A Google Ads alapműködése egyszerűnek tűnik, ám amikor egy gyakorlatlan hirdető elkezd mélyebben megismerkedni a részletekkel, ijesztő és elrettentő lehet a sok részlet és paraméter.
Minden hirdetőnek megvannak a sajátosságai, azonban van néhány közös pont, amire mindenhol érdemes odafigyelni.
Ezek egyenként apróságok, de rendszeresen és együttesen már sokba kerülhetnek.
1. Elavult konverziók a fiókban
A Google Ads konverziós tag idejében egyszerű volt a dolgunk, betettük a taget és onnantól minden ment a maga útján.
Azóta a hirdetők a vevői folyamat minden lépését figyelni tudják a különböző rendszereken keresztül, ideértve a CRM és e-mail rendszereket, telefonhívásokat is.
Ez sokkal részletesebb információt nyújt, ám nagyobb káoszba is torkollhat, ha fölöslegesen sok eseményt veszünk bele a konverziós körbe.
Tisztázzuk kell minden esetben:
- Milyen célokat figyelünk
- Minden ilyen tényező konverziónak számít, vagy csak néhány ezek közül?
- Honnan jön az adat: Google tag, Analyticsből importált cél, vagy külső file
- Van-e olyan régi konverzió, amire már nincs szükségünk?
2. Lokációs célzás lehetőségei
Amikor egy új kampányt indítunk, beállítjuk hozzá a földrajzi célzást is.
Célszerű minél részletesebben, hogy később ehhez kapcsolódóan tudjunk elemezni.
Amikor egy lokációt kiválasztunk, akkor automatikusan minden, ehhez a helyhez kapcsolódó felhasználót célzunk, aki helyi érdeklődést mutat – a fizikai helyzetétől akár egészen távol is.
Bizonyos helyzetekben ez hasznos felhasználókat hoz, ám nem előnyös, ha túlzottan elviszi a célzást a helyben tartózkodókról.
A riportokban a “location type” mező használatával láthatjuk, hogy mennyire befolyásolja ez a tágabb célzás a kampány sikerét. Ha a riport azt mutatja, hogy az érdeklődő közönség használata rontja az eredményt, akkor válthatunk a második opcióra: az adott területen ténylegesen tartózkodók célzására.
3. Regionális trendek
Automatikus ajánlattételt alkalmazva ezen könnyű átsiklani. Viszont manuális, vagy kattintásra fókuszáló ajánlattételnél ez nagy különbséget jelenthet.
A legtöbb fiókban a lokációs beállítás csak az országok megjelölését jelenti. Ebben az esetben viszont a szűkebb területi különbségeket nem tudjuk figyelembe venni és szabályozni.
Az általános beállításokkal a költségvetést akár 1-1 nagyváros is elviheti – néha jó irányba, de akár ellentétesen is.
A helyi szokások alapján eltérőek lehetnek pl.: böngésző, használt eszközök, szóhasználat, vásárlás szokások. Ezekhez érdemes igazítani az ajánlatmódosításokat.
Az egyes lokációkat érdemes külön felvenni, hogy a teljesítményt elkülönítve is lássuk, és megfelelően tudjuk optimalizálni.
4. Ütemezésre vonatkozó ajánlatmódosítók felülvizsgálata
A többi módosító beállításhoz hasonlóan erről is hajlamosak vagyunk megfeledkezni. A felhasználói szokások azonban szezonálisan és hosszú távon is változhatnak.
Célszerű megoldás, ha meghatározott időközönként felülvizsgáljuk ezeket a beállításokat, hogy emiatt ne maradjunk le a legjobb látogatóinkról.
5. Kulcsszó egyezések következetlen használata
Általános kulcsszó egyezéseket használva a Google kiválaszt egy kulcsszót a keresési kifejezéshez – de nem mindig ugyanazt.
Általában egy keresési kifejezést több hirdetéscsoportban megadott kulcsszóhoz is lehet társítani, ami különböző teljesítmény szintet eredményez.
Ennek legegyszerűbb elemzési módja, ha exportáljuk a keresési kifejezéseket, majd egy pivot táblában összesítjük az egyes kifejezésekhez tartozó hirdetéscsoportok számát.
Ezt a többi egyezési típushoz is célszerű elvégezni. Megdöbbentő eredmények születhetnek.
Nem egyszerűen az a célunk, hogy valamelyik hirdetésünk megjelenjen a keresési kifejezésre, hanem azt szeretnénk, hogy a Google mindig a legmegfelelőbb hirdetést társítsa a kereséshez.
Ezt úgy érhetjük el, ha minden más hirdetéscsoportban vagy kampányban pontos egyezést használva kizárjuk az adott kereső kifejezést. Ezáltal kényszerítjük a Googlet arra, hogy mindig azt válassza ki, amit szeretnénk.
6. A Kampánykísérletek funkció mellőzése a tesztelésben
A Google sem nagyon reklámozza ezt a funkciót, de a tesztelésben nagy segítségünkre lehet, ha előre tervezhető egy adott kampány- vagy hirdetésváltozat eredménye.
A/B tesztelhetünk landolókat, de akár több ajánlattételi stratégiát is összehasonlíthatunk egy-egy kísérlet keretében. A kampánykísérleteket addig futtassuk, amíg megfelelő mennyiségű adatunk gyűlik a “nyerő” beállítás kimutatásához.
A kampánykísérletek beállításáról bővebben itt olvashatsz.
7. Nem megfelelő ajánlattételi stratégia
Számos oka lehet, amiért egy fiókban kézi ajánlattételt alkalmazunk.
Például olyankor, ha a maximális ajánlat értékét befolyásoló tényezők (pl. offline konverziók, márkaépítési szempontok) a Google rendszere által nem láthatók.
De emellett a kézivezérléssel járó emberi hiba mértéke sem elhanyagolható.
Mindezeket összevetve, és a lehetőségeket tesztelve kell meghatározni az ajánlattételi módok megfelelő kombinációját a kampányaikra.
8. Megfigyelésre hozzáadott közönségek hiánya
Ha csak a keresés és kattintás alapján vizsgáljuk a hozzánk érkező látogatókat, nem látunk különbséget. Viszont, ha a Google-nél róluk rendelkezésre álló komplex információt is felhasználjuk, különböző felhasználói csoportokat tudunk elkülöníteni.
A Google által javasolt közönségek hozzáadása és megfigyelésük alapvető lépés – ennek megfelelően gyakran megfeledkezünk róla.
Az ilyen közönségek egyrészt a különböző szempontú ajánlat módosításokban segítenek, de ezen felül ötletet adhatnak, hogy kiket érdemes megcéloznunk új közönségként más felületeken (Pl YouTube vagy közösségi média hirdetésekben).
9. Hiányzó, vagy elutasított bővítmények
Rengeteg fiókban hiányoznak a kihasználható hirdetésbővítmények.
A hirdetésbővítmények által nyújtott lehetőségek:
- Többletinformációt jelenítünk meg magunkról a kereső felhasználónak.
- A kereső találati oldalán nagyobb területet foglalunk el, mint a bővítmény nélküli hirdetések.
- Értékes információhoz juthatunk a rájuk kattintó felhasználóról, így tovább szegmentálhatjuk a hirdetésekből érkező közönséget.
(Pl.: akciós kínálatra, általános bemutatkozásra, vagy egy konkrét termékkategóriára kattint elsőként)
Az elutasított bővítményekkel nem csak kihagyjuk ezeket a lehetőségeket, hanem rontják is a fiók és kampány minőségét.
10. Keresési partnerek figyelmen kívül hagyása
Alapértelmezés szerint a keresőkampányok tartalmazzák a Google keresőpartnereknél történő megjelenést is. Ez egy általános beállítás – tehát a partner felületek között már nem tehetünk különbséget.
Van, amikor sokkal olcsóbban jön az eredmény innen, mint a Google keresőből, de néha egyáltalán nem érdemes használnunk.
Éppen ezért rendszeresen felülvizsgálandó, hogy egy adott kampányban számunkra előnyös-e az alkalmazása.
A fenti lista kiindulási pont lehet a fiókunk rendben tartásához és eredményes hirdetéshez, de közel sem teljes.
A hirdetések eredményességét számos, a hirdetéseken kívüli tényező is befolyásolja, mint pl. az üzleti modell, piaci pozícionálás, árazás, a landing oldal minősége.
Ahogy a Google Ads platform és az algoritmus egyre komplexebbé válik, nagyon könnyű figyelmen kívül hagyni a változásokat és ajánlásokat, vagy egyszerűen csak elfelejteni egyet-egyet a szokásos beállításokból.
Természetes, hogy a saját hibáinkat és mulasztásainkat nehezebben vesszük észre, ezért ajánlott minden fiókhoz egy ellenőrzési listát készíteni az általános ajánlások és egyéni adottságok figyelembevételével.
Ennek segítségével rendszeresen átnézhetjük a fiók és kampányok beállításait.
Cikkünk a SEJ írása alapján készült.