Csütörtökön érkezett a hír, hogy szeptember végétől a Google Adwords-ben a Pontos- és Kifejezésegyezések esetében már nem lehet kizárni a közeli változatokra történő megjelenéseket a keresési hálózaton. A jelenlegi formában, miszerint a közeli változatok ki/bekapcsolhatók, 2012 óta működik a rendszer. A Google állítása szerint nagy siker követte a bevezetését, mert az indulás óta a Pontos- és Kifejezésegyezésű kulcsszavak 7%-al több kattintást szállítanak, mint korábban és ezzel közel azonos mértékben javult ezen kulcsszavak átkattintási és konverziós aránya. Mellesleg 2012-ben a bevezetést ugyanezzel a 7%-al indokolták, akkor a magyarázat a számhoz az volt, hogy a kulcsszavas keresések 7%-a legalább egy elírást vagy hibát tartalmaz.
Miről is van szó pontosan?
Azonban lehet, hogy sokaknak ez a hír nem mond semmit, hiszen észre sem vették ennek a funkciónak a működését. Ez nem lenne csoda, mert ez egy opt-out funkció vagyis aki a bevezétes óta hozott létre új kampányokat és kulcsszavakat, már alapból bekapcsolt állapotban volt. A Kulcsszóegyezési beállítások a Kampányszinten találhatóak:
Mi dolgunk van ezzel?
Aki eddig kerülte a közeli változatok használatát, annak a következő optimalizálási lépések javasoltak legkésőbb a teljes bevezetést követően:
- Az átállást követően érdemes lesz jobban megvizsgálni a kulcsszó szintű riportokat és felderíteni azokat a szavakat, amikre az új beállításnak köszönhetően már megjelenünk és nagyobb költést generálnak. Értelemszerűen, ha ezek releváns szavak és jól konvertálnak, akkor a következő lépés lehet, hogy ezeket felvesszük külön is a megfelelő hirdetési csoportokba.
- Indokolt lehet létrehozni újabb csoportokat is, amik direkt az elírásokat tartalmazzák, nem pedig a főszavakat.
- Egy másik megoldás lehet – szintén, ha eddig nem használtuk – a negatív kulcsszavak bevezetése.
Miért jó ez?
A szakma megkérdőjelezi ennek a lépésnek a fontosságát. Azonban érdemes külön kezelni a profi és a kezdő kampánykezelők szempontjait. Míg a kezdőknek eddig is az egyik fő problémát az okozta, hogy minél több, az üzletéhez releváns kulcsszót találjon, addig a profiknál a kulcsszóbővítéshez amúgy is rengeteg eszköz áll rendelkezésre. Mint ügynökség, kevésbé örülünk ennek a módosításnak, mert egy tudatosan felépített kampányban amúgy is külön kezeljük a különböző egyezésű szavakat, elírásokat, többes számokat stb. Néhány szektorban vannak olyan kulcsszavak, ahol akkora a licitverseny, hogy a Pontos egyezés használata az egyedüli alternatíva és nem véletlenül nem kapcsoljuk be a közeli változatokat. Ha pozitívan közelítem meg a dolgot, akkor viszont azt mondhatom, hogy az új funkciónak köszönhetően, egy új kampány felállításakor nagyobb fókusz kerülhet a valódi optimalizálási tevékenységre, a kulcsszó keresés, bővítés helyett.