Az építőiparban a személyes érintkezés teljes elkerülése kivitelezhetetlen, így a vállalkozások tranforszmálása a digitális térbe és a home-office lehetőségek is korlátozottak. Megkérdeztük Kárpáti Mariannát, a VELUX Magyarország Kft. marketing vezetőjét, hogyan bírkóztak meg az új kihívásokkal?
Interjúalany: Kárpáti Marianna, marketing vezető, VELUX Magyarország Kft.
Hogy látja, hogyan érinti a hazai építőipari szektort, és ezen belül a Veluxot a kialakult járványügyi helyzet?
Az építőipar egészét tekintve nagyon vegyes képről lehet beszámolni. Az épületek építése ágazat élőmunka-igényes, emiatt az építési vállalkozók és kisvállalkozók korán bevezették azokat a biztonsági intézkedéseket, amelyek a fertőzés terjedése elleni védekezésül szolgálnak. A partnereink túlnyomó része változatlanul dolgozik, a munka felfüggesztése sokak számára olyan megélhetési kockázatot is jelentene, amit nem tudnak tartósan vállalni. A családi házat építő magánszemélyek nem állították le építkezéseiket és az otthonukban ragadók közül sokan most ismerik fel, milyen felújítási munkálatokra lenne szükség.
Mikor jött el az a pillanat, amikor egyértelművé vált, hogy reagálni kell a helyzetre?
Cégcsoportunk nemzetközi jellegéből adódóan ez már a magyarországi megbetegedések előttre tehető, mivel a nyugat-európai országokban a vírus megjelenése és terjedése is más léptékben zajlott. Ebben az értelemben nem csak a reagálásra, hanem a felkészülésre is figyelmet tudtunk fordítani.
Milyen lépéseket tettek a munkafolyamatok folyamatosságának biztosítása, és a kollégák egészségének megőrzése érdekében?
A magyarországi VELUX értékesítő vállalatnál a személyes érintkezést igénylő munkafolyamatok alakultak át jelentősen. A VELUX területi képviselők által bonyolított szakmai partner látogatásokat videoüzenetekkel, telefonhívásokkal és e-mail kommunikációval helyettesítjük, melynek az eddigi tapasztalatok alapján nagyon pozitív a fogadtatása. A bemutatótermi látogatóinkat szintén áttereltük a telefonos egyeztetésekre. A termékeink javításával, szervizelésével kapcsolatos bejelentéseket pedig osztályozzuk és csak az azonnali megoldást igénylő helyzetekben biztosítjuk a helyszíni kiszállást, minden más esetben későbbi időpontban állapodunk meg ügyfeleinkkel.
Az otthoni munkavégzés vált sztenderddé, melynek működéséhez az IT eszközökkel való ellátottságunk, a távmunkához szükséges hálózatok és azok stabil működése mindeddig kiválóan vizsgáztak. Úgy is fogalmazhatunk, hogy egyik napról a másikra zökkenőmentes volt az átállás.
Kollégáink egészsége rendkívül fontos a számunkra, ezért budapesti irodánk napi rendszeres fertőtlenítése, a szükséges távolságok megtartása az első perctől kezdve biztosított. Maradéktalanul betartjuk a javasolt előírásokat, hogy megelőzzük a vírus terjedését.
Milyen lépéseket (szervezeti, kommunikációs, marketing, értékesítési, PR) követelt meg a kialakult helyzet jelenleg, és ennek milyen várható hatásaival számolnak?
Az otthoni munkavégzés következményeként szervezetünkben a feladatok kiadása és nyomonkövetése területén történtek változások, márciusban például a helyzet bizonytalansága miatt elsősorban egy hetes periódusokban szervezték a vezetők az aktivitásokat, természetesen hosszabb távú projekteket és perspektívát is észben tartva, mégis bármikor, bármilyen beavatkozás lehetőségét meghagyva. A kommunikációban az ésszerűség elvét követjük, vagyis nem terheljük ügyfeleinket, szakmai partnereinket folyamatos státusz jelentésekkel, csak az üzletmenetet érintő legfontosabb változásokról adunk értesítést. Elsősorban arra törekszünk, hogy ha változnak is a munkafolyamatok, ez a lehető legkevesebb változtatást jelentse számukra és ők a megszokott mederben bonyolíthassák ügyeiket cégünkkel. Digitális érettségünk itt is bizonyított, online árajánlatkészítő és rendeléskezelő felületeink nem jelentenek új gyakorlatot sem a VELUX kollégák, sem a partnerek számára. A vevőink és szakmai partnereink kiszolgálása zökkenőmentes, a termék ellátásunk zavartalan.
Mint minden üzleti vállalkozás, mi is készítettünk szenáriókat és lemodelleztük árbevétel, költség és profit oldalról is azokat a kimeneteket, amelyek az akár nagyon pesszimista, hónapokig elhúzódó járványhelyzettel is számolnak. Míg máskor nagyobb időciklusokban, most napi szinten figyeljük az eredményeinkhez vezető trendmutatókat és ezek is támogatnak minket abban, hogy jókor a jó döntéseket hozzuk.
Kommunikációs projektjeink esetén kerültünk már olyan helyzetbe, hogy a kommunikációs mix teljes áttervezésére volt szükség és kampányok elindításának időpontja vagy épp a kampány fő üzenete is esett át változtatáson a kialakult helyzet miatt.
Kollégáink elkötelezettségét is fontosnak tartjuk, a vezetők őszintén és nyitottan kommunikálnak, a pozitív történetek megosztása pedig korábban is bevett gyakorlatunk volt, most azonban még nagyobb hatást tud gyakorolni. Természetesen mindenkit bevonunk a közös gondolkodásba, a csapat ereje az új utak és módszerek keresésében kiemelkedő. Sok jó kezdeményezéssel találkozunk.
Hogyan készülnek a járvány utáni helyzetre, mennyiben számítanak a szektoron belüli átrendeződésre?
Véleményem szerint ezt korai még megmondani, mivel nem tudhatjuk mikorra tehető a járvány utáni helyzet. Az mindenesetre bizonyos, hogy a VELUX cég piacvezető szerepének megtartása állandó feladat. Szakmai partnerkörünkkel pedig már 34 éve együtt dolgozunk és ezek alatt az évek alatt sok nehéz helyzetet megéltünk, és továbbléptünk.
Tapasztalnak-e bármilyen változást a járvány kezdete óta a nyílászárók forgalma kapcsán?
A járvány a növekedési lehetőségeinkre volt hatással, időarányosan a tavalyi év forgalma felett teljesítettünk eddig az idén.
A céges vagy a magán vásárlók reagáltak érzékenyebben a kialakult helyzetre?
Mindkét kör esetén tapasztaltunk megtorpanást, az elmúlt néhány hétben azonban ismét erősödnek a számaink, növekszik az árajánlatkérések, megrendelések és értékesített ablakok száma is.
Miként hatott a webshop forgalmára a járvány?
A www.veluxshop.hu webáruház forgalmának növekvő trendje változatlan.
Korábbi interjúnk a témában, a Profession.hu marketing vezetőjével itt olvasható »