A gyakorlatban sok problémát okozhat a PayPal fizetéses tranzakciók nyomon követése a Google Analytics rendszerében. Egy rosszul beállított fiók esetében gyakran nem tudjuk a PayPal-lal fizető vásárlóinkat az előzetes kampányforrásokhoz vagy forgalmi csatornákhoz rendelni, ez pedig komoly hibaforrást, megoldandó problémát jelent a mindennapi elemzéseinkben.
Gyakori problémák a PayPal fizetés kapcsán
1. A külső fizetési kapu (Gateway) alapú PayPal tranzakciók mérésére kétféle megoldást használ az e-kereskedők többsége, de a gyakorlatban sajnos egyik módszer sem tökéletes:
- Az egyik esetben a vásárlás záró lépéseként (a külső PayPal oldalon végrehajtott sikeres vásárlást követően) automatikusan visszairányítjuk a felhasználót a köszönő oldalra, mely elküldi az Analytics-nek a sikeres tranzakció tényét és adatait.
- A másik esetben még a külső fizetési kapura történő átirányítás előtt lezárja a webáruház rendszere a tranzakciót, majd ezt követően tudjuk a tényleges vásárlást elindítani a fizetés gombra kattintva. Természetesen ilyenkor is célszerű visszairányítani a felhasználókat egy sikeres fizetést megerősítő oldalra.
Noha mindkét módszer valamilyen szintű megoldással szolgál, sajnos mindkét változatnál fennáll a lehetősége, hogy a felhasználó a fizetés közben valamilyen külső vagy belső tényező hatására megszakítja a folyamatot.
2. Az ilyen külső, gateway oldalas PayPal fizetések esetében gyakori analitikai hiba az is, amikor a felhasználók a sikeres fizetés lezártával visszatérnek a weboldalra, ahol már paypal.com-os hivatkozási forgalomként szerepelnek a jelentéseinkben.
Erre egyszerű megoldást jelent az Universal Analytics-ben, ha a paypal.com-ot felvesszük a hivatkozások kizárása funkcióval, ezáltal az innen érkező felhasználók a visszatérésük pillanatában nem fognak új munkamenetet generálni, és így megszűnik az ebből adódó hibás hivatkozási forrás is.
3. A másik gyakori, eddig megoldásra váró problémát pedig azok a (korábban említett) felhasználók jelentik, akik bár befejezik a vásárlást a third party oldalon, utána már nem térnek vissza az oldalunkra. Mivel a fizetés végeztével kilépnek, ezért ők az Analytics jelentéseinkben egyszerűen nem fognak szerepelni.
Sajnos jelenleg továbbra sincs lehetőségünk arra, hogy a PayPal fizetési kapu oldalán Analytics mérőkódot helyezzünk el, pedig a domainek közötti követés helyes beállításával már tudnánk mérni a fizetési folyamatot.
A PracticalEcommerce cikkében részletezett egyik megoldás ezen userek követésére szolgáltat lehetséges alternatívát, sajnos azonban fejlesztői segítségre lesz szükségünk a mérés helyes implementálásához. Továbbá a cikkben leírt Zappier webhook kapcsán a Custom Filter opciót mi nem tudtuk megfelelően beállítani, de jó hír, hogy a Zappier oldalán lévő információk szerint készül egy közvetlen PayPal Analytics App, ami remélhetőleg egyszerűen megoldja majd a problémát.
A PayPal fizetési kapu oldalról visszatérő felhasználók mérése
Klasszikus Analytics (ga.js):
- Kattintsunk a PayPal fiókunk MyAccount menüjében található Profile linkre
- Majd a Website Payment Preferences-re (weboldal fizetési beállítások)
- Állítsuk be az Auto Return (automatikus visszairányítás) opciót On-ra (kapcsoljuk be)
- Adjuk meg a sikeres PayPal fizetés esetén felugró köszönőoldal (confirmation page) URL-jét a végén az ?utm_nooverride=1 paraméter használatával
- Ennek köszönhetően a visszatéréskor nem fog új munkamenet generálódni
Univerzál Analytics (analytics.js):
Ahogy azt már a fenti bekezdésben is leírtam, UA mérés esetén nem szükséges a korábbi paraméter használata, hanem ebben az esetben elegendő a kizárt hivatkozások listájára felvenni a paypal.com-ot. Ezt az Analytics adminisztrátori felületén a Tulajdon –> Követési információk alatt találjuk.
A PayPal automatikus átirányítása után megjelenő visszaköszönő oldalt ne felejtsük el megfelelően beállítani, hogy az e-kereskedelmi tranzakciós adatok helyesen kerüljenek be az Analytics tulajdonunkba!
Enchanced Ecommerce:
Összegzés
Amennyiben még mindig a régi, klasszikus Analytics kódot használjuk, úgy többek közt emiatt is érdemes az Universal Analytics-re váltani, mert mint a fenti példa is mutatja, jóval egyszerűbb megoldással szolgál. Ha pedig már UA mérést használunk, akkor mindenképp érdemes a saját domain cím kizárása mellett a külső fizetési szolgáltatókat is tiltólistára tennünk, így azok már nem fognak hivatkozásként teljesen új munkamenetet generálni a jelentéseinkben.
Természetesen ezt a kizárást nem szabad összekeverni a szűrőkben használt kizárás fogalmával, ugyanis ebben az esetben a nézetből nem kerül teljesen kiszűrésre az adott forgalom.