A MailChimp email marketing kutatása alapján az email megnyitási ráta iparáganként sehol sem haladja meg a 25%-ot, az átlagos átkattintási arány pedig csupán 2-3%. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 100 email küldésre alig 2-3 felhasználói aktivitás jut, ezért a sok email kampányba fektetett munka szinte kidobható az ablakon, ha a nehezen megszerzett email feliratkozóinkhoz nem társítunk egyéb, támogató eladási stratégiákat.
Jó hír, hogy az AdWords segít nekünk ebben azáltal, hogy egyre hatékonyabban használhatjuk az úgynevezett Ügyfélegyezést.
Ügyfélegyezés beállítása
Az ügyfélegyezés lényege, hogy meglévő ügyféllistáink Google-el történő (titkosított) megosztásával AdWords-ön keresztül célozhatjuk, illetve ki is zárhatjuk ügyfeleinket hirdetéseinkből a Google kereső és tartalmi hálózatán, valamint a YouTube-on.
Ennek beállítása és futtatása rendkívül egyszerűen kivitelezhető, íme a kezdő lépések az új AdWords kezelő felületén:
- Kattints a képernyő jobb felső sarkában lévő “csavarkulcs” ikonra,
- Kattints a „Megosztott könyvtár” részben a Közönségkezelő lehetőségre,
- A bal oldali oldalmenüben kattints a Közönséglisták elemre,
- Új közönséglista létrehozásához kattints a “pluszjel” gombra,
- Ezután az „Ügyféllista” lehetőséget kell kiválasztani,
- Adatfájl feltöltésnél kiválaszthatjuk, hogy egyszerű szöveges fájlt, vagy kivonatolt adatfájlt szeretnénk feltölteni,
- Válaszd ki az új fájlt,
- Jelöld be „Az adatok gyűjtése és a Google-lal való megosztása a Google irányelveinek megfelelően történik” jelölőnégyzetet,
- Állítsd be a tagság időtartamát. Az alapértelmezett tagsági időtartam korlátlan, de beállítható személyre szabott időkorlát is,
- Kattints a Lista feltöltése és létrehozása lehetőségre!
Amennyiben még a régi kezelő felületet használod, akkor a leírást az adatfájl feltöltéséhez innen érheted el.
Email listáink szegmentálása
Íme egy példa email listáink hatékony szegmentálására:
- új és már meglévő email-feliratkozók, akik eddig még nem vásároltak
- email-feliratkozók, akik mostanában nem nyitották meg a kapott emailt
- email-feliratkozók, akik már most is aktív ügyfeleink és érdeklődhetnek legújabb szolgáltatásaink és termékfejlesztéseink iránt
Mindhárom közönség egymástól nagyon eltérően viszonyul vállalkozásunkhoz, ezérthelyes megszólításukhoz különböző üzenetek eljuttatása szükséges. Az AdWords ügyfélegyezés segítségével egyedi üzenetekkel célozhatjuk meg szegmentált email közönségünket, ezáltal az értékesítési csatorna következő szakaszába terelhetjük ügyfeleinket.
AdWords stratégia kialakítása a szegmentált email listáink alapján
Ha már létrehoztuk a különböző szegmentált email közönségeinket, akkor ezen listáinkhoz megfelelő, egyedi AdWords stratégiát kell párosítanunk.
Email közönségünk formálása
Miután egy érdeklődő feliratkozik email listánkra, első körben egy üdvözlő emailt fog kapni, melyben igyekezzünk bemutatni termékeink és szolgáltatásaink előnyeit, beépítve legalább egy olyan értékesítés ösztönzőt (sales CTA-t), mint időpont foglalás, esemény előregisztráció, vagy kedvezményes vásárlás -aktuális céljainktól és üzlettípusunktól függően-, amely segíthet az érdeklődőket további célzott cselekvésekre ösztönözni. Azoknak, akik első körben nem reagáltak célzott üzeneteinkre egy külön ügyfélegyezési csoportot hozzunk létre, mint “új potenciális vásárlók”.
Az új potenciális és elkötelezett vásárlói szegmenseink ügyfélegyezéssel történő felhasználásának köszönhetően olyan általánosabb kulcsszavakat is célozhatunk AdWords kampányokkal, melyek ezek nélkül túl kockázatosak és költségesek lennének. Emellett olyan Gmail hirdetéseket hozhatunk létre, melyekkel azonnali célzott és hatékony üzeneteket juttathatunk el potenciális vásárlóinknak, közvetlenül a postaládájukba.
A passzív feliratkozók aktivizálása
Ez okozhatja az egyik legnagyobb fejtörést, hiszen olyan feliratkozók aktivizálására teszünk kísérletet, akik valamilyen okból már nem érdeklődnek leveleink iránt. Ilyenkor a legrosszabb, amit tehetünk, hogy tovább bombázzuk őket leveleinkkel. Ehelyett alkalmazzunk célzott stratégiát megszólításukhoz:
- Email feliratkozók, akik az elmúlt 30 napban nem mutattak aktivitást
- Ügyfélegyezési lista feltöltése ezekről a passzív feliratkozókról
- Remarketing kampány készítése a 30 nap után sem konvertált közönségünkre
- Az ügyfélegyezés és a remarketing kombinálása célzott, egyedi ajánlatok hirdetéséhez
Ettől a szegmenstől várhatjuk legkevésbé a konverziókat, ezért minden kis üzletszerzést nagy győzelemként értékelhetünk. Fontos azonban, hogy edukáljuk és emlékeztessük közönségünket miért is iratkoztak fel hirlevelünkre az első körben.
Új termék vagy szolgáltatás értékesítése /upselling/
A piaci szereplők sokszor elszántan keresik az új értékesítési lehetőségeket és közben elfelejtik kiaknázni az orruk előtt lévőket. Például soha ne hagyjuk hátra azokat, akik vásároltak tőlünk valamit a múltban. Ez a szegmens kiválóan alkalmas lehet termék újításaink, vagy legfrissebb szolgáltatásaink befogadására. Meglévő vásárlóinkat tehát az alábbi módon is célozhatjuk:
- Ügyfélegyezési lista kialakítása “Meglévő vásárlók”-ra
- További szegmentáció akár ügyfélszerződés lejárata, vásárlási gyakoriság, termék népszerűsége vagy más szempontok alapján
- Aktuális ajánlataink, termékfejlesztések hirdetése AdWords-ön keresztül (Gmail és remarketing)
Ha fizikai termékekre hirdetünk, akkor leghasznosabb, ha termékeink népszerűsége alapján osztjuk tovább meglévő vásárlóinkra vonatkozó ügyfélegyezési listánkat, így a legjobban teljesítő termékekre, vagy termék kategóriákra célozzhatjuk vissza ügyfeleinket, a legfrissebb egyedi termék és/vagy szolgáltatás ajánlatainkkal.
Egy friss Google fejlesztés, a dinamikus gmail remarketing a jövőben még hatékonyabbá teheti email kampányainkat, melyről korábbi cikkünkben már említést tettünk.
Bejegyzésünk a Search Engine Land angol nyelvű cikke alapján készült.