A CPC ajánlat maximalizálása a lehetséges taktikák közé tartozik az online marketing világában, azonban – minden viccet félretéve – nem túl kifizetődő. Az, hogy egy adott hirdető sokat költ egy kattintásért még nem jelenti azt, hogy ő is fog megjelenni az első pozícióban. Sőt, az AdWords a hirdetéshez hozzárendeli a hirdetés rangsor szerinti helyét, amely meghatározza a hirdetés pozícióját és a valódi CPC értékét.
A PracticalEcommerce oldalán olvasható Armando Roggio írása, mely összefoglalja a hirdetési rangsor lényegét és annak fontosságát.
Az AdWords-nek két célközönség igényeit is ki kell elégítenie:
- Egyrészt a keresést végzők elvárásait, hiszen nekik releváns tartalmakat kell megjeleníteni.
- Másrészt a hirdetők igényeit, akik nem szeretnék, ha a gagyi reklámok feljebb jelennének meg, csak azért mert ők többet fizetnek, legyőzve ezzel egy minőségi, kreatív hirdetést.
A Google megfelelő élményt szeretne nyújtani a keresőknek, és ki szeretné elégíteni a hirdetők igényeit is. Ezért is fejlesztette ki azt a módszerét, miszerint a hirdetés pozíciójáért folytatott “harcban” a hirdetés minőségi mutatóját, illetve a kattintásért ajánlott összeget is figyelembe véve adja meg a végül egy kattintásért fizetett összeget.
Erről 2014-ben a Google vezető közgazdásza tartott egy prezentációt, ami remekül összefoglalja a rendszer lényegét.
https://www.youtube.com/watch?v=PjOHTFRaBWA&feature=youtu.be
Fontos különbséget tennünk a minőségi mutató és a hirdetés rangsor szerinti helye között. Az előbbi arra való, hogy megadja a hirdetőnek, hogy milyen minőségű a hirdetése. Az utóbbit, pedig abban a pillanatban számolja ki a rendszer, amikor a keresés megtörténik.
Várható átkattintási arány
A Google algoritmusa előrejelzi, hogy milyen valószínűséggel kattintanak majd egy hirdetésre. Ehhez felhasználja a korábbi hirdetések teljesítményét, illetve más faktorokat is.
A különböző hirdetésekhez három kategóriából rendelhet hozzá címkét:
- átlag feletti
- átlagos
- átlag alatti
Az első két esetben nincs okunk aggódni, a hirdetések megfelelően működnek.
Tipp: Azt, hogy hirdetéseink melyik kategóriába tartozik, a Kulcsszavak lapon / a Státusz oszlopban kérhetjük le, a kis buborék jelre kattintva. Ebben a jelentésben az oszlopok testreszabása funkcióval érdemes a minőségi mutató megjelenítésével is élni.
Ha sikerül kattintáshoz optimalizálni a hirdetésedet – ami az egyik fő cél -, akkor a hirdetési rangsor szerinti helye is javulni fog!
Céloldallal kapcsolatos élmény
A Google nem szereti, ha valaki egy jó minőségű hirdetésre kattintva egy gyenge landoló oldalra érkezik. Egy hirdetés a Google szemében csak akkor jó, ha a céloldal alátámasztja a hirdetésben ígért tartalmat és a bebizonyítja, hogy megérdemelt a minőségi mutatóban elért pontszám.
Mitől lesz megfelelő egy céloldal:
- Releváns és eredeti tartalmat kínál, ami segít a keresést végzőnek eligazodni és elvégezni feladatát
- Könnyen lehet navigálni minden eszközön
- Támogatja a transzparenciát, megtalálhatóak rajta az adatvédelemmel kapcsolatos információk, illetve kontakt lehetőségek
- Nagy fontossága van még az oldal betöltési idejének is, hiszen, ha lassú egy oldal, akkor nagy esély van rá, hogy a keresést végző idő előtt elnavigál
Hirdetés relevanciája
A relevancia az egyik kulcsszó, ha a Google hirdetésekkel kapcsolatos politikáját vesszük alapul. A korábban emlegetett algoritmus arra is kitér, hogy milyen szóhasználattal él a hirdető a hirdetései megírásában. Ez segít abban is, hogy ne fordulhasson elő olyan, hogy valaki megveszi az “összes” hirdetést, vagyis kontextus nélküli dolgokat hirdet.
Annak érdekében, hogy javítani tudd a hirdetéseid relevanciáját, mindenképp konkrétnak kell lenned, vagyis eleinte fontosabb lehet egy adott termékre koncentrálni, mint általánosan promótálni az üzletedet.
Hirdetésbővítmények
Az AdWords figyelembe veszi a hirdetésbővítmények meglétét, illetve relevanciáját, így ez is befolyásolja a hirdetés rangsor szerinti helyét. A hívásbővítmények, sitelinkek, illetve kiemelő bővítmények rendkívül fontosak egy ilyen kiélezett versenyben.
Javuló pozíciók, csökkenő költségek
Egy jó Ad Rank érték többféle módon is manipulálhatja az AdWords teljesítményünket. A megfelelő hirdetés rangsor szerinti helye többek között a hirdetés pozícióját is befolyásolja (ezzel segítve a kampány sikerességét), és adott aukció esetében a legjobb rangsor szerinti hellyel rendelkező hirdetésé lesz az első pozíció.
A következő fiktív hirdetés esetében Frank lesz az első pozícióban, hiszen az Ad Rank mutatója neki a legmagasabb. Érdemes megfigyelni, hogy Frank kevesebbet fizet az első helyen, mint Juan a második helyen.
Látható, hogy az Ad Rank nem csak arra van hatással, hogy hirdetésünk hányadik helyen jelenjen meg, hanem arra is, hogy ténylegesen mennyit kell fizetnünk érte, ezért – PPC eredményeink sikerességét tekintve – rendkívüli hatással bír.