Ha épp mostanában szeretnénk elindítani első AdWords hirdetéseinket, akkor az interneten számos, a Klikkmánia bloghoz hasonló forrás áll rendelkezésünkre, ahol szinte minden egyes beállításról, eszközről, újdonságról találhatunk komplett bejegyzéseket. Az ilyen témájú cikkek az esetek többségében útbaigazítást adnak a sikeres AdWords használatát illetően, illetve részletesebb betekintést nyújtanak a tapasztaltabb felhasználók részére is. De mi a helyzet a kezdőkkel? Hogyan döntsem el, hogy egyáltalán érdemes-e használom ezt a rendszert, és ha igen milyen felkészüléseket érdemes megtennem? Ez a cikk most nekik szól.
Az alábbi bekezdésekben igyekeztem összeszedni azokat a szempontokat, amelyeket mindenképp végig kell gondolni első hirdetéseink indítása ELŐTT. Sajnálatos módon azt tapasztalom, hogy az alábbiakat néha, még külön ügynökségi kérésre sem hajlandóak bizonyos hirdetők átgondolni, és ennek minden egyes esetben meg is van a maga negatív hatása a hirdetések hatékonyságát tekintve. Gondoljuk át céljainkat, lehetőségeinket, majd a következtetések után döntsük el, hogy megéri-e nekünk használni ezt a fajta hirdetési felületet.
Nekünk való-e az Adwords?
Még mielőtt elkezdenénk hosszú órákat beleölni az kampányaink tervezésébe és kidolgozásába, mindenképpen szánjunk rá egy percet és gondoljuk át, hogy valóban várhatunk-e sikereket az Adwords hirdetésektől.
A képlet egyszerű: egy sikeres AdWords hirdetés alapja, hogy elfogadható mennyiségű keresés legyen az általunk hirdetni kívánt témában. Hiába egy jól megtervezett kampány, ha a termékre/szolgáltatásra csak minimális keresés van a felhasználók részéről. Ebben az esetben egyáltalán nem, vagy csak nagyon alacsony számban lesz megjelenés, illetve kattintás.
Ennek ellenőrzésére a legegyszerűbb módszer valamilyen kulcsszótervező használata, amellyel nem csak kulcsszóötleteket meríthetünk, hanem a havi keresési trendekbe is betekintést kaphatunk. Érdemes a honlapunkhoz jól kapcsolódó kulcsszólistát megadni, illetve lehetőség szerint a célozni kívánt országot és a nyelvet beállítani, hogy a lehető legátfogóbb képet kapjuk az adott témakörről. Erre az AdWords tervezője tökéletesen megfelel, aminek az eléréshez egy inaktív fiók is elegendő.
Érdemes rákeresnünk a konkurenciára is, mert minél magasabb a verseny, annál drágábbak lesznek a hirdetésekre leadott kattintási költségek (CPC). Ha a kulcsszólistánkra összesen legalább havi pár száz keresés nem érkezik, akkor célszerű átgondolni, hogy nem lenne-e érdemesebb más kommunikációs csatornát választani a célközönségünk eléréséhez.
A jobb érthetőség érdekében bemutatok pár tipikus példát, amikor az Adwords nem a legjobb döntés:
- Ha termékünk piacán az offline értékesítés a széles körben elterjedt, megszokott és elfogadott. Tegyük fel, hogy gyümölcsöt, vagy zöldséget termelünk. Aki nagy mennyiségben szeretne ezekből a termékekből vásárolni, az most még jellemzően nem az interneten fog rákeresni, hanem inkább ellátogat a legközelebbi piacra, ahol minden hajnalban több száz termelő portékája közül válogathat. Persze, ez a tendencia rohamosan változik (sorra jelennek meg, illetve bővülnek az online szupermarketek), de jelen pillanatban még kétes lehet egy ilyen jellegű kampány sikeressége.
- Ha tevékenységünk csupán egy nagyon kis földrajzi területre korlátozódik és olyan jellegű, hogy az emberek az esetek többségében hirtelen elhatározásból vásárolnak náluk. Ilyenkor a vásárlás előtt nem beszélhetünk keresésről, hiszen nem gondolkoznak rajta, így feleslegessé válik a hirdetés. Például nem kifizetődő egy honlapot fenntartani és Adwords hirdetést készíteni egy busz állomáson lévő büfének, újságosnak, vagy akár Budapest belvárosában egy szuveníreket árusító üzletnek.
- Ha honlapunk nem alkalmas arra, hogy termékeinket/szolgáltatásainkat „eladja”, vagy legalábbis informálja a látogatókat, annak előnyeiről, aktuális ajánlatairól, akkor nagy eséllyel a hirdetésekre költött pénz sosem fog megtérülni. A korábbi két szemponttal szemben ezen tudunk változtatni, erről később még részletesebben beszámolok.
Mi célból hirdetünk?
A következő kardinális kérdés – amiről meglepően sok Adwords hirdető megfeledkezik – annak pontos meghatározása, hogy miért is hirdetünk, mit szeretnénk elérni azzal, hogy látogatókat hozunk az oldalra. Az oldal látogatottságának növelése az esetek nagy többségében nem elégséges vagy legalábbis nem jól definiált cél. Attól, hogy valaki az oldalunkra kattint, aztán pár másodperc múlva elhagyja azt, a legtöbb üzleti modellben semmilyen valós értékkel nem bír. Pontosan meg kell határozzuk, hogy milyen interakciót szeretnénk a látogatóktól elérni, illetve mi az, ami üzleti szempontból kifizetődő számunkra. Ez lehet vásárlás, ajánlatkérés, időpontfoglalás, de akár az oldalon töltött idő vagy megtekintett oldalak száma is (pl. tartalom-szolgáltatóknál). Fontos, hogy az említett célok mérhetőek legyenek (AdWords vagy Google Analytics), mert a későbbiekben csak így tudjuk értékelni a kampányaink teljesítményét. Induláskor tehát, a legnagyobb hiba, amit egy PPC hirdető elkövethet, az a konverziómérés beállításának a hiánya. A technikai beállításokról részletesebben a következő linken olvashatunk: https://support.google.com/adwords/answer/1722068?hl=hu
Készen áll a honlapunk?
Hogy a hirdetéseinkre kattintó látogatók nagyobb eséllyel végezzenek számunkra értékes műveletet az oldalon és ezt képesek legyünk megfelelően mérni is, így elképzelhető, hogy honlapunkon kisebb-nagyobb változtatásokat kell majd alkalmazni:
Mutassuk meg, hogy miben vagyunk jók!
A látogatónak egyértelműen a tudtára kell adni, hogy miért érdemes minket választania a versenytársakkal szemben. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy összegyűjtünk minden olyan információt, amelyek a mi termékeink/szolgáltatásaink mellett szólnak, és ezeket egytől egyig könnyen elérhető, jól látható felületen helyezzük el. Amennyiben nem tudunk legalább 2-3 ilyen érvet magunk mellett felsorolni, úgy felesleges a hirdetésre pénzt pazarolni, ugyanis, ha mi sem tudjuk, hogy miben vagyunk jók, akkor azt sem várhatjuk el, hogy az oldalra látogatók mellettünk tegyék le a voksot. Ezeknek az ún. versenyelőnyöknek (bármilyen üzleti vállalkozásnál) kiemelten fontos szerepük van, és a hirdetési szövegek megírásakor is mindenképpen érdemes őket előtérbe helyezni.
Kategorizálás és szegmentált tartalom!
Több szempontból is fontos, hogy az érdeklődők hova érkeznek az oldalunkon belül: egyrészt a hirdetéseink minőségi mutatóját is befolyásolja (ami a tényleges költségekért felelős), másrészt az oldalunkra érkezők felhasználói élményét is nagyban növeli, ha azt kapják a kattintás után, amit ténylegesen kerestek. Így tehát lényeges, hogy weboldalunk jól legyen strukturálva és a különböző témájú kereséseket, különböző releváns oldalakra landoltassuk.
Ehhez viszont szükségünk van ún. kategória oldalakra, ahol a kínálatunk csak egy bizonyos (a kereséshez leginkább illő) része legyen látható. Például egy cipőkkel foglalkozó webshop esetében hasznos, ha külön oldalon érhetőek el a férfi és női cipők, a sportos és alkalmi vagy például az akciós lábbelik.
Használjunk visszaköszönő oldalakat!
A konverziók legjobb mérési módja, hogyha a célteljesülés után egy egyedi URL címmel ellátott, ún. visszaköszönő oldalra irányítjuk a látogatókat (pl.: www.cegem.hu/koszonjuk).
Mivel ezt az oldalt ténylegesen csak azok látják, akik végrehajtották a kívánt műveletet, így garantálva lesz a valós és releváns mérés. Ezekbe az oldalakba egy egyszerű kódot kell elhelyezni (Google Analytics esetében még erre sincs szükség), és innentől kezdve minden egyes ilyen oldalmegtekintés konverzióként fog megfelelni a rendszerben.
Oldalunk legyen Mobil-optimalizált!
Mostanában az online marketing körökben a csapból is az folyik, hogy weboldalunkat úgy kell kialakítani, hogy az mobileszközökön is magas felhasználói élményt nyújtsanak. Személyes véleményem szerint a hirdetők nagy többségében már most komoly hátrányt jelent, ha az oldal mobilon nehezen (vagy egyáltalán nem) kezelhető. A technológia olyan irányt vett, hogy még hazánkban is rövid időn belül, szinte minden weboldalnak kötelezően mobil optimalizáltnak kell lennie, ha versenyben akarnak maradni az online piacon. Tehát, ha esetleg jelenleg oldalunk még nem is teljesen áll készen a nagy volumenű mobilos forgalomra, akkor ez az a pillanat, amikor erre is pénzt és időt kell szánnunk. Erről részletesebben a Mobil SEO: A visszaszámlálás elindult című cikkünkben olvashattok.
A döntés a miénk
A Google AdWords egy több szempontból is hatékony, kifinomult hirdetési felület, amellyel lehengerlő eredményeket lehet elérni – legyen szó értékesítésről, vagy márkaépítésről. Erejét nem csak a hatalmas felhasználói bázisnak köszönheti (tulajdonképpen bárkit elérhetünk a Google keretein belül), hanem a szofisztikált kezelőfelületnek és a rendkívül hasznos jelentéseinek, eszközeinek is.
Kezdő hirdetőként azonban ne ugorjunk egyből a mély vízbe, mert úgy rengeteg felesleges költséget generálhatunk magunknak: a fenti szempontok közül szinte mindegyik elengedhetetlenül fontos! Ezeket figyelmen kívül hagyva igen csekély az esély rá, hogy a hirdetéseink bevételt fognak generálni. Menjünk biztosra és szánjunk kis időt a fentiek átgondolására és adott esetben egy kevés pénzt weboldalunk fejlesztésére.
Ezt olvastad már?