A keresőmarketing területén gyakran fordulnak elő rosszul beállított kampányok, azonban ha tudjuk, hogy mit kell keresnünk, akkor ezek könnyen orvosolhatóak.
Nézzük meg a legkritikusabb hibákat, és hogy mit tehetünk ennek megelőzésére a kampányaink során.
A 10 leggyakoribb SEM hiba
- Csak egy egyezési típust használunk a kulcsszavak között… és ez általános egyezésű
- Mellőzzük a keresőoptimalizálást (SEO-t)
- Keresési kifejezés jelentés elhanyagolása
- Nem használunk kizáró kulcsszavakat
- Nem megfelelő földrajzi célzás alkalmazása
- Helytelen elhelyezés szerinti célzás és optimalizálás a Youtube / GDN rendszerben
- Véletlenül alkalmazott kampány javaslatok használata
- Tesztelünk egy új ajánlattételi stratégiát, azonban nem hagyunk neki elég időt
- A fiók struktúra rossz felépítése
- Hirdetésbővítmények mellőzése
1. Csak egy egyezési típust használunk a kulcsszavak között… és ez az általános egyezésű
Az egyik leggyakoribb hiba szokott lenni a fiókokban, amikor csak általános egyezésű kulcsszavakat futtatunk. A kulcsszóegyezési forma azt határozza meg, hogy a kulcsszavunk mely keresési kifejezésekre fog megjelenni. Az általános egyezésű kulcsszavak olyan szinonímákra és kapcsolódó keresési kifejezésekre is megjelennek, amelyekre nem is gondolnánk és ha nem figyeljük a keresési kifejezések riportot, akkor sajnos irreleváns találatokra is meg fog jelenni a hirdetésünk. A Google idén nyáron kivezette az általános egyezés-módosítót, így jelenleg 3 egyezési típus érhető el, amik az alábbiak: általános egyezés, kifejezésegyezés és pontos egyezés. A kifejezésegyezésről egy bővebb cikket is írtunk, amit érdemes elolvasni.
2. Mellőzzük a keresőoptimalizálást (SEO-t)
A jól elvégzett keresőoptimalizálás eredménye, hogy a Google találatai között előrébb fogunk megjelenni: minél előrébb vagyunk, annál több kattintást fogunk kapni, vagyis több látogatót a weboldalra. Ha több a látogató, magasabb profitra fogunk szert tenni! A SEO és PPC együttes használata számos egyedi előnyt nyújt, ezért a lehető legjobb marketing terv, amely a kettőt összekapcsolva alkalmazza. A PPC és SEO eggyüttes használatárol egy blog cikkünk is született, amely itt érhető el.
3. Keresési kifejezés jelentés elhanyagolása
A keresési kifejezés jelentés megmutatja, hogy melyek voltak azok a keresések, amelyekre megjelentek a hirdetéseink. Nagyon fontos, hogy ezt rendszeresen ellenőrizzük, hiszen számos olyan kifejezés is szerepelhet itt, amire nem szeretnénk megjelenni, azzal pedig csak a pénzünket fogjuk égetni. Azokat a kifejezéseket, amelyek irrelevánsak a kampányra nézve, felvesszük kizáró kulcsszavakba, így növelve a relevanciát és elkerülve a felesleges kiadásokat.
4. Nem használunk kizáró kulcsszavakat
A keresési kifejezések jelentésben már láthattuk, hogy milyen kulcsszavakra jelenik meg a hirdetésünk, és biztos találunk közte olyat, amelyre nem szeretnénk, hogy a mi hirdetésünk jelenjen meg, mert nem releváns a vállalkozásunkra nézve. Ezért nagyon fontos, hogy azokat a kifejezéseket, amelyek nem hoznak hasznot vállalkozásunk számára, kizárjuk a kampányból vagy hirdetéscsoportokból kizáró kulcsszavak alkalmazásával. Ezzel javítjuk a relevanciát, illetve pénzt is spórolunk.
5. Nem megfelelő földrajzi célzás alkalmazása
A földrajzi célzás kiválasztása és beállítása során kényelmesen tudunk választani a megye, város és a sugár alapú célzások közül. Mindössze néhány percet vesz igénybe a kampányod aktiválása előtt, de a beállításoknak igazán fontos szerepe lesz a későbbi kampány optimalizálás során. Hogyha szegmentáltan szeretnénk vizsgálni az eredményeket, akkor érdemes az összes megyét felvenni, így azokra a megyékre, amelyek jó konverziós mutatókkal rendelkeznek, akár ajánlatkorrekciókat is tudunk alkalmazni. A megcélozni kívánt helyek kiválasztása mellett, van még itt egy fontos beállítás, amit sokan figyelmen kívül hagynak. A helybeállításoknál található egy lenyíló menü, ahol három opció közül választhatunk, lásd alább:
A Google alapértelmezés szerint a jelenlét vagy érdeklődés lehetőséget állítja be, azonban ha lokális hirdetéseket futtatunk, mint például egy fodrász üzlet hirdetése, akkor azt szeretnénk, hogy a Jelenlét cél legyen kiválasztva, hiszen ilyenkor csak azoknak jelenítünk meg hirdetést, akik jelenleg vagy rendszeresen a célzott helyeken tartózkodnak. Könnyű megfeledkezni a helybeállításokról, pedig sok pénzt spórolhatunk vele!
6. Helytelen elhelyezés szerinti célzás és optimalizálás a Youtube / GDN rendszerben
A megfelelő közönség és elhelyezés szerinti célzás nagyon fontos a Youtube és GDN hálózatán.
- Közönségek: Az a személy, aki látni fogja a hirdetést
- Elhelyezések: Az webhely / tartalom, amelyen a hirdetés megjelenik.
Ha valamelyiket nem kezeljük megfelelően, akkor nagyon félre tudnak menni a hirdetések.
Nagyon fontos, hogy mindig legyen téma kizárási listánk és rendszeresen ellenőrizzük az elhelyezéseket. A kizáró elhelyezésekre is már léteznek olyan listák a PPC szakma berkein belül, amelyek tartalmazzák azon weboldalakat, ahol nem szívesen szeretnénk meglátni a hirdetésünket.
7. Véletlenül alkalmazott kampány javaslatok használata
A Javaslatok funkció egy nagyon hasznos eszköz a Google Ads felületén, amely az elmúlt években rengeteg fejlődött. Az optimalizálási pontszámot figyelembe veszi a Google és fontos, hogy mindig a lehető legjobb pontszámra törekedjünk. Egy laikus könnyen alkalmazhat, akár véletlenül is olyan javaslatot, amely nem biztos, hogy releváns a fiókra nézve, így ezt érdemes szakemberekre bízni, vagy pedig kikérni a javaslatukat ezzel kapcsolatban.
8. Tesztelünk egy új ajánlattételi stratégiát, azonban nem hagyunk neki elég időt
Az automatikus ajánlattételi stratégiák is rengeteget fejlődtek az elmúlt években, így már szinte nélkülözhetetlen egy Google Ads fiókban. Azonban sokan belefutnak abba a hibába, hogy átváltanak egy automatikus ajánlattételi stratégiára és nem hagynak elég időt a kampány tanulási időszakára. Egy ilyen módosítást követően, legalább 2 hetet várjunk és csak utána kezdjük el elemezni az adatokat. Gyakori hiba, amikor 2-3 nap múlva ítélkezünk és inkább visszaváltunk a korábbi ajánlattételi stratégiára. Sokszor az is probléma lehet, hogy egy olyan fiókban alkalmazzuk az automatikus ajánlattételi stratégiát, amely nem rendelkezik elegendő konverziós adattal, így nincs miből tanulnia a rendszernek. Ezekre mind figyeljünk, amikor tesztelünk egy új ajánlattételi stratégiát.
9. A fiók struktúra rossz felépítése
A Google Ads fiókoknál nagyon fontos, hogy strukturálva legyenek a kampányok, hiszen ezzel időt és pénzt spórolunk meg magunknak.
Számos bevált kampány struktúra létezik, most itt kiemelnénk ezek közül párat:
- Brand és non-Brand kampányok szegmentálása a fiókban
- Lokáció szerinti szegmentáció
- Szegmentálás demográfiai adatok alapján
- Termékkategória / Szolgáltatás alapján történő szegmentálás
- A Shopping hirdetések SKU-ig vannak szegmentálva
- és még sok más
10. Hirdetésbővítmények mellőzése
A keresési kampányok esetében nagyon fontos, hogy alkalmazzunk hirdetésbővítményeket. A hirdetésbővítmények segítségével lehetőségünk van kitűnni a versenytársak közül és nem csak vizuálisan lesz figyelemfelkeltőbb a hirdetésünk, hanem a Google is értékeli a bővítmények használatát, amivel a minőségi mutató is javítható, ami pedig egy fontos szempont. Van lehetőség automatikus hirdetésbővítményeket is beállítani, de inkább én azt javaslom, ezt mi magunk állítsuk be és ne bízzuk az algoritmusra. Jelenleg az alábbi hirdetésbővítmények érhetőek el: belsőlink-bővítmény, kiemelő bővítmény, részletkiemelő bővítmény, képbővítmény, hívásbővítmény, potenciális ügyfelek űrlapbővítmény, helybővítmény, alkalmazásbővítmény, promóciós bővítmény.
Konkluzió
A fent felsorolt hibák mellett, természetesen még számtalan hibás fiók lehet, mi most próbáltuk a top 10-et összegyűjteni. Hogyha szeretnél még hasznos, szakmai anyagokat olvasni, akkor ajánljuk figyelmedbe a Klikkmánia Tudástár weboldalát. A tudástár oldalon letölthető útmutatók és hasznos tudásanyagok találhatóak, illetve a korábbi webinárok felvételei.