A fizetett keresési hirdetések létrehozása, koordinálása és optimalizálása a helyi vállalkozások számára egy plusz feladatot és nyűgöt jelenthet a számos más feladat mellett ami miatt aggódniuk kell. A világszerte változó ipari követelményeknek való megfelelés egy világméretű járvány mellett a vállalkozónak már sokszor kimerítő ahhoz, hogy megtanulják kezelni ezeket a hirdetési felületeket.
Mutatunk néhány tippet, hogyan lehet kialakítani olyan fizetett keresési stratégiát a Google-on, amely megfelel a helyi üzleti igényeknek:
- Szakértői tippek a Google Ads – fiók struktúrájához, a hirdetésbővítményekhez és a céloldalakhoz.
- Eszközök a leghatékonyabb konverziókövetéshez, kulcsszókutatáshoz és célzásokhoz.
- További módszerek a Google Ads befektetés legmagasabb megtérülésének biztosítására.
Most mutatunk 10 apró titkot a helyi vállalkozások számára
Megfelelő végrehajtás esetén a Google-ben történő helyi reklámozás rendkívül hatékony eszköz lehet a közeli potenciális ügyfelek bevonzására és a helyi üzleti célok elérésére.
1. Próbáljunk ki egy SKAG alapú fiók struktúrát
Fontos, hogy minden hirdető megértse a “miért”-et, amikor fizetett marketing hirdetésekbe kell befektetnie. Legyen az akár egy kampány, akár sok kampány, fontos hogy hogyan alakítjuk ki a fiókot.
Számos helyi vállalkozás számára az indulás elsődleges mozgatórugója lehet az utcáról betérő vásárlók elérése és növelése vagy az online megrendelések ösztönzése. De ezeket a célokat és célzásokat finomítani kell a hatékonyság érdekében.
Ha hajlandóak vagyunk befektetni a megcélzott kulcssszavakba, akkor konkrét célokkal kell rendelkeznünk, amelyet a hirdetéscsoportokjainkhoz fogunk társítani.
Választhatjuk az egy kulcsszó hirdetéscsoport stratégiáját vagy “SKAG” alapú struktúrát.
Ez lehetővé tesz pontosan meghatározott kampányok és kulcsszó-hirdetéscsoportok létrehozását, amelyek pontosíthatók egyezési típus szerint. Itt van egy vizualizáció arról , hogy pontosan hogy is néz ki ez:
SKAG (single keyword ad group) kampány esetében ez annyit tesz, hogy minden egyes kulcsszót külön hirdetéscsoportba szegmentálunk egyezési típusokkal együtt. Személy szerint én ezt a típust kedvelem a legjobban, mert egyszerűen ráhúzható a legtöbb kampányra.
Amikor fizetett keresési kampányt futtatunk helyi szolgáltatásokhoz, ez a fiókstruktúra jól működik, mivel lehetővé teheti, hogy nagyon pontosan meghatározza a megcélzott kifejezéseket és az ezeknek a csoportoknak megjelenített hirdetéseket. Mint minden olyan vállalkozásnál, amely PPC-hirdetéseket jelenít meg, a relevancia is kulcsfontosságú.
Például, ha helyi pizzázót üzemeltetünk, a következő kampánystruktúrát alakíthatjuk ki
Kampány: Pizza
Hirdetéscsoport: Pizza közelében
Kulcsszavak: „pizza a közelben”
[pizza a közelben]
+pizza +közelben
Továbbfejlesztve a SKAG kampányt azt is megtehetjük, hogy egy hirdetéscsoportban ami számunkra a legfontosabb és jól teljesít az adott kulcsszót csak pontos ( [pizza a közelben] ) egyezéssel veszünk fel.
A SKAG legfontosabb előnyei:
- Könnyen adaptálható
- Megnöveli a minőségi mutatót
- Nő a CTR
- Nő az átlagos pozíció
- Megjelenési részesedés növekedése
- Relevánsabb közönség elérése
- Több konverziót eredményez
Egy nagyobb kampány esetén ha mindent a fenti elvek alapján állítunk be, akár 40-50 hirdetéscsoport is összejöhet egy kampányban, ami azonban nehezebben átlátható. Ezért azt javaslom, hogy ha több kampányunk is fut tényleg csak a fontosabb kulcsszavakra alkalmazzuk a SKAG-ot.
2. A Google Címkekezelő segítségével nyomon követhetjük a konverzióinkat
A fizetett hirdetések egyik legnehezebb (de legfontosabb) aspektusa a konverziók nyomon követése.
(Azok számára, akik újak a digitális marketing világában, a konverziók azok a kívánt műveletek, amelyeket az embereknek el kell végeznie, miután rákattintottak a hirdetésére. Például, ha van olyan hirdetésem, amely egy felhasználót egy olyan weboldalra irányít, amelyen regisztrációs űrlap található, és beküldik az adataikat, az konverziónak számít. Az olyan vállalkozások számára, mint éttermek vagy virágboltok, ez egy megrendelés vagy foglalás befejezése.)
A korlátozott webfejlesztési tapasztalattal rendelkezők számára ezek felállítása meglehetősen problémás lehet. Konverziós események létrehozásának legegyszerűbb módja a Google Címkekezelő (Google Tag Manager ) telepítése a vállalkozás webhelyére. A Címkekezelő lehetővé teszi, hogy gyorsan létrehozzuk a kívánt eseményeket a kívánt helyeken.
Például, ha étel megrendelésre szeretnénk hirdetni, akkor létre kell hozni egy konverziós műveletet a megrendelés-megerősítő oldalon. Van néhány speciális lehetőség, pl. hozzá tudjuk rendelni a konverziós értéket is a vásárlásokhoz. Ez lehetővé teszi, hogy lássuk azt, melyek a legjövedelmezőbb kampányaink és idővel megértsük, hogy az átlagos konverziós arányok alapján hogyan osszuk el a költségkeretünket a jövőben.
3. Állítsuk be a hívásbővítményt
A hivásbővítményt amilyen egyszerű beállítani, olyan hasznos is. Kiváló eszköz ahhoz, hogy a hirdetésekkel többlet információt adjunk, üzleti információt jelenítsünk meg. A felhasználók igény esetén a lehető legkönnyebben és leggyorsabban felhívhassák a vállalkozást, amennyiben további információra van szükségük. Válasszuk ki azt a kampányt, amelyhez hozzá szeretnénk adni a hívásbővítményt, majd válasszuk a bal oldali menüsorban a „Hirdetések és bővítmények” elemet:
Itt válasszuk a “Bővítmények” lehetőséget, majd a oldalon található plusz jelet.
Innen válasszuk ki a “Hívásbővítmény” lehetőséget.
Innen adhatjuk hozzá a telefonszámot a hirdetésekhez hirdetéscsoport, kampány és fiókszinten is. Ez a hirdetések kiterjesztéseként működik, ezért ez egy másodlagos lehetőséget jelent, hogy a vásárló rákkattintson a hívásra.
Azt is megtehetjük, hogy ütemezést állítunk be a hívásbővítményhez. Ha a virágboltunk 17 órakor bezár, akkor a telefonszám ne jelenjen meg a hirdetésben.
4. Finomítsuk a hely célzásokat
A “Helyek” célzás a stratégia kidolgozásakor az egyik alapvető szempont kell legyen, különösen a helyi vállalkozások esetében. Ha például pizzériánk Budapest VII. kerületében van és csak oda szállítunk, ne célozzuk meg egész Budapestet.
A helybeállítások módosításához válasszuk ki a szerkeszteni kívánt kampányt, majd a bal oldali menüben válasszuk ki a „Helyek” lehetőséget.
A “Célzott” részben kiválaszthatjuk a megcélozni kívánt régiókat vagy sugarakat.
Javasoljuk, ha országosan szeretnék hirdetni, akkor Magyarországot megyékre lebontva vigyük fel, hogy a későbbiekben lássuk, hogy mely régiók teljesítenek jobban és mely megyék azok amelyek drágán hoznak konverziót. Így a későbbiekben egyenként ki tudunk zárni régiókat, vagy éppen ajánlatkorrekciót tudunk beállítani, attól függően hogyan teljesítenek az adott helyek.
Lehetősége van arra is, hogy közvetlenül megcélozzunk egy régiót vagy sugár szerint célozzunk. Megadhatunk egy meghatározott km-es sugarat vagy/és lebonthatjuk adott kerületekre is irányítószámok megadásával, hogy a keresési forgalmat működőképes távolságon belül tartsuk. A többi területet pedig mindenképpen zárjuk ki.
A kampány “Beállítások” menüpont alatt nézzük meg célzás részleteit. Itt a továbbiakban beállíthatjuk pl: hogy azokat célozzuk meg akik állandóan a célzott helyen tartózkodnak vagy csak átutazóban vannak. Ez biztosítja, hogy csak olyan személyeket célozzunk meg, akik fizikailag az általunk megadott sugarú körben keresnek.
5. Igazítsuk az ajánlatot a megcélzott lekérdezésekhez és az alapvető hirdetési célokhoz
Sok marketinges küzd azzal a döntéssel, hogy melyik promócióra szeretnék a fizetett hirdetéseket futtatni. A helyi vállalkozások esetében a megcélzott keresési lekérdezések megmutatják a promóciós döntést. Például, ha a „pizza a közelben” kulcsszót célozzuk meg, akkor nyilvánvalóan egy olyan oldalra akarjuk irányítani a forgalmat, ahol a felhasználók pizzát rendelhetnek. Ha „a közelben lévő virágüzleteket” célozzuk meg, akkor valószínűleg a forgalmat a kezdőlapjára szeretnénk irányítani, ahol rengeteg támogató információ áll rendelkezésre. Ugyanez a vállalkozás azonban megcélozhatja az „eladó rózsákat a közelében”, és a forgalmat egy olyan oldalra irányíthatjuk, amely kifejezetten rózsák megrendelésére szolgál.
Amikor el kell dönteni, mely promóciókat vagy kulcsszavakat hirdessünk, azt javaslom, hogy térjünk vissza a központi célhoz – a bevételhez. Meghatározhatjuk hogyan tudjuk maximalizálni a bevételt a keresési hirdetések segítségével:
- Melyik termékből vagy szolgáltatásból származik a legtöbb bevétel organikusan?
- Hogyan néz ki az eladott termékekhez vagy szolgáltatásokhoz kapcsolódó keresési kifejezések havi keresési mennyisége?
- Milyen a verseny és az átlagos kattintási költség ezeknél a kifejezéseknél?
6. Használjunk kulcsszókutató eszközöket
Számos kulcsszó-kutatási eszköz létezik, amelyekért fizethetünk, de van lehetőség ingyenes kulcsszó-eszközök használatára is, például a Google Kulcsszótervezőjére. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy általános képet kapjunk arról, hogy milyen a keresési volumen a kívánt keresési kifejezések mellett, valamint néhány egyéb hasznos információt is. A “Kulcsszótervező” eléréséhez válasszuk az „Eszközök és beállítások” ikont a Google Ads kezelőfelületének jobb felső sarkában. Ezután válasszuk a menüből a „Kulcsszótervezőt”:
Majd adjuk meg az előrejelezni kívánt kulcsszót.
Miután megkaptuk a találatokat egy olyan oldalra kerülünk, ahol szerkeszthetjük azokat a helyeket, ahol meg szeretnénk tekinteni a kulcsszavak mennyiségét:
Ha a hirdetési kampányban jó minőségű, releváns kulcsszavakat szerepeltetünk, az segíthet a megfelelő ügyfelek elérésében. A kulcsszavaknak szorosan kell kapcsolódniuk ahhoz, amit hirdetünk. Minél relevánsabban és konkrétabban kapcsolódnak a kulcsszavak ahhoz, amit kínálunk, annál valószínűbb, hogy vásárlókat fogunk a webhelyünkre csábítani. Tapasztalatok szerint a leghatékonyabban a két-három szóból álló kulcsszavak.
- esőkabát
- gyermek esőkabát
- olcsó gyermek esőkabát
Ha pl. esőkabátot hirdetünk gyerekeknek, akkor érdemes használni a gyerek szóval rokon értelmű kifejezéseket is, felvenni a fiú-lány kifejezéseket is a listánkba:
- esőkabát gyerekeknek
- fiú esőkabát
- lány esőkabát
- lány rózsaszín esőkabát
A nem releváns kulcsszavakat mindenképp érdemes kiszűrni / kizárni. A kizáró kulcsszó hozzáadása megakadályozza, hogy a nem releváns keresésekre megjelenjenek a hirdetésink.
Ha pl. a fent említett példa szerint esőkabátokat árulunk, de felnőtt esőkabátot nem és nem szeretnénk, hogy az ilyen keresésekre megjelenjen a hirdetés, akkor ezt zárjuk ki a férfi esőkabát, női esőkabát, felnőtt esőkabát kulcsszavakat. Ebben az esetben vigyük fel a felnőtt, férfi, női szavakat kizáró kulcsszavakként.
7. Használjuk a Google Trends alkalmazást
Lehetőségünk van megtekinteni a Google keresési trendjeit annak megértése érdekében is, hogy a világjárvány jelenlegi körülményei hogyan befolyásolják egyes keresési lekérdezések mennyiségét és gyakoriságát. Ehhez egyszerűen keressük fel a https://trends.google.hu/trends/?geo=HU webhelyet.
Írjuk be a keresendő kifejezést. Szűrjük le az időszakot, helyet.
Láthatjuk is hogy a “black friday” kifejezésre október végén már elkezdenek keresni az emberek. Szeretnének tájékozódni, hogy milyen cégek mivel készülnek a fekete péntekre.
8. Győződjünk meg arról, hogy webhelyünk megfelelően szervezett és optimalizált
Webhelyünk megfelelő működése, felépítése, naprakészsége, átláthatósága, stb. teszik különösen hatékonnyá a helyi vállalkozások fizetett keresését. A legfontosabb itt maga a weboldal. Lehet, hogy sok helyi vállalkozás minimális erőfeszítéseket tett korábban a webhelyének fejlesztésére azonban ezt 2020-ban már nem tehetjük meg. A felhasználók nagy többsége okostelefonján keresztül keresi a helyi vállalkozásokat, ezért ma már alapkövetelmény, hogy weboldala mobilra optimalizált legyen. A mobil kompatibilis weboldal kulcsfontosságú nemcsak konverziós, hanem a minőségi pontszám szempontjából is. Ha a céloldal tiszta és könnyen navigálható, a Google ezt mindenképpen előnyben részesíti az azonos kulcsszavakra licitáló versenytársaival szemben.
Az oldal navigálhatósága mellett annak betöltési sebessége is rendkívól fontos. A weboldal betöltési sebességet itt názhetjük meg:
9. Kimagasló szolgáltatás nyújtása
Az új ügyfelek bevonzása egy dolog, de a visszatérő ügyfelek visszacsábítása már összetettebb feladat, és ezt csak csak megfelelően optimalizált Google Ads kampányokkal érhetjük el. A folyamatosan optimalizált kampányok hosszabb távon nagyobb hasznot hoznak a nap végére ha vállalkozásunk kimagaslóan teljesít. Szemlélettől függetlenül mindig rengeteg lehetőség vár a vállalkozásokra a helyi keresési lekérdezések eredményeként.
10. Fontoljuk meg a kiszervezést
Valószínűleg bonyolultnak és összetettnek tűnik a fizetett keresési hirdetések kezelésének elkezdése a google rendszerében, különösen, ha nincs benne tapasztalatunk. Pénzügyi helyzettől függően mindig van lehetőség ennek a kiszervezésére. Ez a lehetőség hosszú távon eredményes lehet, különösen, ha csak segítségre van szükség pl.: a beállításokhoz. Kampányaink optimalizálása folyamatos munkát és tanulást kíván. Sok ügynökség és magánszemély van, akik tudnak segíteni a fiók felállításában vagy optimalizálásában. Mindenképpen hosszú távra érdemes gondolkodni és futtatni a hirdetéseinket.
Összefoglalva azok a Google Ads-optimalizálások amelyeket mindenképpen próbáljunk ki ha a helyi vállalkozásunk van
Kövessük az alábbi 10 tippet, hogy a legjobb üzleti eredményt és a legnagyobb megtérülést érjük el a helyi vállalkozás Google Ads szolgáltatásával:
- SKAG-alapú fiókstruktúra alkalmazása
- A Google Címkekezelő segítségével nyomon követhetjük a konverziókat
- Hívásbővítmények beállítása
- Hely célzások finomítása
- Igazítsuk az ajánlatunkat a megcélzott lekérdezésekhez és az alapvető hirdetési célokhoz
- Kulcsszókutató eszközök használata
- Google Trends használata
- Webhelyünk megfelelően szervezett és mobilra optimalizált
- Kimagasló szolgáltatást nyújtunk
- Kiszervezés megfontolása