Ahogy a marketing módszereinek palettája folyamatosan szélesedik, érdemes minden elérhető opciót alkalmazni, köztük a pay-per-click (PPC) hirdetést is. Bár sokan kételkednek ebben, a PPC kampányok jó szolgálatot tudnak tenni B2B cégeknek is, persze amennyiben jól használják őket. Mivel a B2B ügyfelek több, mint 70%-a keresőmotorokkal találja meg az üzleti partnereit, fontos, hogy minőségi PPC hirdetésekkel prezentáljuk magunkat számukra, a megfelelő időben és a megfelelő üzenettel. Ássunk bele mélyebben a témába, és válaszoljuk meg a B2B cégek számára leghatékonyabb PPC megközelítés kérdéseit!
1. Mi a fő oka, amiért érdemes PPC kampányokat használnia egy B2B cégnek?
Márkaismertség és az e-kereskedelem hatékonysága
A megfelelő közönséget célozva a PPC igen hatékonyan tud potenciális vevőket toborozni, és ez B2B esetén sincs másképp. Miután releváns forgalmat generáltál a weboldaladra, a látogatókat nagyobb eséllyel tudod megfelelő ajánlatokkal utánkövetni és vásárlóvá alakítani.
Kulcsszókutatási lehetőség
Egy jól megfontolt PPC kulcsszókutatást végrehajtva azzal a célzattal, hogy hatékony PPC kampányokat futtass a céged számára (akár a konkurens cégek már futó hirdetéseit is ötlettárnak felhasználva) nem csak ilyen jellegű hirdetésekhez találhatsz megfelelő irányt, hanem a meglévő tartalmaid, márkakommunikációs stratégiád fejlesztéséhez is nagyszerű ötleteket nyerhetsz. Egy jól felépített PPC kampányból jól fogod látni, hogy melyek azok a kulcsszavak, amelyekre leginkább kattintanak és amelyek nyomán leginkább konvertálnak a látogatóid, és ezek alapján nem csak a PPC kampányaidat, hanem minden egyéb marketing stratégiádat is optimalizálni tudod.
Márkaüzenet finomítása
A PPC kampányaid tapasztalataira alapozva olyan információkat nyersz a vásárlóidról és a réspiacod trendjeiről, amelyek hosszabb távon a teljes márkaüzeneted pozitív alakításában segítséget nyújthatnak, még a weboldalad dizájnját is beleértve.
2. Milyen platformokra érdemes a B2B cégeknek fókuszálni PPC kampány indításakor?
Az elsődleges PPC platform mindenképp a Google, hiszen a keresőforgalom túlnyomó többsége ezen fut keresztül. Bár a Google a legerősebb PPC platform, sok hirdető jó eredményeket tapasztal, amikor a Bing felületén is hirdet (de ez leginkább nemzetközi szinten jellemző, a magyar piacon a Bing jelentősége elenyésző). Az elsődleges platformokon több különböző hirdetéstípus is megjeleníthető, úgy, mint képi, szöveges vagy videó hirdetések. Mindezek lehetőséget adnak arra, hogy felmérd, mire reagál a legjobban a közönséged.
Facebook és LinkedIn
B2B cégek számára a LinkedIn jó hirdetési platformnak bizonyulhat, mivel üzleti döntéshozók kiterjedt közösségének is otthont ad. Bár nem feltétlenül fognak a reklámoktól rögtön kereskedelmi partnerré válni, de nagyobb eséllyel választják majd később azt a céget az eléjük kerülő opciók közül a döntéshozás pillanatában, amelynek korábban már találkoztak a minőségi hirdetéseivel a LinkedIn oldalukon.
A Facebook szintén jó csatorna lehet a céged számára, amennyiben tudod, hogy a célközönséged sok időt tölt el Facebookon, és azon keresztül üzleti döntéseket is hoznak.
Mindkettőnél fontos, hogy egyedi és hangvételükben ezekhez a platformokhoz igazított hirdetéseket hozz létre.
Minden esetben a platformok választásakor idomulni kell az üzleti célokhoz, a reklámozott termékhez és ahhoz, hogy mindezekkel milyen módon akarnak az emberek kapcsolatba kerülni. A platform használata előtt tisztába kell kerülnöd azzal, hogy hogyan működnek ezek, mennyi ember érhető el rajtuk, hogyan lehet őket megcélozni és mennyi pénz befektetését igényli ott a hatékony hirdetés.
3. Mi a jól bevált gyakorlata a sikeres PPC kampányoknak dizájn, célzás stb. szempontjából?
Tudni, hol és mit keresnek az emberek
A legelső lépés mindig az alapos kulcsszókutatás kell legyen. Kezdj azzal, hogy milyen üzenet működött eddig is jól a tartalmaidban – ez stabil kiindulópont tud lenni a legjobban működő kulcsszavak megtalálásában, amelyeket később a hirdetéseidben felhasználsz. Ezután a landoló oldalakra fókuszálj, hogy azok közvetlen folytatásai legyenek a hirdetéseid üzenetének és tartalmának, felhasználva bennük ugyanazokat a kulcsszavakat. A lényeg, hogy egy konzisztens egységet alkossanak a landolóid azokkal a hirdetésekkel, amelyek hozzájuk vezetnek, ezáltal hatékonyan végigvezetve a látogatóidat az értékesítési tölcsér minden lépésén.
Megfelelő nyelvezet használat
Adott emberekhez a nekik megfelelő nyelvezettel kell szólni a hirdetéseken keresztül. Tehát azokra a kulcsszavakra kell céloznod, amelyekkel a célcsoportod ténylegesen rákeres a termékedre, szolgáltatásodra és ki kell zárnod minden mást, amely bár hasonló ezekhez, valójában meddőszórást okozna. Ezért lényeges a negatív kulcsszavak használata, főleg, ha nagyon szűk közönségű üzletágakban reklámozol. Ez segíteni fog abban, hogy tényleg csak releváns keresésekre jelenjen meg a hirdetésed. A megfelelő fiókszerkezet, a különböző célcsoportokra, marketing stratégiákra irányuló kampányok kialakítása és azok jól összeállított kulcsszókészlete szintén nagyon fontos. Mindezekkel növeled a hirdetéseid minőségi mutatóját, elérve, hogy olcsóbban és hatékonyabban érd el a potenciális vevőidet.
A célzási lehetőségek kiaknázása
Érdemes figyelni a célközönséged időbeli viselkedésére és térbeli eloszlására is. Például, ha a potenciális vevőid egy adott évszakban vagy az év bizonyos szűkebb időszakaiban szoktak a leginkább vásárolni, akkor a PPC költségvetésed legnagyobb részét ezekre a periódusokra érdemes fenntartanod.
A földrajzi célzás is kedvező lehet, amennyiben egy térben behatárolt közönséget tudsz csak kiszolgálni (pl. a telephelyed 50 km-es környezetében), vagy valamilyen okból csak bizonyos helyen élőket akarsz megcélozni (pl. egy konkrét városban nyitottál új telephelyet).
Fontold meg előre és alaposan, hogy milyen idő- és helybeli célzás szolgálja a legjobban az aktuális célodat, és ennek megfelelően szűkítsd le a megcélzott közönséget! Ezt elmulasztva óriási lesz a meddőszórásod, vagy a célközönségeden kívülről fogsz kattintásokat kapni, ami alaposan visszaveti a hirdetési befektetésed megtérülését.
4. Hogyan és mikor kell B2B cégeknek felmérniük a PPC befektetéseik megtérülését?
Az aktív kampányt kell felmérni
A még futó hirdetések eredményeit kell értékelni, nem csak akkor, amikor a kampány már terv szerint véget ért. Az egyik fő metrika a konverzió, tehát elsősorban azt kell megvizsgálnod, hogy a kampányaid által a cégeddel kapcsolatba kerülő potenciális vevők közül hány az, amelyik ténylegesen konvertál, valamint ha konvertál, akkor mennyi idővel történik ez a hirdetésre kattintás után. Ha nem konvertálnak elegen, akkor érdemes lehet finomítanod a kampányaid célzását és megvizsgálnod a kulcsszavaid teljesítményét. Könyörtelenül ki kell zárni mindent, ami jól láthatóan eredmény nélkül viszi a pénzt, és csak arra kell fókuszálni, amiről megbizonyosodtál, hogy működik.
Tudni kell, mi számít számodra konverziónak
A konverzió bármilyen üzleti cél teljesülése lehet, amelyre egy adott kampány irányul, akár egy online kérdőív kitöltése, hírlevélre feliratkozás vagy egy dokumentum letöltése is, nem csupán egy termék megvásárlása. E célok teljesülésének minden egyes lépését precízen nyomon kell követned. A potenciális vásárló minden tevékenysége fontos, mert pl. ha valaki egy dokumentum letöltésére irányuló hirdetésedre kattintva jut a weboldalad egy bizonyos landolójára, az utána egészen más aloldalakon is böngészhet, és minden ezzel kapcsolatos adat később értékesnek bizonyulhat. A PPC kampányok optimalizálása mindig egy folytatólagos feladat, és csak addig tudnak ezek hatékonyak maradni, amíg figyelemmel kíséred a kulcs teljesítménymutatók alakulását.
A márkaismertség is fontos
A középpontban végső soron a konverziók állnak, de a márkaismertség építése szintén alapvető fontosságú. A PPC kampányaidnak több célja kell legyen, amelyek mind különböző teljesítménymutatókra és adatokra összpontosítanak. A vásárlói élmény útjának minden egyes lépését figyelembe kell venned a PPC kampányaid felépítésekor, a márkáddal való legelső találkozástól az üzletkötés pillanatáig.