PPC kampányok futtatásakor nagyon fontos, hogy meghatározzuk azokat a KPI-okat, amelyek alapján ki fogjuk értékelni a kampányok teljesítményét. A KPI a Key Performance Indicator szóból ered, és a vállalkozás főbb teljesítménymutatóit jelenti. Szinte minden iparágban használják metrikaként. A KPI egy mérhető érték, amely megmutatja, hogy mennyire hatékonyan éri el egy vállalkozás a kulcsfontosságú célokat. Mint minden marketing aktivitás esetében, a PPC hirdetések is csak úgy működhetnek megfelelően, ha tisztában vagyunk a fő KPI-okkal. A fő kampány KPI-ok meghatározásában nyújtunk most segítséget, és bemutatjuk a Top 10 KPI-t, amivel a kampányok sikerességét tudjátok meghatározni.
Lássuk a 10 legfontosabb KPI-t, amit te is használni tudsz!
1. Kattintások
Minden konverzió kattintással kezdődik, ezért a kattintások a PPC kampányok sikerességének egy kezdeti mutatója. Ez a KPI azt méri, hogy hány ember kattintott a hirdetésünkre. A kattintások nagyszerű KPI-t jelentenek a fiók közepes teljesítményének ellenőrzéséhez, azonban a kampány sikerét nem kizárólag a kattintások alapján kell meghatározni.
2. Átkattintási arány (CTR)
Az átkattintási arány a kampány teljesítményének egyik kulcsfontosságú mutatója, hasonlóan ahhoz, hogy mennyi kattintást generált egy kampány. Ez az arányszám, amely megmutatja, hogy a megtekintést követően milyen gyakran kattintanak az emberek a hirdetésre. A CTR a hirdetésre érkező kattintások és a hirdetésmegjelenítések számának a hányadosa: kattintások ÷ megjelenítések = CTR. Például ha a kattintások száma 5, a megjelenítések száma pedig 100, akkor a CTR 5%.
Az átkattintási arány iparáganként változó, de mindig törekedjünk a legmagasabb átkattintási arányra, már csak azért is, mert ez befolyásolja egy másik KPI teljesítményét, ami a minőségi mutató lesz. A wordstream keresőmarketing blog évente közöl iparágankénti benchmarkokat, de a statista.com oldalán is rengeteg információ elérhető ezzel kapcsolatosan.
3. Minőségi mutató
A minőségi mutató a leginkább megfoghatatlan KPI a PPC kampánymenedzserek között. A minőségi mutató a hirdetések, kulcsszavak és céloldalak minőségére vonatkozó becslés. A minőségi mutató 1-től 10-ig terjedő skálán látható, és magában foglalja a várható átkattintási arányt, a hirdetésrelevanciát, valamint a céloldallal kapcsolatos élményt. Vannak hirdetők, akik nem mindig tudják értelmezni ezt a pontszámot, mert nem olyan egyértelmű, mint más könnyen mérhető KPI, például a kattintások.
Minél inkább relevánsak a hirdetések és a céloldalak a felhasználók szempontjából, annál valószínűbb, hogy magasabb minőségi mutató jelenik meg. A magasabb minőségi mutatónak köszönhetően, pedig alacsonyabb kattintási költségre számíthatunk. A minőségi mutató más KPI-okat is befolyásol, mint például a CPC, illetve a CPA. Az elmúlt hetekben készítettünk egy részletes blog cikket azzal kapcsolatosan, hogy a google miért és hogyan használja a minőségi mutatót a Google Ads hirdetéskor és hogyan javíthatunk ezen a pontszámon.
4. Kattintásonkénti költség (CPC)
A kattintásonkénti költség (CPC) az az összeg, amelyet egy hirdetésre való kattintás után fizetünk. A PPC hirdetők tisztában vannak vele, hogy mennyit hajlandóak fizetni egy kattintásért, és ezek alapján állítják be az ajánlatokat. Az ajánlatok beállításakor megadunk egy maximális kattintásonkénti költséget, de ez nem azt jelenti, hogy ennyit is fogunk fizetni. A tényleges CPC gyakran alacsonyabb, mint a max. CPC. Erről részletes leírás található a Google Ads súgó oldalán.
5. Konverziós költség (CPA)
A CPC-hez hasonlóan, az ideális CPA beállítására is van lehetőségünk. A CPA érték meghatározásához fogjuk a teljes költést, és osszuk el az ebből a csatornából érkező konverziók számával, így megkapjuk, hogy jelenleg mekkora az átlagos CPA a fiókban.
Ez a metrika megmutatja, hogy mekkora összeget költünk egy új vásárlóra. Az ajánlattételi stratégiák között megtalálható a cél-CPA ajánlattétel, ahol is lehetőségünk van megadni egy általunk elvárt CPA-t, így a rendszer ez alapján optimalizálja az ajánlatokat. Itt fontos megjegyezni, hogy ehhez elegendő konverziónak is lenni kell a fiókban, az elmúlt 30 napra vonatkozóan, legalább 30-50 konverzióval kell rendelkeznünk.
E-kereskedelmi ügyfeleknél gyakran használt KPI a CPA, pedig egy ROAS mérése sokkal hatékonyabb, ami az alábbi példából látható is lesz. A legtöbb ecommerce vállalkozás, nagyon eltérő termékeket is árulhat, ezért a CPA követése félrevezető is lehet, hiszen más a megtérülés egy 3.000 Ft-os termék és egy 200.000 Ft-os termék között is, így a CPA is nagyon eltérő lesz. Ezért tanácsosabb az ecommerce vállalkozások esetében a ROAS (Return on Ad Spend) mérése, amit a következő pontban be is mutatunk.
6. Return on Ad Spend (ROAS)
A ROAS az egyik legfontosabb metrika ecommerce vállalkozások esetében. Ez az érték megmutatja, hogy a befektetett összeg, milyen arányban térül meg.
Bevétel/Költség = ROAS
A ROAS-t, vagyis a hirdetési kiadások megtérülését úgy számíthatjuk ki, hogy a kampányból származó bruttó bevételt elosztjuk a hirdetésünk teljes költségével. Ennek értelmében a kapott szám megmutatja, hogy 1 hirdetésre költött forint hány forint bevételt generált.
Például 2 millió forintot költöttünk hirdetésekre az elmúlt hónapban, ezekből 20 millió forint bevételünk volt, így a megtérülésünk (ROAS) 20x-os volt.
Az ideális ROAS érték elsősorban a termékek árrésétől függ, de ez az a metrika, amit mindenképp érdemes végig számolni.
7. Konverziós arány (CVR)
A konverziós arány a konverziók átlagos száma a hirdetésekkel való interakcióhoz képest, százalékban kifejezve.
A konverziós arányt úgy számoljuk ki, hogy a konverziók számát elosztjuk a hirdetésekkel való azon interakciók teljes számával, amelyek konverzióra vezethetők vissza, ugyanabban az időszakban. Ha például 1000 interakcióból 50 konverzió származott, a konverziós arány 5%, mert 50 ÷ 1000 = 5%.
A konverziós arányt mérhetjük a fiók konverziókövetési funkciójával, az így szerzett adatokat pedig a hirdetési döntések alapjaként használhatjuk, mint KPI.
8. Megjelenítési részesedés
A megjelenítési részesedés a hirdetések teljesítményét mutatja, más hirdetések teljesítményéhez képest.
Ez a mutató a hirdetések tényleges megjelenítésének a száma, osztva az összes olyan megjelenítés számával, amelyre a hirdetések jogosultak lettek volna.
Hogyha az a célunk, hogy a hirdetni kívánt termék/szolgáltatás a lehető legmagasabb megjelenítési részesedéssel rendelkezzen, akkor lehet számunkra ez is egy KPI.
9. Költségvetési teljesítmény
A PPC szakemberek általában megadott havi költségkeretekkel dolgoznak, és ez alapján futtatnak kampányokat. A költségvetés teljesítése általában azt méri, hogy az adott ügynökség vagy egyén, milyen közel állt a tervezett költségvetés eléréséhez.
Sokszor előfordul olyan eset, hogy egy kampány alul költ, vagy pedig túlkölt, és meghaladja a havi tervezett költségvetést. A kampányok teljesítménye folyamatosan változik, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy nyomon kövessük a teljesítményt és optimalizáljuk havi költségeket.
A költségvetés egy olyan KPI, amelyre a PPC szakembereknek figyelniük kell.
10. Vásárlói életút érték (LTV)
Az LTV a Customer Lifetime Value rövidítése. Ez az érték azt mutatja meg, hogy egy vásárló, mennyi bevételt termel átlagosan a cégednek.
Az LTV érték segítségével megismerhetjük, hogy mennyire értékesek a különböző felhasználók a vállalkozás számára, az élettartamra vetített teljesítmény alapján.
Jelenleg még nem sokan használják ezt a mutatót KPI-ként, de a jövőben valószínűleg kiemelt szerepet fog kapni.
Zárógondolat
Most már láthatjuk, hogy a KPI-okat nem lehet figyelmen kívül hagyni és ezek a mutatók nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy sikeres kampányokat futtassunk. A jól meghatározott KPI segít megérteni és befolyásolni az üzleti sikert.
(Ebben a cikkünkben a PPC oldaláról közelítettük meg a marketinget, fontos azonban megjegyezni, hogy a PPC és a SEO gyakran kéz a kézben jár, és nem lehetséges az egyikről a másik nélkül beszélni. Ha szívesen megnéznéd a témában készült webinárunkat, itt megtalálod.)