Ismered a célközönséged? Biztos vagy benne? Az összes iparág jól menő vállalkozásainak egy közös vonása van: Tudják, hogyan lehet elérni célcsoportjukat. A vonzó blogtartalom és a hatékony értékesítés sarkalatos pontja az a képesség, hogy megértsük azokat az embereket, akik meglátogatják a webhelyünket.
Weboldalunk látogatóinak megismerése lehetővé teszi a buyer personák felállítását. A persona(k) vagy ügyfélszemély(ek) olyan általunk meghatározott profilok, amelyek körülírják a nálunk vásárló, különböző típusú embereket.
Például egy olyan ruházati kiskereskedőnek, amely különféle ruhákat árul, valószínűleg több personája is van olyan tényezők alapján, mint az ügyfelek neme, kora és stíluspreferenciái. Ezekre az információra alapozva a vállalkozás marketing csapata személyre szabott termékjavaslatokat kínálhat, így javítva az általános felhasználói élményt.
A Google Analytics lehetővé teszi a vállalkozások tulajdonosainak, hogy több mint 200 különböző mutatót nézzenek meg a webhelyükön. Ezeket az adatokat felhasználhatjuk ügyfeleink megismerésére, amely elősegíti a jó kapcsolat kialakítását és több eladáshoz vezethet.
Nézzünk meg néhány tippet, amelyekkel jobban megérthetjük célközönségünket!
1.) Tekintsük át a Demográfiai és Érdeklődési jelentéseket.
A Google Analytics Demográfiai adatok és érdeklődési körökről szóló jelentései olyan információkkal szolgálnak, amelyeket felhasználhatunk az ügyfelek személyiségének felépítéséhez. A demográfiai adatokról szóló standard jelentések megmutatják a webhelyünkre látogatók nemét és életkorát, mely alapján eldönthetjük, miként szólítsuk meg őket. (pl. tegeződés vagy magázás, nőknek szóló hangnem stb.)
Az érdeklődési jelentések részletesebbek, lehetőségünk van arra, hogy megnézzük a felhasználók viselkedését, hogy milyen tartalmak érdeklik őket (pl.: Étel és étkezés/Főzés iránt rajonganak, főleg a 30 perces receptek iránt érdeklődnek.)
A korábbi példában szereplő ruházati cég ezekben a jelentésekben úgy látja, hogy vásárlóinak többsége 25-35 éves nő, aki szeret szórakozóhelyekre járni, ezért olyan ruhákat készíthet, amelyek megfelelnek ezen szegmens igényeinek.
Érdemes időnként átnézni ezeket az adatokat, mert a webhelyünk látogatóinak demográfiai adatai és érdeklődési köre idővel megváltozhat a közönség nagysága alapján. Minél többen látogatják webhelyünket, annál többet tanulhatunk ezekből a hasznos jelentésekből.
2.) Ismerjük meg a magas visszafordulási arány okát.
A visszafordulási arány azon emberek százalékos arányát képviseli, akik ellátogatnak a webhelyünkre, de nem kattintanak onnan már tovább, nem hajtanak végre semmilyen műveletet, hanem kilépnek. Ha valaki elolvas egy blogbejegyzést és távozik, az negatívan befolyásolja a visszafordulási arányt. Ellenben ha a felhasználó a bejegyzés végén feliratkozik hírlevelünkre, ez az interakció pozitívan befolyásolja az arányszámot is.
Többféleképpen meg lehet nézni a visszafordulási arányt a Google Analytics segítségével. Technikailag minden jelentés különböző betekintést nyújt a felhasználók webhelyen történő viselkedésére. A Közönség – Áttekintés jelentés megmutatja az összes oldal teljes visszafordulási arányát, de megnézhetjük ezt a Viselkedés – Webhelytartalom menüpontjai alatt is.
Hogy mi a megfelelő kilépési arány, az attól függ. Erről részletesebben ebben a cikkben is lehet olvasni.
Figyelem! A visszafordulási arány nem keverendő össze a kilépési aránnyal! A különbségről itt találsz információt.
3.) Építsünk a leglátogatottabb oldalainkra.
Ha tudjuk, milyen oldalak népszerűek a webhelyünkön, akkor erre a sikerre építhetünk. Ez egy általános taktika a marketing szakemberek számára, akik relevánsabb és érdekesebb blogbejegyzéseket akarnak létrehozni. A tartalommarketingesek tudják, hogy az emberek 47%-a 3-5 blogbejegyzést olvas el egy üzleti oldalon a vásárlás előtt, ezért elengedhetetlen tudni nem csak azt, hogy melyek a legnépszerűbb oldalaink, hanem azt is, hogyan lehet rájuk építeni.
A Viselkedés – Webhelytartalom – Minden oldal menüpontra kattintva, az Oldalmegtekintések mellett másodlagos mutatóként az Oldalon eltöltött átlagos időt válasszuk ki, így több fogódzót is kapunk az (al)oldalaink teljesítéséről.
Például, ha az általunk korábban említett ruházati cég észrevette, hogy leglátogatottabb posztjai mindig a virtuális divatbemutatók, így most már tudja, hogy a közönsége mit szeret. Ezen adatok felhasználásával a vállalat új és kreatív módszerekkel állhat elő, hogy hallgatóságát elbűvölje.
4.) Használjuk ki a Google Search Console erejét.
A kiváló ügyfélélmény biztositása nagy részben azon is múlik, hogy az oldalunkat a keresőmotorokra optimalizáljuk. Mint mikor rájön az ember, hogy egy vizsgára készül, de a rossz könyvet tanulmányozza. Hasonlóképpen, ha webhelyünk az összes rossz kulcsszóra rangsorol, akkor nehezen ismeri meg a közönségét. A SEO elsajátítása segíthet abban, hogy folyamatosan magas színvonalú tartalmat juttassunk el azokhoz az emberekhez, akiket valóban érdekel az ajánlatunk.
A SEO javításának egyik legjobb módja a Google Search Console. A GSC segítségével optimalizálhatjuk a tartalmat, javíthatjuk a helyezést a keresési eredmények között, és még azt is módosíthatjuk, hogy a Google robotjai miként térképezzék fel webhelyünket.
Feltétlenül érdemes használni a GSC-t, ha van aktív blogunk. Azok a vállalkozások, amelyek blogolnak, lényegesen több lead-et generálnak, ami azt jelenti, hogy általában több forgalmat látnak a keresőkből. Célul kell kitűznünk, hogy a kiválasztott kulcsszavainkra a Google találatok első oldalán jelenjünk meg!
A GSC rengeteg más remek funkcióval rendelkezik, mint például a helyi SEO javítása és a potenciális ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel.
A Google Search Consolt itt érheted el, és persze az sem árt, ha az Analytics-ben engedélyezed a riportját.
5.) Hasonlítsuk össze a mobil és asztali felhasználókat.
Az utolsó tipp azokra az eszközökre összpontosít, amelyeket az ügyfeleink használnak a webhelyünk böngészésekor. Hosszas vita folyt arról, hogy a vállalkozásoknak optimalizálniuk kell-e a mobil- vagy asztali felhasználókra, de ez a vita okafogyottá vált, hisz nyilvánvaló, hogy a mobil eszközök egyre népszerűbbek.
A Google Analytics Közönség – Mobil- Áttekintés menüpontjában láthatjuk, hogy hány felhasználónk használ okostelefont, tabletet és asztali számítógépet. Hasonlítsuk össze ezeket az adatokat a visszafordulási aránnyal, az értékesítéssel és más létfontosságú mutatókkal, hogy felfedezzük a tervezés hiányosságait.
Ha a legtöbb mobilos felhasználónk visszafordul, míg az asztali felhasználók maradnak, akkor feltételezhetjük, hogy probléma van a webhely mobil változatával.
Az itt található információk segítségével mobilbarát hirdetéseket hozhatunk létre, amelyek vonzóbbak a közönségünk számára.
Vagy például ha azt észleljük, hogy ugyan sok a mobilos felhasználónk, de az asztali gépről érkező látogatók hozzák a konverziókat, akkor Ads-ben egy ajánlatkorrekcióval erre ráerősíthetünk. Persze fontos a konverziós útvonalakat is vizsgálni, mert bár sokan asztali gépen fejezik be a munkamenetet, viszont mobilon kezdték azt el!
Összegzés
Sok információval foglalkoztunk ma, de sokkal többet megtudhatunk, ha egyszerűen végigböngésszük a Google Analytics-fiókunkat. Ugyan némi gyakorlatot igényel, amíg rájövünk, mi, hol található, de megéri! A Google Analytics használatával sokkal könnyebb lesz buyer personákat felépíteni, ami hatékonyabb marketing kampányokhoz vezethet.