A dinamikus kulcsszóbeillesztés egy páratlan lehetőség az Adwords rendszerében. A funkció automatikusan frissíti hirdetési szövegünket a megjelenést kiváltó kifejezéssel, így nem csupán időt spórolhatunk, de a hirdetési relevancián is nagymértékben javíthatunk. Az alábbiakban gyakorlati tanácsokkal szolgálunk a helyes használatával kapcsolatban, hiszen a nem megfelelő alkalmazása értelmetlen hirdetéseket szülhet és radikálisan csökkentheti a kampányaink teljesítményét.
Korábbi cikkünkben már beszámoltunk a hirdetési szövegek fontosságáról, és gyakorlati tanácsokkal szolgáltunk a tökéletes Adwords hirdetés létrehozásához. Ugyan a dinamikus kulcsszóbeillesztésről ebben a bejegyzésben is ejtettünk néhány szót, ám prioritási értékéből kifolyólag a téma kicsivel részletesebb elemzést kíván.
A tökéletes eszköz
A dinamikus kulcsszóbeillesztés egy olyan funkció az Adwords-ben, mely az aktuális kulcsszókészletünk alapján frissíti a hirdetési szövegünket. A megjelenést kiváltó kulcsszó automatikusan bekerül a reklámunk egy adott részébe, ezzel pozitívan befolyásolva az átkattintási arányt. Mivel az így kapott szöveget a rendszer félkövéren kiemeli, ezért mind tartalmilag, mind pedig külsejében figyelemfelkeltőbb lesz az adott hirdetés.
A funkció használata leginkább a webshop tulajdonosaink hozhat megváltást, de természetesen bármilyen más hirdetőként is erősen ajánlott az alkalmazása.
Ennek több oka is van:
- Egyrészt rendkívül időigényes és fárasztó lehet több száz termékre egyedi hirdetést csinálni, az általános hirdetések halmozása pedig köztudottan gyengébb teljesítményt produkál. A dinamikus kulcsszóbeillesztés ezzel szemben biztosítja, hogy a hirdetésben mindig szerepeljen az érdeklődő által keresett részlet, így rengeteg időt spórolhatunk meg magunknak.
- Másrészt, a megfelelően kategorizált hirdetéscsoportok esetében konkrét termékeket/szolgáltatásokat kínálunk, melyekre (az esetek többségében) azok a felhasználók keresnek, akik a vásárlási ciklus végénél tartanak, így a konverziós arány is várhatóan magasabb lesz.
A motorháztető alatt
Ahhoz, hogy megfelelően használjuk a funkciót, először meg kell értenünk annak működését. A titok egy egyszerű kódrészletben rejlik, mely (a megfelelő helyen elhelyezve) jelzi a rendszernek, hogy hol és milyen formában jelenjen meg a kifejezés.
Az alap kódrészlet a következőképpen néz ki: {keyword:alapértelmezett szöveg}
A kettőspont után beírt szövegre azért van szükség, mert előfordulhat, hogy a rendszer nem tudja elhelyezni az adott kifejezést a hirdetésben (pl. egy kulcsszó miatt a hirdetésszöveg meghaladná a karakterkorlátot), így ebben az esetben az itt feltüntetett leírás kerül felhasználásra. Továbbá ne feledkezzünk meg arról, hogy az alacsony minőségi mutatóval rendelkező kulcsszavakat kiszűri a rendszer, és ebben az esetben is az alapértelmezett szöveg fog megjelenni!
Nézzünk meg egy példát a címkével ellátott, és a ténylegesen megjelent hirdetési formára, ahol a megjelenést a következő kifejezés váltotta ki: „toshiba a300”
Amennyiben egy olyan kulcsszó eredményezte volna a megjelenést, amely a fenti karakterkorlátot meghaladja, úgy a Toshiba laptop vásárlás címsor, és a Toshiba készüléket vásárolna? leírás jelent volna meg.
Ahogy a Google-től már megszokhattuk, a funkció természetesen nem csak ennyiben merül ki. Lehetőségünk van előzetesen beállítani azt is, hogy a kulcsszó milyen formában illeszkedjen a szövegbe:
- {keyword:alapértelmezett szöveg}: a kulcsszó mindegyik része kisbetűvel fog megjelenni
- {Keyword:alapértelmezett szöveg}: az első szó, első betűje lesz nagy
- {KeyWord:alapértelmezett szöveg}: nagy kezdőbetűk (minden szó első betűje)
- {KEYword:alapértelmezett szöveg}: a teljes első szó és minden további szó első betűje
- {keyWORD:alapértelmezett szöveg}: az első szó első betűje, valamint a többi szó teljes terjedelmében
- {KEYWORD:alapértelmezett szöveg}: nagy kezdőbetűk (minden szó első betűje)
Az utolsó formátumnál jogosan merül fel a kérdés, hogy miért ugyanaz, mint a 3. pont esetében? Nos, a válasz egyszerű: az AdWords szerkesztési szabványai ebben az esetben is érvényesek, vagyis a hirdetések nem tartalmazhatnak nagy mennyiségű, nagybetűs írásmódot.
Véleményem szerint ez nem olyan nagy tragédia és a legtöbb esetben célszerű a 3. pontot választani, hiszen ezzel a típussal minden esetben szépen formázott, stílusos szöveg lesz a végeredmény.
Veszélyek
Mint minden eszközt, természetesen ezt a funkciót is nagy odafigyeléssel kezeljük!
Használata esetén mindig ügyeljünk arra, hogy a hirdetéscsoportban lévő kulcsszavak szorosan kapcsolódjanak, és jól illeszkedjenek a kódrészletet tartalmazó hirdetések mindegyikébe. A címkét a hirdetés bármely részében alkalmazhatjuk, de a leírások esetében legyünk megfontoltak és ellenőrizzük, hogy a szöveg mindegyik kulcsszóval értelmes mondatot produkál-e. Tapasztalataink szerint a legszerencsésebb megoldás az, hogyha a címsorban alkalmazzuk, hiszen ide kerül amúgy is a legfontosabb üzenetünk és mi lenne jobb cím, mint a felhasználó által keresett kifejezés?
Természetesen ezeken kívül egyéb tényezőket is számításba kell vennünk, nézzük, hogy mik a leggyakoribb hibák:
- Csoportonként célszerű minimum egy ilyen szöveget készíteni, de kerüljük az egy hirdetésen belüli beillesztések halmozását, hiszen azok értelmetlenné tehetik hirdetésünket.
- {keyword:default} –> Triviális hibának tűnhet, de mégis sokan nem tudják, vagy megfeledkeznek róla, és a sablon formában hagyják a kódrészletet.
- A kettőspont után ne használjunk szóközt!
- Elírt, vagy ékezet nélküli kulcsszavak esetében ne alkalmazzuk a kulcsszóbeillesztést, hiszen a szövegbe nem a hirdetést megjelenítő keresőkifejezés, hanem a kulcsszó fog bekerülni. Ezeket a kulcsszavakat gyűjtsük különálló csoportokba és ne alkalmazzuk rajtuk ezt a funkciót!
- Ne feledkezzünk meg a névelőkről és toldalékokról sem, melyek ugyancsak értelmetlen megoldásokhoz vezethetnek!
- Ellenőrizzük hirdetéscsoportjaink relevanciáját és szelektáljuk az oda nem illő kulcsszavakat! Az átgondolatlanul összeállított kulcsszólisták a minőség mutató romlásához vezetnek.
- Gondoljunk előre, és már a hirdetés megírásának pillanatában számoljunk a karakterlimitekkel. Lehet, hogy a legtöbb esetben bele sem férnek a kulcsszavak?
A dinamikus kulcsszóbeillesztés egy zseniális funkció, mely jelentősen megkönnyítheti életünket. A relevancianövelő hatása köztudott, így az átkattintási arány növekedésében, a minőségi mutató javításában, és az ajánlatok csökkenésében is szerepet játszhat. Ha azonban nem fordítunk rá kellő figyelmet és nem állítjuk be megfelelően, akkor könnyedén az ellenkezője történhet. Elkészítését éppen ezért sose vegyük fél vállról, és lelkiismeretesen végezzük el a szükséges műveleteket, mert amit nyerünk a réven, azt könnyedén elveszíthetjük a vámon.