Azt már mindannyian tudjuk, hogy a hirdetésben használt tartalmi elemek (címsorok, kulcsszavak, CTA, stb.) nagy hatással vannak a hirdetések teljesítményére.
Az is köztudott, hogy a megfelelő céloldal is nagyban növelheti a konverziós arányt.
De vajon a fizetett hirdetésben megjelenő URL-ek megváltoztathatják-e a teljesítményt? Az alábbi cikkből kiderül!
Mi is az a megjelenített URL?
Az a weboldal cím, amely a hirdetésekben általában (korábban) zöld színnel jelent meg. /update: ez a szín már nem zöld, hanem fekete/
- A megjelenített URL azt mutatja meg a felhasználónak, hogy hova, melyik oldalra kerül a hirdetésre kattintva. A végső URL-lel definiált céloldal általában pontosabban meghatározott. Ha a megjelenített URL például www.example.com, a végső URL example.com/puloverek lehet.
- A kiterjesztett szöveges hirdetések esetében a megjelenített URL a végső URL domainjéből (és ha van, aldomainjéből), valamint két, egyenként legfeljebb 15 karakter hosszúságú opcionális „Útvonal” mezőből állnak.
- A megjelenített URL a hirdetésben „www.” előtaggal, kisbetűvel írva jelenik meg (akkor is, ha Te nagybetűvel írva adtad meg). Ha az URL aldomainnel kezdődik, előfordulhat, hogy a megjelenített URL-ben is szerepelni fog (például a support a support.google.com URL-ben).
Példák a megjelenített URL-re
A Google Ads hirdetésekben nem ritka az aldomain használata. Az alábbi képernyőképen a Gap és a Shein olyan hirdetéseit láthatjuk, amelyek szintén egy aldomaint használnak a PPC hirdetéseikben.
Alább pedig egy másik példa a Dell-től.
Gyakran a hirdetők olyan aldomaineket használnak, mint: ajánlatok, a bolt, vagy pedig kuponok. Az alábbi képernyőképen azt látjuk, hogy a Dell céloldalnak a deal.dell.com webhelyet használja.
Aldomainekkel megjelenített URL-teszt
Egy brand esetében korábban komoly kihívást jelentett a telefonszám nyomonkövetése a weboldalon, a nagy mennyiségű hívások miatt.
Ugyan a Google hívás követést be lehetett állítani, ez azonban csak az elsődleges ingyenes számnál működött, a helyi telefonszámoknál nem.
Az Analytics esemény mérés alapján képes volt követni az összes telefonszámra történő kattintás-hívás tevékenységet, de ez sem volt tökéletes, mert a hívás időtartamát nem lehetett mérni.
A legjobb megoldás egy harmadik fél híváskövetési szolgáltatása lett volna, azonban erre nem volt lehetőségünk.
Az egyik javaslatunk az ilyen esetekre, hogy hozzunk létre egy külön landolót, amit dedikáltan a PPC hirdetésekben használunk és amely elsődleges telefonszámot jelenít meg, lehetővé téve a hívások minőségének teljes láthatóságát. Ilyenkor nehézségként merülhet fel, hogy az ügyfél nem tud létrehozni egy céloldalt az elsődleges domainjében, ezért egy aldomaint hozunk létre. Minden PPC hirdetés átirányításra kerül erre a domainre, de a hirdetésben semmiféle változás nem történik. (Megjegyzendő, hogy az ügyfélnek több brand kampánya is van az ország különböző régióit célozva. )
A fenti brand kampányban látható, hogy a költségek 12 %-kal alacsonyabbak voltak, a megjelenítés 18 %-kal, a CPC-k pedig 16 %-kal növekedtek. A konverziók 25 %-kal csökkentek, míg a cost per lead, továbbiakban CPL 16 %-kal növekedett.
A PPC hirdetések frissítése ronthatja a hirdetés minőségi mutatóját és ez hozzájárulhat az itt látható magasabb CPC-hez. Ami azonban leginkább feltűnő, az a CTR negatív irányú változása volt. Az eredeti hirdetésekhez képest kevesebb kereső kattintott a hirdetésünkre, amelynek aldomain volt a megjelenített URL címe.
Feltűnő továbbá, hogy a non-Brand kampányok teljesítményét nem befolyásolta ugyanolyan mértékben, mint a brand kampányokét. A CTR 7 %-kal csökkent, a CPC 2 %-kal volt alacsonyabb, a konverziók száma 21 %-kal nőtt és a CPL csak 5 %-kal volt magasabb.
Az egyik elmélet az volt, miszerint a látogatóknak bizalmi problémái lehetnek a megjelenített domainnel, így inkább az organikus listára kattintanak. A Non-Brand kampányokban a verseny miatt kevésbé valószínű, hogy organikusban az első helyen szerepeljünk egy-egy kulcsszóra.
Az Analytics szolgáltatásban azt látjuk, hogy az organikus forgalom 17 %-kal nőtt. A kampány 1000 kattintással kevesebbet hozott, ami részben összefüggésben lehet az organikus forgalom növekedésével.
Az elkövetkező hónapokban a CTR nem állt helyre és ez a teljesítmény az év végéig változatlan maradt. Elsődleges gondunk az volt tehát, hogy a keresőknek bizalmi problémái lehetnek az általunk használt domainnel kapcsolatban és ez negatívan befolyásolhatja a brandet.
Az elméletünk teszteléséhez 50/50 arányú tesztet futtattunk kísérletként az elsődleges domainre. Ez volt az egyetlen dolog, amit a PPC hirdetésben megváltoztattunk, és az alábbi számokat kaptuk.
A kísérlet azt mutatta, hogy a CTR közel 50 %-kal magasabb volt, amikor a fődomaint használtuk az aldomain helyett. A CTR ezen javulása hozzájárulhatott a CPC-kben tapasztalt 21 %-os csökkenéshez.
Ez azt is megmutatta nekünk, hogy a Google-ben keresők gyakrabban kattintottak a hirdetésünkre.
Ennek a tesztnek az eredményei arra utaltak, hogy a keresőknek bizalmi problémái lehetnek a PPC hirdetésekben megjelenített domainnel kapcsolatban, különösen a márka hirdetések esetében.
A következő tesztben egy másik kampányt frissítettünk az elsődleges domainre.
A teljesítmény változása azonnali és jelentős volt. A CTR 53 %-kal volt magasabb, a CPC-k valamivel alacsonyabbak voltak és a költségek is növekedtek. Az Analytics szolgáltatásban az organikus forgalom nem csökkent, miután elvégeztük ezt a változtatást, tehát a teljes forgalomban egyértelmű növekedés volt tapasztalható.
A Google statisztikái szerint a keresési hirdetések egy része növekvő, ami még jobban erősíti az elméletet, miszerint a márka hirdetések és az organikus forgalom egyazon aukción belül növelik a forgalmat.
Ebben az esetben biztosan kijelenthetjük, hogy egy másik domain használata a PPC hirdetéseinkhez negatív hatással volt a teljesítményre. A fődomainre való visszaváltás pedig jelentős hatással volt minden kampány CTR-jére. Ezenkívül a CPL 23 %-kal csökkent a márka kampányokban a változtatás óta.
Mi a konklúzió?
Amennyiben PPC céloldalt vagy aldomaint használsz, érdemes néhány kísérletet futtatni annak megállapítására, hogy a megjelenített domain rontja-e a teljesítményt vagy növeli-e a költségeid. Nem lehet egyértelmű kijelentéseket tenni egyik irányba sem, így, sok más kampány esetében, ilyenkor is a tesztelés lesz a legnagyobb segítség számunkra.