A mobil szerepe jelentősen átalakult az okostelefonok és a mobilinternet elterjedése óta. Ma már mint társra, állandó és mindig elérhető információforrásra tekintünk telefonunkra. A kommunikáció mellett használjuk hírolvasásra, üzletkeresésre, konkrét termékről való informálódásra, még akkor is, ha egy üzleten belül vagyunk és a kezünkben tartjuk éppen.
Nemrég a Google GoMobile nap elnevezésű eseményén jártunk, ahol ezt a jelenséget járták körbe az előadó szakamberek és erről szeretnék -egy remélhetőleg hasznotokra váló- tudósítást adni. Amennyiben a mobil marketing téma után bővebb érdeklődtök, tekintsétek meg új online magazinunkat és hírportálunkat a ThinkMobile.hu-t.
A Google már 2015-ben bejelentette, hogy a mobil keresések száma túllépte a desktopon és tableten történő keresések együttes mennyiségét. Ennek apropóján a kereső cég egy újabb definícióval bővítette tudástárát: a mikro-momentumok fogalmával, erről beszélt nekünk Csillag Gábor, a Google szakértője és egyben ügynökségünk hivatalos dublini kapcsolattartója.
Ez azokat a mindennapi életünk során kialakuló helyzeteket foglalja magába, amikor kialakul bennünk az információs igény és konkrét szándéktól vezérelve a kereső után nyúlunk.
Négy fő pillanat került meghatározásra, amelyek épp olyan fontosak, amilyen gyorsan elillannak, ezért tudnunk kell hogyan ragadjuk meg őket hatékonyan.
- Tudni szeretném (I-Want-to-Know) pillanatok:
az okostelefon tulajdonosok 66%-a okostelefonjuk segítségével szerez további információt egy látott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban. - Szeretnék bemenni (I-Want-to-Go) momentumok:
digitális jelenlétünk összeköt bennünket a fizikai valósággal. A “közelemben” jellegű keresések száma megduplázódott az elmúlt egy év alatt. - Szeretném megcsinálni (I-Want-to-Do) pillanat:
a “hogyan” kérdésre választ keresők évente 70%-kal többen lesznek a videós tartalmak böngészői között. - Szeretném megvenni (I-Want-to-Buy) pillanat:
az okostelefon tulajdonosok 82%-a tudakozódik mobilon, akár a boltban való válogatás közben is.
Még egy érdekesség, hogy a megkérdezettek 87%-a vallotta, hogy online kutatómunkát végez, mielőtt betér egy üzletbe. Így tehát sokkal célirányosabb és felkészültebb látogatókra számíthatnak a boltok a jövőben, akik valódi vásárlási szándékkal érkeznek (forrás: Google: micromoments-guide-to-winning-shift-to-mobile)
Hála az okostelefonoknak és az egyre növekvő lefedettségnek ezek a mikro pillanatok bárhol, bármikor megtörténnek és a tudatos márkák dolga felkészülni rájuk. A hatékony stratégia alappillérei a Google szakemberei szerint: legyünk jelen, legyünk hasznosak, legyünk gyorsak.
Legyünk jelen
Abban a pillanatban kell megjelennünk, amikor a fogyasztóban felmerül egy kérdés vagy az igény a vásárlásra. Sokan nem márkahűség szerint választanak, viszont fontosnak tartják, hogy mobil kereséseikre azonnali megoldást kapjanak.
Egy sikeres példát mutattak be a mikro-momentumok kihasználására: a Red Roof Inn stratégiáját, aminek marketing csapata felirmerte a lehetőséget a törölt repülőjáratok utasainak kereséseiben és elkezdte kifejezetten azokban az időszakokban hirdetni a közeli szállásait, amikor az utasok egy adott reptéren ragadtak. Ezzel 60%-os növekedést értek el a nem márkázott keresőkampányaik körében.
Legyünk hasznosak
A jelenlét azonban nem mindig elég, ha nem tudjuk márkánkat a fogyasztó számára hasznos, releváns információval alátámasztani.
Ezt csak tudatos és következetes módon érdemes csinálni. Nem lesz elég egy színes infografikát elérhetővé tennünk, hanem redszeres, értékes információt kínáló, és -amennyiben lehetséges- személyre szabott tartalmat kell szolgáltatnunk, mindezt pedig mobilra optimalizált felületen kell elérhetővé tennünk.
Nagyon fontos megállapítás hagzott el, miszerint a jó mobil weboldal nem a jó desktop oldal reszponzív mása. Egy okostelefon használónak más funkciók a fontosak, illetve minél rövidebb útvonalakra vágyik.
Tervezésnél el kell képzelnünk, hogy egyes látogatók miért kereshetnek a mi termékünkre és az ő kérdéseikre kell a lehető legkönnyebben elérhető válaszokat adnunk. Például, ha valaki egy márkára keres, akkor lehet, hogy ismerkedni szeretne a cégkultúrával, véleményekre kiváncsi vagy egy közeli üzletet keres, és mi tudjuk őt ösztönözni azonnali vásárlásra, boltba való betérésre, azonnali telefonhívásra vagy üzenetküldésre is.
A Google szerint az okostelefonhasználók 69%-a nagyobb eséllyel vásárol olyan cégektől, amelyek mobil oldala vagy applikációja segít neki, hogy könnyen és gyorsan információhoz jusson a keresett termékről.
Legyünk gyorsak
Az azonnaliság a mobilhasználat elengedhetetlen része. A mobilhasználók 29%-a vallja, hogy gondolkodás nélkül átmegy egy másik weboldalra, ha a mobil oldal vagy app túl lassú, illetve nem találja azonnal a keresett tartalmat rajta.
No és mennyire kell gyorsnak lennünk?
Ha nem tölt be az oldal 3 mp alatt, akkor 40%-ot már el is vesztettünk a látogatóink közül. Ha nem találja meg a keresett információt 3 kattintással, akkor 5 látogatóból 1 biztos, hogy nem tér vissza többé.
Sajnos ezek nem túl bíztató adatok, de szerencsére már sok eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy megvizsgáljuk weboldalunkat “mobil szemmel” és a fejlesztők nagy része is kiképezte magát mobilbarát oldalak tekintetébe. A jó hír, hogy a Google saját felmérése szerint a mobilozók 74% visszatér egy olyan oldalra, amely optimalizált designal és tartalommal rendelkezik.
Ez elég motiváló lehet a cégek számára, hogy olyan mobilbarát és reszponzív weboldalakat készítsenek, melyek megfelelnek az alábbi, Pfening Ágota által kiemelt jellemzőknek:
- azonnali funkciók, melyek a lehető legkevesebb kattintással elérhetőek
- egyszerű visszanavigálási lehetőség a főoldalra
- intelligens kereső használata szűrési lehetőséggel, ajánlóval
- regisztráció nélküli vásárlási lehetőség
- regisztrált felhasználóknak személyes ajánlások, illetve automatikus cellakitöltés
- eszközökön átivelő konverzió segítése: mentés, küldés funkció
- félbehagyott folyamatok mentése (pl. ne tűnjön el a félig kitöltött form, ha a felhasználó egy időre félbehagyja)
- vizualizált tartalom (pl. naptár beillesztése foglalásnál)
- reszponzív, tehát mérethez alkalmazkodó tartalmak. El kell kerülni a vízszintes görgetésre való kényszerítést
- informatív, nagyítható képek használata.
Azoknak az eszközöknek a listája pedig, melyeket a Google ajánl a weboldalak vizsgálatához:
- Mobilefriendly test: mobilbarát szempontból pontozza a keresett oldalt
google.com/webmasters/tools/mobile-friendly - PageSpeed Insight: az oldal betöltési sebességét mutatja
google.com/speed/pagespeed/insights - Search Console: oldalanként elemzi a felmerülő problémákat és javaslatokat ad fejlesztésre (csak oldaltulajdonos számára elérhető)
- Google Analytics: itt is sok, mobil eszközről érkező látogatókat elemző kimutatás elérhető
- Google AdWords: elsősorban a Kulcszótervező és a Mobil trendek böngészése javasolt.
Egy utolsó gondolat, amelyet kiemelnék a mobil trendek és aktivitások vizsgálatából, hogy a tudatos struktúra, design és tartalom mellett ne felejtsük el összekötni az értékesítés során felmerülő pontokat és a konverziós folyamatot kerek egészként vizsgálni, hiszen az internetezők 90%-a vallja azt, hogy a mindennapokban többféle eszközt is használ. Így tehát egy bolti vásárlás elképzelhető, hogy tableten kezdődik, egy mobil keresés pedig könnyen a laptopunkon való konverzióval zárul.
Esettanulmány, sikertörténet – Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotel****
Fejlesztő csapat és előadó: Bakonszegi Norbert, PW Studio
Norbiékkal 5 éve dolgozik együtt ügynökségünk különböző egyedi fejlesztésű projekteken, így külön öröm volt számunkra, hogy a Google is a PW Studiot kérte fel egy sikeres mobilbarát oldal bemutatására. Alábbiakban Norbi összefoglalóját olvashatják.
Tóth Marcell, Google munkatárs, témabemutatása után egy hazai sikeres mobil esettanulmányt – aquaticum.hu – elemeztünk. Az elmúlt félévben nagyon szép sikereket ért el az Aquaticum Debrecen Termál & Wellness Hotel**** mobilra optimalizált oldala. Ezért is esett a Google választása a PW Studio által tervezett, fejlesztett projekt bemutatására.
Az előadás fő mondanivalója a mobil konverziók elérése, azok optimalizálása, mérése, eredmények kiértékelése. Ezeket igyekeztünk emészthető formában, számszerű adatokkal illusztrálva bemutani, e hazai piacról kiragadott példán keresztül.
Előzményképpen a projekről annyit érdemes tudni, hogy az aquaticum.hu weboldal komoly online múltra tekint vissza. Ebből kifolyólag fő feladatunk volt, a cég bonyolult szervezeti felépítése és a meglévő webes struktúra átültetése egy korszerű, – mobil által – fogyasztható online termék formájába. A hotel, egy kiváló termék, amihez már “csak” a konverzókat kell párosítanunk.Korábbi évek eredményei alapján láttuk, hogy a mobil foglalások, érdeklődések száma dinamikusan nő. Ezért tűzte ki célul a hotel, hogy minden eszközével segítse a mobil foglalások eredményességét.
De mitől lesz a site mobilbarát? A válasz nagyon egyszerű, kézenfekvő. Ha az oldal keresőbarát (Mobil SEO eszközeit kihasználva) és ráadásul mobil felhasználóbarát is, akkor elértük azt, hogy a weboldal a mobil felhasználók kedvelt online foglalási felülete legyen.
Legfontosabb dolog, legyünk figyelmesek a felhasználóinkkal, mint ahogy a való életben is teszük, amikor a termékeinket értésítjük. Gondoljuk át a felhasználó látogatási útvonalát. Határozzuk meg a célokat. Tervezzük meg eszerint a konverziós folyamatot, úgy hogy a látogató a lehető legrövidebb úton érje el a (közös) célt. Ezeket a célokat mérjük pl. a Google Analytics segítségével. Elemezzük, hogy mobil eszközről a látogató meddig jut el a konverziós folyamatban, hol morzsóldik le. Ha látjuk az akadályokat az oldalon, akkor szüntessük meg azokat.
Tegyük egyértelművé a konverziós célt, építsük e köré a tartalmat! Javítsuk a használhatóságot, ezáltal biztosan csökkeni fog az oldalelhagyások száma. Az adatbekérések alkalmával minimalizáljuk a bekérendő adatok mennyiségét. A formot logikus szálon fűzzük fel és fordítsunk kiemelt figyelmet a form hibák visszajelzésére.