Egy korábbi cikkünkben már kitértünk a Google Ads minőségi mutató anatómiájára, most pedig arra fókuszálunk, hogy hogyan javíthatunk ezen a pontszámon.
A minőségi mutató adatai segítenek az optimalizálások során, illetve több hasznos metrika is rendelkezésünkre áll, mint pl. Várt CTR, Céloldallal kapcsolatos élmény, Hirdetés relevanciája. Az alábbi cikkünkben ezekre részletesen kitérünk.
A fizetett hirdetések világában mindig fontos tényező lesz, hogy javítsunk a keresési élményen és ezáltal pedig a konverziókon is.
A minőségi mutató egy visszajelzést ad a hirdetőknek, hogy mennyire releváns kulcsszavakat és hirdetéseket használ a fiókban, így ezekre érdemes kiemelt figyelmet fordítani.
A PPC kampányaid a lehető legjobb teljesítményt nyújtják? A legfontosabb mutatókra most részletesen kitérünk, hogy segítsünk neked ennek meghatározásában.
Hogyan számolja ki a Google a minőségi mutatót?
A minőségi mutató egy diagnosztikai eszközként szolgál a PPC menedzserek számára, hogy visszajelzést kapjanak arról, miben érdemes javítani a hirdetéseiken.
A Google Ads a minőségi mutató segítségével határozza meg, hogy hol jelenjenek meg a hirdetések a keresési találatok között, és hogy mennyit kell fizetni egy kattintásért hirdetőként.
A minőségi mutató három fő elemből áll:
- Hirdetés relevanciája
- Céloldallal kapcsolatos élmény
- Várható átkattintási arány (CTR)
Ezeket a mutatókat használhatod az optimalizálás során, mikor a kulcsszavak szintjén vizsgálod az eredményeket.
Kezdjük a minőségi mutató jelentés áttekintésével:
- Eredmények áttekintése: A minőségi mutató részletes jelentéseit kulcsszó szinten érjük el.
- Hozzáférés a minőségi mutató teljesítmény adatainak előzményeihez: Könnyű észrevenni, hogy a pontszám hogyan változott az idő mulásával.
- Adatok exportálása: Ez megkönnyíti az elemzést.
A minőségi mutató jelentésének használata
A minőségi mutató kulcsszó szinten megtekinthető Google Ads-ben.
Az oszlopok módosítása nézetben lehetőségünk van egyéni nézet létrehozására is, amit érdemes beállítani, így egyszerűen és gyorsan elérjük majd a jövőben ezeket a mutatókat.
Amellett, hogy lehetőségünk van megnézni a jelentési időszakban a korábbi minőségi pontszámot, mélyebbre is áshatunk, ha megváltoztatjuk az időintervallumot, havi, vagy akár napok szerinti bontásra.
Ezzel a részletes betekintéssel lehetőségünk van azokra a területekre koncentrálni, amelyek fejlesztésre szorulnak.
Az egyes összetevő értékek „Átlag felett”, „Átlagos” vagy „Átlag alatt” lehet. Az értékelés során a rendszer olyan hirdetőkkel végez összehasonlítást, akiknek a hirdetései pontosan az adott kulcsszó használatakor jelentek meg a megelőző 90 napban.
Ha valamelyik összetevő állapota „Átlagos” vagy „Átlag alatt”, akkor valószínűleg vannak olyan részletek, amelyeket érdemes optimalizálni.
Nézzünk meg egy példát:
A fenti screeshoton láthatjuk, hogy ennél a fióknál a várható CTR-re kell összpontosítani, mert az átlag alatti.
A dátumtartományok változtatásával még módosulhatnak az értékekek, azonban a példában ez nem változott.
Mivel a legtöbb mutató átlag feletti, így a várható CTR-en kell javítani, ami ugye átlag alatti.
Vizsgáljuk meg a minőségi mutatóhoz tartozó 3 kulcsfontosságú mérőszámot, amelyek optimalizálhatók a fiókban.
Lássuk a hirdetés relevanciája mérőszámot!
Hirdetés relevanciája
A hirdetés relevanciája azt jelzi, hogy a hirdetés mennyire egyezik meg a felhasználói keresés mögött rejlő szándékkal.
Általánosságban azért lehet gyenge egy hirdetés relevanciája, mert:
- Olyan hirdetéscsoportokat futtatunk, amelyek nem fókuszálnak egy adott témára.
- A hirdetéseket az egyik hirdetéscsoportból átmásoltuk egy új csoportba, azonban a kulcsszavakat nem igazítottuk ezekhez a hirdetésekhez, így nem lesz releváns a hirdetés.
Megfelelő fiókstruktúra megléte javítja a relevanciát. Győződjünk meg arról, hogy a kampányok és hirdetéscsoportok szegmentálva vannak, és lefedjük az adott kategóriákat vagy pedig szolgáltatást.
Tippek:
- A releváns kulcsszavak szerepeljenek a hirdetési szövegben. Amennyiben lehetséges, próbáljuk beépíteni a címsorba, megjelenített URL-be és a leírásba is.
- Vizsgáljuk felül, hogy a hirdetések, megfelelőek-e az általunk használt kulcsszavakhoz. Hogyha egy hirdetés nem releváns az adott kulcsszavakhoz, akkor inkább szervezzük ki egy új hirdetéscsoportba.
Céloldallal kapcsolatos élmény
A céloldallal kapcsolatos élmény azt jelzi, hogy a céloldal mennyire releváns és hasznos a hirdetésre kattintó felhasználók számára.
Egy jó céloldal elengedhetetlen, hogy sikeres kampányokat futtassunk.
Egy landing page esetében fontos, hogy a felhasználó könnyen navigálhasson az oldalon és a keresett termék/szolgáltatás elérhető legyen.
Ha van egy űrlap vagy letöltési lehetőség az oldalon, akkor egyértelműen jelezzük a felhasználóknak, hogy mi fog történni ezt követően. Ilyen lehet például egy űrlap kitöltése után az ingyenes próbaverzió, vagy ha egy letöltésre kattintunk, akkor megkezdődik a PDF kiadvány letöltése.
Nagyon fontos a relevancia. Például: hogyha a hirdetett kulcsszavunk a bögre, akkor a hirdetésnek tartalmaznia kell a “bögrék” kifejezést, a termékeknek pedig szerepelni kell a céloldalon.
Ez biztosítja, hogy a céloldal tartalma releváns és hasznos legyen a felhasználó számára, ami elősegíti a minőségi mutató javulását is.
Mindezen felül manapság nagyon fontos, hogy mobilon milyen a felhasználói élmény. A Google rendelkezik egy eszközzel, amely megmutatja az oldal sebességét és egyéb javaslatokat is ad. Érdemes ezt figyelemmel kisérni, hiszen a Google statisztikái alapján, a látogatók több mint a fele elhagyja a mobil webhelyet, ha az oldal nem töltődik be 3 másodpercen belül.
A hosszú betöltési idő gyakori oka lehet a lassú / többszöri átirányítás, a nagy oldalméret vagy lassú szerver. A fentebb említett Google eszköz letölthető jelentéseket ad a problémákról, amelyeket továbbítani tudunk a fejlesztőnek, hogy javuljon a betöltési időnk.
Tippek:
- A felhasználói élmény javítása érdekében, a céloldalon található kommunikációt használjuk a hirdetésekben is, hogy a felhasználó tudja, hogy mi fog történni, amikor a hirdetésre kattint, és ismerős megszólítással találkozzon.
- A céloldal javítása érdekében bátran használjuk a Google eszközeit, vagy az ehhez hasonló toolokat.
Várható átkattintási arány (CTR)
A várható átkattintási arány (CTR) azt jelzi, hogy a felhasználók mekkora valószínűséggel kattintanak a megjelenő hirdetésre.
A várható CTR eltér a Google Ads fiókban található CTR-től. Ez a mutató ugyanis a múltbéli Google Ads statisztikákon alapul, amely azt foglalja magába, hogy az érdeklődök milyen arányban kattintottak eddig a hirdetésre, és ez alapján látható, hogy releváns-e számukra a hirdetés.
Alacsony, vagy az átlag alatti CTR több okból is előfordulhat.
Az egyik ilyen probléma, hogy a hirdetés nem kapcsolódik szorosan a kulcsszóhoz. Azonban olyan esetek is előfordulhatnak, hogy a kulcsszó és a hirdetések szorosan kapcsolódnak egymáshoz, azonban irreleváns kifejezésekre is megjelenünk. Ilyenkor fontos, hogy vizsgáljuk felül a keresési kifejezések jelentést, és zárjuk ki azokat a kifejezéseket, amik nem relevánsak számunkra.
A kizáró kulcsszavak és a kulcsszóegyezési típusok használatával, javulhat a CTR, ami a minőségi mutatón is meglátszik majd.
Tippek:
- Ellenőrizzük a várható CTR-t, és ahol átlag alatti mutatóval rendelkezünk, bizonyosodjunk meg róla, hogy a hirdetések megfelelőek a használt kulcsszavakhoz.
- Negatív kulcsszavak és az egyezési típusok használatával kerüljük az irreleváns megjelenéseket.
Záró gondolatok
A historikus minőségi mutató pontszámok hihetetlenül hasznosak, amiket az optimalizálás során bátran használjunk a hirdetés relevanciája, a céloldal élménye és a várható CTR javítása érdekében.