fektetünk nagyobb hangsúlyt, akkor a felhasználók elköteleződését vizsgáljuk és ennek megfelelően optimalizáljuk a KPI-okat is: ekkor olyan mutatókra fókuszáljunk, mint az oldalon eltöltött idő, egy munkamenet alatt meglátogatott oldalak száma, vagy a kulcsfontosságú oldalak meglátogatása. Ebben az esetben érdemes a kampányokat mikrokonverziókra optimalizálni, illetve a hirdetések asszisztált konverzióban nyújtott teljesítményét is hosszútávon vizsgálni. 

Tartsuk ugyanakkor szem előtt a jelenlegi koronavírus helyzetet, hiszen a kampányok teljesítménye érzékenyen reagálhat a gazdaságpolitikai változásokra! Fontoljuk meg tehát a komolyabb stratégiai döntések meghozatalát és mérlegeljünk, hogy a kampányok optimalizálása során mely stratégiai döntések meghozatala támogathatja a teljesítménynövelést.

 

Úgy érzed, hogy inkább professzionális segítségre lenne szükséged a PPC kampányoknál?

[button style=”7″ url=”/kapcsolat”]PROFI SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGEM »[/button]

[legend title=”Legutóbbi pénzügyi szektor elemzésünk” style=”3″]

Ne csüggedj pénzügyi szektor! Íme néhány SEO és PPC tipp, csak Neked…

A koronavírus-járvány meglehetősen nagy hatással volt a pénzügyi szektorra is. Alábbi cikkünkben igyekszünk górcső alá venni, hogy a legfontosabb változások miként befolyásolták a pénzügyi szektor szereplőinek online jelenlétét, illetve arra is adunk tippeket, hogy miként tudják felvenni a kesztyűt a keresőoptimalizálás (SEO) és kattintás alapú fizetett hirdetések (PPC) segítségével. Tovább…

[/legend]

Kapcsolódó szolgáltatások:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet