Vitán felül áll, hogy manapság bármilyen üzleti vállalkozásnak szüksége van valamilyen weboldalra, sőt tovább megyek, Facebook profilra is, hogy az életünket behálózó online térben is jelen legyenek, és könnyen megtalálhatóvá váljanak. Ez nem csak a kommunikáció, de az értékesítés szempontjából is fontos elvárás, amivel ma már szinte mindenki egyöntetűen egyetért.
Főleg a most induló vállalkozásokra igaz ez a látásmód, így nem meglepő, hogy a többség alkalmaz is valamilyen fizetett hirdetési módszert, hogy az oldalra irányítsák látogatóikat. Ezeket mind igen örvendetesnek gondolom a magyar online marketing jövőjének szempontjából. Az viszont sajnos korántsem ilyen biztató, hogy a honlap tulajdonosok csupán igen kis hányada használ valamilyen web analitikai módszert az online jelenlétük működésének vizsgálatára és annak fejlesztésére, elemzésére.
A Google Analytics (GA) ingyenes web analitikai rendszer segítségével a honlapok meghatározott mélységig, igen részletesen elemezhetőek, így a látogatók származásával és viselkedésükkel kapcsolatban is nagy mennyiségű adatokhoz juthatunk.
Segítségével kikövetkeztethetjük, hogy az oldal mely részei teljesítenek megfelelően, vagy éppen min kellene változtatni a hatékonyabb működés elérése érdekében. Egy komolyabb honlap elemzésével heti szinten jó pár órát el lehet tölteni, de a legalapvetőbb vizsgálatokat már a kisebb honlapok esetében is mindenkinek ajánlott folyamatosan alkalmazni. Ezekre akár havi 1-2 órás időráfordítás is elegendő lehet!
Ebben a cikkben bemutatom a Google Analytics 5 leghasznosabb funkcióit, melyek használata egyszerű, de ugyanakkor rendkívül hasznos. Sőt, segítségükkel néha elengedhetetlen információkat nyerhetünk ki!
Követőkód elhelyezése
A Google Analytics használatának alapfeltétele, hogy a rendszer követőkódját oldalunk minden, egyedi URL-el rendelkező aloldalának forráskódjába elhelyezzük. Az eszköz ezzel a kóddal tudja majd követni, hogy a látogatók merre járnak, és mit csinálnak az oldalon. Az alábbi linken megtalálható az implementációs leírás: https://support.google.com/analytics/answer/1008080
Célok beállítása
Korábbi bejegyzéseinkben már sokszor kifejtettük mennyire fontos a célok tisztázása, és hogy megfogalmazzuk elvárásainkat a látogatók felé (vásárlás, feliratkozás, ajánlatkérés, több oldalmegtekintés, stb.). Ha ezeket a célokat lefektetjük, akkor a GA segítségével képesek vagyunk ezek teljesülését, és egyéb tényezőkkel (forrás, demográfia, más célok teljesítése) való összefüggését mérni. Ugyan tudjuk, hogy az Adwords felületén is lehetséges a konverziómérés beállítása, de míg ott csupán bizonyos URL címek betöltődését állíthatjuk be célnak, addig az Analytics-ben ennél sokkal bonyolultabb, összetettebb célok is egyszerűen definiálhatóak.
Analytics-ben beállítható célok:
- URL címek betöltődése: az Adwords-ből jól ismert célkövetési módszer, mely az URL betöltődését veszi alapul (pl.: visszaköszönő oldal)
- Események megvalósulása: gombra kattintás, videó lejátszása, egyéb saját URL-el nem rendelkező események megvalósulása – https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/events
- Időtartam (pl.: minimum 2 perc az oldalon)
- Oldalmegtekintések (pl.: minimum 5 oldalmegtekintés)
Az itt beállított célokat később könnyedén importálhatjuk AdWords fiókunkba (az adatok általános feldolgozási ideje 1-2 nap), így egyszerűvé válik kampányaink konverzió fókuszú optimalizálása is. Ehhez csupán annyit kell tennünk, hogy a két fiókot összekapcsoljuk, melyről bővebb leírást az alábbi linken találunk: Az Analytics és az AdWords összekapcsolása.
Tipp: Ha mindkét felületen alkalmazzuk a konverziókövetést, akkor a számokban nagy valószínűséggel eltérést fogunk tapasztalni. Mivel a két felület eltérő módon mér, így ez a fajta különbség normális, de igyekezzünk egyet kiválasztani és a későbbiek folyamán arra támaszkodni.
Forgalmi források
A GA mindenféle külön beállítás nélkül elárulja nekünk, hogy a látogatók milyen találatokból érkeztek oldalunkra, majd utána hogyan viselkedtek ott. Az Ügyfélszerzés (Acquisition) fülön belül például a Forrás/Médium (Source/Medium) gombra kattintva láthatjuk, hogy mely oldalakról érkeztek látogatóink, sőt meg vannak különböztetve az organikus és fizetett találatokból érkező kattintások is. Fizetett hirdetések esetében ennek a funkciónak a használata elengedhetetlen, de az organikus forgalom elemzésénél is érdekes adatokra bukkanhatunk ebben a riportban.
Alapesetben (a fizetett Google hirdetéseket leszámítva) az Analytics csupán az forrásoldalak domain nevét közli, de ha például Facebook-on vagy más oldalakon hirdetünk, akkor a megfelelő URL paraméterek használatával ennél részletesebben is tájékozódhatunk, így akár minden egyes banner vagy hírlevél teljesítményét külön tudjuk értékelni.
Remarketing
A GA segítségével (az Adwords-hez képest) sokkal precízebb remarketing listákat tudunk létrehozni, melyek segítségével azoknak jeleníthetünk meg hirdetéseket, akik már valamilyen formában jártak az oldalunkon. Míg Adwords-ben (a célkövetéshez hasonlóan) csupán az egyes oldalakat meglátogató vagy éppen elkerülő látogatókat tudjuk listába gyűjteni (kizárni), addig az Analytics lehetőséget ad arra is, hogy a korábban már definiált cél teljesítőit vagy elmulasztóit is külön listába gyűjthessük. Sőt, a feltételeket szabadon kombinálhatjuk, így akár nagyon pontos célzásokat is elérhetünk.
Az Analytics felületén a remarketing listákat az Adminisztrálás –> Remarketing –> Közönségek útvonalon találjuk meg. Ezeket a listákat (az összekapcsolást követően) természetesen bármikor importálhatjuk az AdWords-be és a tartalmi kampányaink célzásához használhatjuk. Hogy az adott lista mennyi követővel rendelkezik, azt ugyancsak az AdWords felületén a Megosztott könyvtár –> Közönségek fül alatt tudjuk megtekinteni.
Tipp: RLSA (Remarketing hirdetések a Keresési Hálózaton) kampányok esetében csak az AdWords listáira támaszkodhatunk, így ha a jövőben hasonló bővítésekben gondolkozunk, úgy érdemes mindkét felületen elindítani a közönségek gyűjtését.
Személyre szabott jelentések
A GA felületén olyan hatalmas terjedelmű adatmennyiség érhető el, hogy gyakran nem egyszerű megtalálni, hogy melyik beépített riport tartalmazza a számunkra fontos adatokat. Szerencsére a testreszabás fül alatt létrehozhatjuk saját táblázatainkat is, ahol a nekünk fontos adatokat úgy rendszerezhetjük, ahogyan szeretnénk. Ha ezeket az egyéni riportokat elmentjük, akkor később csupán a vizsgálni kívánt időszakot kell beállítani és máris láthatjuk a számunkra fontos információkat egy helyen.
Amennyiben Analytics-et korábban összekapcsoltuk az Adwords fiókunkkal, akkor használhatjuk az ott keletkező adatokat is, mint például (CTR, CPC, Adwords költés stb.) Ezeket a személyre szabott jelentéseket a fenti menüsorban lévő Testreszabás fülre kattintva érhetjük el és hozhatjuk létre.
E-kereskedelmi beállítások
Aki webáruházat üzemeltet és több fajta terméket értékesít online, azoknak az E-kereskedelmi mérés beállítása kötelező. Ez egy külön opció a rendszeren belül, aminek a segítségével az összes értékesítői adatunk elérhetővé válhat a statisztikákban is (pl.: érték, darabszám, termék neve, cikkszáma, stb…). Természetesen ezeket az adatokat össze tudjuk vetni a többi webanalitikai információval is, így pontosan meg tudjuk határozni, hogy a vásárlóink honnan érkeztek az oldalunkra és mit csináltak ott a vásárlás előtt.
Ezen kívül megtudhatjuk, hogy mennyi idő telt el a hirdetésre kattintás és a vásárlás között, valamint hogy mekkora értékben vásároltak. Ez az online mérés legpontosabb módszere, mégis az implementálása bármelyik fejlesztőnek gyerekjáték. Az alábbi linken megtalálható a pontos útmutató: https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/ecommerce
A Google Analytics tehát egy nagyszerű felület, alkalmazásával lehetővé válik, hogy minden fizetett online kampányunk garantáltan gazdaságosan működjön. Ha például egy Adwords kampányunk kizárólag az Adidas cipőket reklámozza és tudjuk, hogy egy cipőn 15% hasznunk van, akkor könnyen kiszámítható, hogy hosszú távon olyan CPC ajánlatokat kell megadni, hogy a konverziós költség a bevétel maximum 15 %-át tegye ki.
Az E-kereskedelmi mérés implementálása nélkül nem lehet megkülönböztetni a különböző értékű vásárlásokat, annak ellenére, hogy a legtöbb webáruházban lényeges különbségek vannak az egyes termékek árai között. Az pedig nyilvánvalóan nem mindegy, hogy egy 200 000 Ft-os havi költségkerettel rendelkező AdWords kampány 5 db 50 ezres camping kerékpár értékesítését, vagy ugyanennyi 300 ezres versenykerékpár eladását segíti elő. Az e-kereskedelmi mérés beállítása lehetővé teszi ezen ár/profit különbségek beépítését az optimalizációba.
A fenti funkciók csupán a webanalitika-jéghegy csúcsát jelentik, de már ezek használatával is rengeteg, más módon nem igazán hozzáférhető, fantasztikusan hasznos információhoz juthatunk. Mivel a Google Analytics használata teljesen ingyenes és egy webfejlesztő számára a kódok implementálása nem okozhat problémát, ezért minden webhely tulajdonosnak alkalmaznia kellene, legalább a fenti funkciókat. Aki nem él ezekkel a lehetőségekkel, úgy rengeteg kiaknázatlan lehetőséget hagy hátra a saját piacán belül, és előbb-utóbb elkövet egy olyan hibát, amivel óriási versenyelőnyt ad majd a konkurenciának.