“Megszaporodtak a munkajogi megkeresések, több kérdés vonatkozik a szerződések megszüntetésének, megszegésének a következményeire is. Nem meglepő módon, kezdenek előjönni a csődjoggal és fizetésképtelenséggel kapcsolatos kérdések is. Egy dolog viszont közös ezekben a megkeresésekben: a jelen helyzetben mindenkinek AZONNAL van válaszra szüksége.”
Ügyfelünkkel, Jalsovszky Pállal beszélgettünk arról, hogy ügyvédi irodaként mit tapasztalnak a válsághelyzetből.
Interjúalany: Jalsovszky Pál, ügyvéd, irodavezető partner, Jalsovszky Ügyvédi Iroda
Nem mindennapi, hogy egy ügyvédi irodának ilyen jól felépített és átgondolt online kommunikációja van a különböző csatornákon. Miből eredeztethető ez a fajta elhivatottság a tartalomfejlesztés iránt?
Az ügyvédi iroda is egy üzleti vállalkozás, akárcsak egy autókereskedés vagy egy bank. Ezért marketingre van szüksége ahhoz, hogy minél szélesebb körben el tudja adni magát, a termékét. Mi a marketingkommunikáció terén semmi különöset nem csinálunk, megpróbálunk minél láthatóbbak lenni a piacon. Azért tűnhetünk ki, mert az ügyvédi hivatás egyébként egy nagyon konzervatív, maradi, lassan változó iparág, ahol az üzleti szemlélet modern követelményei csigalassúsággal gyökeresednek meg.
Mennyiben segítik ezek a tartalmak a tudatosabb ügyfél kéréseket? Van esetleg példa olyan írásra az elmúlt időszakban, amire akár ügyfelek hivatkoztak, vagy ami nagyobb visszhangot váltott ki akár szakmai berkekben?
Voltunk már sajtóközleményünkkel index.hu címlapon úgy, hogy az illetékes minisztérium úgy érezte: azonnal közleményt kell kiadnia, hogy cáfolja az állításainkat. De nem ez az a népszerűség, amire vágyunk. Sokkal fontosabbnak tartjuk, hogy egy-egy speciális témakörben mi legyünk a véleményformálók, minket találjon meg az, akit a téma érint, ránk hivatkozzanak. Tipikus ilyen kérdéskör volt a múltban az áfalevonási jog megtagadása azon az alapon, hogy az adott vállalkozásnak tudnia kellett az értékesítési láncban felmerülő adócsalásról. Rengeteg ilyen ügyet vittünk bíróság előtt, nagy tudásanyagunk volt és ezt igyekeztünk is minden fórumon közzétenni. Bár tapasztalatunk szerint egy ügyvédi irodát nem Google keresés alapján találnak meg az ügyfelek, de mindenképpen segíti a kapcsolat kialakítását, ha az adott kulcsszóra a Top 10 találatból 8 hozzánk fűződik.
Mennyiben alakultak át a járvány időszakában érkező megkeresések? Változott az ügyek összetétele a korábbiakhoz képest?
A kimutatások szerint a piaci szereplők 95%-át érinti valamilyen módon a járványhelyzet. Értelemszerűen ez átalakítja azt is, hogy az ügyfelek milyen kérdésre várnak választ az ügyvédjüktől. Megszaporodtak a munkajogi megkeresések, több kérdés vonatkozik a szerződések megszüntetésének, megszegésének a következményeire is. Nem meglepő módon, kezdenek előjönni a csődjoggal és fizetésképtelenséggel kapcsolatos kérdések is. Egy dolog viszont közös ezekben a megkeresésekben: a jelen helyzetben mindenkinek AZONNAL van válaszra szüksége.
Milyen célokkal vágtak neki a 2020-as évnek, ezek mennyiben változnak a kialakult helyzet következtében?
Növekedni szerettünk volna minden üzletágunkban. Így különösen sok potenciált láttunk a tavaly elindított peres praxisunk további erősítésében. Ami a pillanatnyi helyzetet illeti: nehéz most célokról beszélni. Nagyon nem lehet látni, hogy hogyan fog alakulni az üzleti környezet akár 3 hónap múlva, akár egy év múlva. Ezért most inkább kézivezérlés folyik: napi szinten figyeljük az üzleti helyzetet és igyekszünk hozzá alkalmazkodni. Kicsit ez olyan, mint bekötött szemmel a céltáblára dobálni.
Napjaink cégvezetői kimondottan túlterheltek, és rengeteg információt kell lekövetniük napi szinten, ezért az üzleti jogi átalakulásokkal nem mindenki van tisztában. Ön mit javasol a most induló vállalkozóknak és a harcedzett profiknak, hogyan tájékozódjank a lehető leghatékonyabban? Mikor érdemes tényleg szakemberhez fordulni?
Olvassák a blogbejegyzéseinket és az összefoglalóinkat 🙂 De egy kicsit elrugaszkodva magunktól: a legnagyobb kihívás manapság az információszerzés. Meg kell értenünk, hogy mi történik a világban és ki kell alakítanunk arról a saját véleményünket. Nem gondolom, hogy lenne egy kiemelt és tökéletes forrás a jelen időszak üzleti tendenciáinak a megértésére, sokkal inkább fontos, hogy mindenki találjon magának valamit, amit hitelesnek tart. Jómagam leginkább külföldi lapok véleménycikkeiből táplálkozom.
A járvány hatására egyre többen szembesülnek kintlevőségekkel, és az ebből fakadó kockázatok kezelésével olyan esetekben is, ahol korábban ez nem volt jellemző. Mi lehet reális megoldás ezeknek a követeléseknek a minél hatékonyabb behajtására?
Semmiképpen sem a jogi eszközök a leghatékonyabbak, a kintlevőségek jogi útra való terelése a legutolsó szalmaszál. Sokkal fontosabb az ügyfelekkel való aktív kapcsolat, megérteni a piaci pozíciójukat és üzleti döntést hozni a tekintetben, hogy pl. egy megrendült helyzetben lévő vállalkozásnak szállítunk-e még, adunk-e jogi tanácsot vagy sem. Az egyik fontos eleme a mostani helyzetnek, hogy aktív kommunikációt tesz szükségessé az üzleti partnerek között, a másik üzleti helyzetének elfogadását és mérlegelését. De úgy érzem, ez a tolerancia az élet más területein is kamatozhat.
Több webináriumot is indítottak, indítanak. Melyek voltak eddig a legnépszerűbbek ezek közül? Milyen továbbiakat terveznek a jövőben?
Nagyon nehéz jól egyensúlyozni aközött, hogy webináriumainkon inkább a járványhoz kapcsolódó témákról, vagy egyébként fontos, de most nem feltétlenül aktuális témákról beszélünk. Nagyon sok jó visszajelzést kaptunk akkor, amikor – még a járványpánik csúcsán – merészen egy olyan témáról tartottunk előadást (az EUB adózási tárgyú döntései), ami szorosan nem kapcsolódott a válsághelyzethez. De be kell látni, hogy a legnagyobb látogatottsága azon webináriumainknak volt, amelyek a pillanatnyi helyzetből fakadó jogi kihívásokkal foglalkoztak.
[legend title=”TOVÁBBI INTERJÚINK A JÁRVÁNYHELYZETRŐL” style=”3″]
- Interjúalany: Varga Balázs, head of marketing, PROFESSION.HU Kft. Ide kattintva elolvasható…
- Interjúalany: Kárpáti Marianna, marketing vezető, VELUX Magyarország Kft. Ide kattintva elolvasható…
- Interjúalany: Kóczán Tamás, ügyvezető, UNAS Online Kft. Ide kattintva elolvasható…
- Interjúalany: Szirtes Bernadett, képzési, kommunikációs és marketingvezető, Lapker Zrt. Ide kattintva elolvasható…
- Interjúalany: Kovács Lívia, értékesítési és marketing igazgató, Sprinter Futárszolgálat Kft. Ide kattintva elolvasható…
[/legend]