A néhány éve még újdonságnak számító fizetett hirdetések pillanatok alatt hódították meg a piacot, a hatásos hirdetés, mint fogalom, lényegében átértékelődött. Egy teljesen új világot létrehozva és szinte végtelen lehetőségeket teremtve, alapjaiban változtatta meg a hirdetői és a felhasználói mentalitást, de a teljesítménymérésben is kiemelkedő eredményeket ért el.
A PPC hirdetéseknek ma már számtalan hálózata van, ahány felület annyiféle mesterfogás létezik.
Adwords SEARCH Hálózat
A Google AdWords keresési hálózatát célzó kampányokkal tudjuk a hirdetéseinket a Google keresőben megjeleníteni. A rendszerben átkattintás alapon történik a költségek elszámolása, tehát a hirdetőknek kizárólag csak az érvényes hirdetésre történő kattintások után kell fizetniük. Ezzel a hirdetési típussal a Google keresőben azokat a felhasználókat érhetjük el, akik aktívan keresnek az adott szolgáltatás vagy termék iránt, vagyis ebben az esetben olyan kulcsszavakra hirdetünk, amelyek szorosan összefüggenek az adott hirdetési kampány céljával. A konverziókövetés beállítását követően az oldalra terelt fizetett forgalom eredménye is mérhető, tehát a hirdetésre befektetett összeg megtérülése pontosan kiszámítható. Ez egyébként többnyire igaz az összes rendszer esetében is, amennyiben implementáljuk a konverziókövetést vagy megfelelően beállított analitikai rendszert használunk helyesen címkézett landolók használata mellett.
A kampányokat a kínált termékek és szolgáltatások struktúráját követve tervezzük meg, minden esetben figyelembe véve az éppen aktuális keresési trendeket (annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb kulcsszókészletet használjuk). Részletesebb információt a javasolt hálózati beállításokról és tippekről az oldalunkon bőven találtok, ezért most mélyrehatóbban nem mutatnám be a Google AdWords hirdetéskezelő rendszerét.
Adwords DISPLAY Hálózat
A Google tartalmi hálózatán (display, gdn) is lehetőségünk van hirdetni az AdWords-ön keresztül. Ez magába foglalja a Google tulajdonában álló és az AdSense megjelenítőket használó több millió weboldalakat világszerte és akár országszerte, ezek között rengeteg óriási látogatottságú weboldal másodlagos és harmadlagos hirdetési készlete válik elérhetővé a hirdetők számára.
Folytatva a keresési kampányaink összeállításánál megkezdett logikai kampánytervezést, akár a keresési hálózat kulcsszókészletét felhasználva készíthetünk kontextuális célzású szöveges és banner hirdetéseket tartalmazó kampányt, valamint indíthatunk egy az adott termékkel vagy szolgáltatással releváns témakört vagy érdeklődési kört/listát megcélzó tartalmi kampányt is. Emellett lehetőségünk van a weboldalunkat különféle forrásból, a már korábban meglátogató felhasználók ismételt elérésére is (remarketing listák használatával és megcélzásával), de akár az elképzeléseinknek megfelelő, konkrét weboldalakat is megcélozhatunk vagy akár ki is zárhatunk. A lehetőségek tárháza szinte végtelen, elképzeléseinknek csak a hirdetői kreativitás és a szigorú adatvédelmi szabályok szabhatnak határt.
Az optimalizálás folyamatában – a teljesítményalapú hirdetési kampányok esetében – elsődlegesen az ügyfélszerzésenkénti költséget (CPA, konverziós költség, lead költség) vesszük alapul, és a különböző kulcsszavak és hirdetéscsoportok licitajánlatait az értékeknek megfelelően optimalizáljuk. Ezért is hangsúlyoznám ismételten, hogy nagyon fontos a konverziókövetés minél pontosabb beállítása, és a pontos konverziós célköltségek meghatározása az érdemi munka megkezdése előtt!
A keresési hálózaton a várhatóan magasabb konverziós ráta miatt valamivel alacsonyabb célköltséget lehet meghatározni, mint a display hálózaton. Ennek a pontos összegét a gyakorlatban általában az első pár hónapban, a kezdeti eredmények alapján tudjuk pontosan meghatározni (amennyiben nem áll a rendelkezésünkre historikus adat az adott fiókról). Fontos még tisztában lenni vele, hogy hosszú távon nem biztos, hogy a konverziós célösszeg minimalizálása a legjobb megoldás számodra, ugyanis könnyen lehet, hogy magasabb célköltségen jóval több konverziót tudunk behozni, aminek a megemelkedett volumenével számolva már hosszú távon fenntarthatóvá válhat egy kampány az eredeti elképzelések ellenére is.
FACEBOOK PPC hirdetési kampány
A Facebook óriási profil alapú adatbázisa kiválóan alkalmas az eltérő érdeklődési körű felhasználók elérésére. A profil alapú, kellően részletes demográfiai és érdeklődési célzásnak köszönhetően elég pontosan, jutányos átkattintási költségen érhetjük el a kampánycéloknak, és az üzenetnek leginkább megfelelő felhasználói csoportokat. A tapasztalataim szerint (konverzió fókuszú kampányok esetében) a leghatékonyabbak az asztali számítógépeket megcélzó, a felhasználók hírfolyamában megjelenő poszthoz hasonló News Feed hirdetések, de ezekhez a hirdetőnek rendelkeznie kell külön facebook oldallal, amihez hozzá tudjuk rendelni az aktuális hirdetést.
A Facebook legfőbb előnye az óriási felhasználói adatbázisra támaszkodó, változatos profil alapú célzása demográfia és érdeklődési kör alapján. De véleményem szerint ez a legfőbb hátránya is, hiszen ebből az óriási elérésből adódik az, miszerint nagyon fontos a terméktől vagy szolgáltatástól függően a megfelelő célzás, a kellően szűk célcsoport megtalálása. Jelentős összegeket el lehet a Facebookon hirdetni eredmény nélkül, amennyiben az ember nem határoz meg ideális, többnyire megfelelően szűk célcsoportot, tehát egy eredményes Facebook kampányhoz nagyon jól kell ismerned a vevőidet és ügyfeleidet, de ez alapvetően a display/tartalmi kampányokra és hálózatokra általánosságban is igaz.
LinkedIn PPC hirdetési kampány
A LinkedIn a világ legnagyobb professzionális/szakmai felhasználói adatbázisa, Magyarországon közel 300e regisztrált taggal büszkélkedhet. Ez az óriási (a Facebookhoz hasonlóan) profil alapú adatbázis egy B2B szolgáltatás esetén kiváló lehetőséget biztosít számunkra a célcsoportunk elérésére. Itt is lehetőségünk van a demográfiai beállítások használatára, de mindemellett pontosan be tudjuk határolni a célközönséget végzettség, iskolák, munkakör, munkahely, követett szakmai csoportok és számtalan egyéb opcionális célzás használatával is (értelemszerűen csak B2C szolgáltatás esetén, hacsak nem kifejezetten egy konkrét szakmai csoportot célzunk, mert arra nem alkalmas a hálózat).
A hálózaton szöveges tartalmi hirdetési kampányokat tudunk indítani, azonban érdemes tudni, hogy a minimális CT ár az 2 dollár, tehát magyarországi viszonylatban nézve egy igen drága rendszerről beszélünk.
Etarget hirdetési kampány
Az Etarget egy átkattintás alapú hirdetési rendszer, amellyel több magyar premium weboldal másodlagos hirdetési készletét érhetjük el költséghatékonyan. A hálózat a nagyszámú weboldalnak köszönhetően alkalmas magas napi költségvetésű kampányok futtatására is. Itt alapvetően átkattintás alapú, kulcsszavas célzású, kis képpel ellátott szöveges hirdetési kampányokat tudunk indítani. A licitajánlatokat kulcsszó szinten tudjuk változtatni és lehetőségünk van konkrét elhelyezések hozzáadására és kizárására is, tehát egy kellemesen szofisztikált és jól szabályozható rendszer, bár elmarad az AdWords funkcionalitásától. Teljesítményalapú kampányok futtatására is alkalmas, ugyanis lehetőségünk van egyedi konverziókövető kód elhelyezésére, így a kampányunk mérésére kiválóan alkalmazható. Ha bevételi adatokra is szükségünk van, akkor mindenféleképpen használjunk mellette megfelelően megcímkézett landoló oldalakat is, hogy az analitikai rendszerünkben elkülönítve láthassuk a kampányhoz kapcsolt bevételi adatokat és a konverziós számokat.
Affiliate.hu hirdetési kampány
A hirdetők bármely termék vagy szolgáltatás hirdetési kampányát elhelyezhetik a rendszerben, vagyis feltölthetik azok kreatívjait banner, szöveges link, eDM és egyéb formátumokban is. Az elszámolás típusát is meghatározhatják, amely lehet teljesítményalapú jutalékos rendszer szerint, de lehet akár régimódi CT alapon is, illetve lehetőségünk van ezeknek a kombinációit alkalmazni. Miután feltöltöttük a kampányunkat a médiatulajdonosok látogatóik igényei, weboldaluk hirdetői kapacitása és felületeik típusai alapján válogathatnak a kampányok között, de lehetőségük van az Affiliate Brókert automatizmust használni, amivel a rendszer saját maga helyezi el az oldalon a releváns tartalmi hirdetéseket.
A rendszer teljesítményalapon működtetve megfelelő kiegészítő csatornát nyújthat a hirdető számára, azonban kellő kontroll hiányában (pl.: az elhelyezések kizárása hiányzik az admin felületről) CT alapú kampányok futtatására nem javaslom, annak ellenére, hogy azt tapasztaltuk, hogy így jelentősen nagyobb elérést lehet elérni a rendszerrel.
RTBhouse
Mivel sajnos Magyarországon a Google Shopping és a hozzá tartozó kereskedői felület, a Google Merchant Center jelenleg még mindig nem elérhető, ezért ha itthon dinamikus remarketing/retargeting kampányokat szeretnénk futtatni, akkor kénytelenek vagyunk külső szolgáltatáshoz folyamodni. Az RTBhouse dinamikus retargeting (ugyanaz, mint a dinamikus remarketing) szolgáltatása webáruházak számára teremt kiváló lehetőséget a valós idejű licitálás, és a dinamikus retargeting hirdetési típusok kipróbálására. Tapasztalatunk szerint a rendszer igen hatékonyan működik a gyakorlatban. Az RTBhouse hirdetéskezelő rendszerével 8 ad-exchange hálózaton (GDN, DoubleClick Ad Exchange, Facebook Exchange stb.) tudunk dinamikusan generált remarketing kampányokat futtatni, ehhez csupán 3 db retargeting mérőkód beillesztésére, és egy dinamikus „termékfeed” elkészítésére van szükségünk. Az egy időben több termék megjelenítésére képes dinamikus banner hirdetéseket legyártja az RTBhouse csapata a hirdetői instrukciók alapján. Az egyetlen negatívuma a rendszernek, hogy csupán azok a webáruházak vehetik igénybe a szolgáltatásait, amelyek eleget tesznek a napi átlag 3000 egyedi látogatószám feltételének.
Azért emeltem ki a webáruházakat, mert a másfajta üzletvitelt folytató internetes szereplők számára immáron Magyarországon is elérhető a Google Dinamikus Remarketing szolgáltatása, amelyet egyedül a webáruházak nem tudnak jelenleg még kihasználni a piacon.
Összefoglaló
Ezen rendszerek mellett még számtalan más hálózat létezik a piacon, azonban próbáltam itthon is életképes, megfelelő elérést biztosító példákat hozni a cikkben. Angolszász országokat célzó hirdetők esetében persze mindenféleképpen ki kell bővíteni ezt a kört például a Yahoo! Bing Network keresési és kontextuális célzású tartalmi hirdetéseivel, Oroszországban pedig a Google kereső mellett szükségszerűen használnunk kell a Yandex keresési és kontextuális célzású tartalmi hálózatot is.