Vissza a cikkekhez

Blog

Tartalomjegyzék

Mitől egyre népszerűbbek a sötét módban megjelenő weboldalak?

Tartalomjegyzék

Dávid Kertész
2020.10.30.

Te szoktad használni a sötét módot böngészőben, tableten, mobilon? Az elmúlt néhány évben ugrásszerűen megnőtt az igény rá. Mi állhat ennek hátterében? Ez a cikk felsorolja ennek magyarázatait.

Az utóbbi időben a weboldalak kontrasztos, sötét megjelenési módja nagyon közkedvelté vált a felhasználók körében. A trend annyira erősnek mutatkozik, hogy a Google létrehozta a „Night Eye” bővítményt, amivel sötét módban jeleníthetünk meg bármely weboldalt. Ez persze csak Google Chrome böngészővel működik, de vannak pl. Firefoxhoz is olyan kiegészítők régóta, amik ugyanezt a célt szolgálják. A Chrome kiegészítője fizetős, de meglehetősen jól működik és 3 hónapig ingyenesen használható. De próbálkozhatunk egyéb fejlesztők által készített bővítményekkel, ezek közül találunk sok ingyenesen használhatót.

A sötét mód népszerűségét fokozza számos olyan app- és webdesign, amik már alapvetően sötét módban készültek, ezzel is újdonságként hatását keltve, hogy a hagyományos webdesignoktól eltérő élményt nyújtanak.

A Get Polarized nemrégiben végzett felméréseket különböző közösségi média platformokon, hogy megértsék a felhasználók preferenciáit, amikor a sötét mód / sötét téma megjelenést választják.
A felmérésből kiderült, hogy a felhasználók többsége jobban preferálja a sötét módot a világos megjelenéssel szemben.

Ezen információk fényében vizsgáljuk meg, mik a fő okai annak, hogy ilyen népszerűvé váltak a sötét módban megjelenő weboldalak és alkalmazások!

A tech óriások adoptálták

News Feed Dark Mode

Túl nagy elfogultság lenne a Google-t a sötét mód ősének tekinteni. A régi asztali számítógépek, amikhez még monokróm CRT monitorokat használtak, zöldes szöveget jelenítettek meg a fekete képernyőkön, a közelmúltban azonban a 2010-es Windows Phone 7 vezetett vissza sötét színű témákat és háttereket.

Jelenleg több nagy technológiai óriás, népszerű weboldalak, közösségi oldalak kínálják választható funkcióként az úgynevezett „Éjszakai módot”.

Ide tartoznak olyan nagy nevek, mint a Facebook, a Reddit, a Twitter, a YouTube, a WhatsApp, a Samsung One UI, az Apple iPad, az iOS 13, valamint az Android 10, hogy csak néhányat említsünk, akik sötét módot kínálnak a felhasználók számára. De egészen biztosan rövidesen bővülni fog ezek száma.

Ezek az online platformok és vállalatok együttesen tesznek eleget a technokrata-urbánus lakosság ilyen jellegű igényének.

A fejlesztők, kódolók ráhatása

atom text editor on ubuntu

Amíg a sötét mód a felhasználók számára az utóbbi időben vált fokozatosan egyre népszerűbbé, kevesen tudják, hogy nagyon régóta használnak sötét témát azok a fejlesztők, kódolók, designerek akik a felhasználói felületet: UI-t, webdesignt készítik.

A sötét téma a legtöbb kódoló szövegszerkesztő alapértelmezett megjelenése. A legnépszerűbb kódoló szövegszerkesztők, köztük az Atom, a Sublime Text, a Brackets és a Visual Studio Code, mind sötét témákat használnak. De megemlíthetjük a grafikai szoftvereket is, amik többségében szintén a semleges sötétszürke témával nyílnak meg alapértelmezett módon.

Ennél fogva könnyű megértenünk, hogy a fejlesztők milyen ráhatással vannak erre a folyamatra. A Medium.com által nemrégiben készült tanulmánya szerint, a szoftverfejlesztők több mint 70%-a használja a Dark Theme IDE-ket, és a sötét témájú letöltések szinte mindig a top 10 legnépszerűbb téma közé tartoznak.

Szemkímélés

Sötét mód szemkímélés

Úgy tűnik, hogy a biológia is közrejátszik a sötét téma-preferenciák további vizsgálatában, a felhasználókra és a szemre gyakorolt ​​hatása miatt, de nem úgy, ahogy gondolnánk. A jelenség magyarázata egyszerű. A világos szöveg sötét képernyőn történő megjelenése a pupilla növekedését eredményezi. Fehér képernyő esetén ez sokkal szűkebb. Sötét módban a szemünket jobban megerőlteti a képernyőn megjelenő ábrák és karakterek értelmezése.

Ezt támasztják alá az asztigmatizmusra vonatkozó statisztikák is, amely állapot az Egyesült Államok lakosságának csaknem 33% -át érinti.

Azonban a sötét mód előnyösebb, ha az eszköz olvasója gyenge fényviszonyokkal rendelkező környezetben tartózkodik, így nem vakítja el a felhasználót a képernyő fénye, ami szintén megterheli a szemet.

https://youtu.be/DoPYlgsEKvk

A sötét téma érzelmi hatása

Sötét mód hangulat

A sötét téma nem emeli ki a szöveget, ellenben jól használható egy hangulat kifejezésére is, amihez a fenti kép jól szolgál illusztrációként.

A képernyők által okozott a látással kapcsolatos problémákat külön csoportként definiálják, amelyek a mobiltelefon, a számítógép, az e-book olvasó, vagy a tablet hosszan tartó használatából adódnak.

Sok felhasználó emiatt is szívesebben választja a sötét módot. Ez lehetővé teszi számukra, hogy begubózzanak a sötétben és elzárkózzanak az élénk fehér fénytől, amely olyan érzetet kelt számukra, mintha közvetlenül a napba bámulnának.

A Medium közelmúltbeli felmérési eredményei szerint a résztvevők mintegy 82,7% -a nyilatkozott úgy, hogy inkább sötét módot használ az eszközén.

Kevesebb akkumulátorhasználat

Akkumulátor használat

A 2018-as Android Dev csúcstalálkozón a Google egyik javaslata az akkumulátor-fogyasztás csökkentésére a sötét felhasználói felület bevezetése volt. A Google fejlesztői ismertették, hogy az éjszakai mód meghosszabbítja az akkumulátor üzemidejét és közvetetten az élettartamát is. A fehér pixelek megjelenítése sokkal energiaigényesebb, és a fényerő befolyásolja mind az energiafelhasználást, mind az akkumulátor élettartamát.

Ezt a megállapítást alátámasztják az XDA Developers által közzétett felmérések, amiben kijelentik, hogy egy sötét téma max. fényerő mellett akár 63% -kal is csökkentheti az akkumulátorhasználatot az AMOLED kijelzőjű eszközöknél.

Témák, trendek

Rengeteg megjelenési témát találhatunk szoftverekhez, böngészőkhöz, akár egyes alkalmazásokhoz is, amik megváltoztatják azok kinézetét. Egyes megjelenési témák komoly rajongókkal is rendelkeznek.

SEO szempontból sem hátrányos

Ahhoz, hogy megértsük a sötét téma SEO-ra gyakorolt ​​hatását, figyelembe kell vennünk a felhasználói élményt. Ennek az a magyarázata, hogy a felhasználók oldalon töltött ideje, valamint ezzel összefüggésben a weboldal használhatósága óriási szerepet játszik a keresőmotorok rangsorolásakor.

A Google és az egyéb keresőmotorok semmiképp sem büntetik a weboldalakat csak a sötét mód alkalmazása miatt és egyéb negatív hatással sincs a SEO-ra a sötét megjelenés. Sokkal meghatározóbb a felhasználói élmény, az oldalon töltött idő és az interakciók azok a tényezők, amik legfontosabbak a SEO technikai szempontjait vizsgálva. Ehhez pedig akár pozitív felhasználói élményt nyújtva, hozzájárulhat a sötét mód.

Felhasználói szokásokhoz igazítva

Dark mode starterpack

Mindannyian tisztában vagyunk azzal a ténnyel, hogy a felhasználók többsége ritkán olvas online szöveget, mivel a tartalomfogyasztás legegyszerűbb módja a vizuális megjelenés, tehát a képek és videók nézése. Ezért a felhasználói élmény kerül előtérbe, amikor a sötét témájú weboldalak és appok készülnek.

A Smart Insights nemrégiben készült tanulmánya szerint a marketingesek 92%-a videókat használ marketingstratégiájának fontos részeként. Becslések szerint 2021-ben átlagosan az emberek napi 100 percet fognak tölteni online videók megtekintésével!

Ezt támasztják alá a Statista.com megállapításai is, akik szerint az online videofogyasztást világszerte az egyik legnépszerűbb internetes tevékenységnek tekinthető. Ezért amikor ezeket a tanulmányokat értelmezzük, magától értetődő, hogy a sötét téma jól működik az online video streaming webhelyeken is.

Nem csoda, hogy a YouTube és a Netflix nagyrészt meghatározóvá vált a sötét tónusok használatában.

Fontosak a fényviszonyok

A sötét háttéren világos szöveg olvasása nehezebb lehet, mint hagyományosan a világos háttéren sötét karaktereket megjelenítve. Ezért ezt is figyelembe kell venni, ha sötét témájú weboldalt készítünk, vagy app megjelenésén dolgozunk.

Konklúzió

Amanda Jerelyn Marketing manager (ez a cikk is nagyrészt az ő összeállításából született) véleménye szerint bár a sötét mód óriási népszerűségnek örvend, de inkább csak a hangulat/érzés/élmény kifejezésére alkalmas, és nem érdemes ennél semmilyen több előnyt belelátni.

Kapcsolódó szolgáltatások:
Címkék:

Tetszett a cikk?

Szeretnéd havonta összesítve megkapni a legfontosabb szakmai cikkeket, híreket?
Feliratkozom a hírlevélre

Kapcsolódó cikkek

A Google indexelési arányainak javulása

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint a Google indexelési rendszerességei és arányai jelentős javulást mutatnak.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia

A Google AI Overviews hatása a weboldalak forgalmára

Egy friss tanulmány szerint a Google AI Overviews-ben való megjelenés jelentősen növeli a weboldalak forgalmát, míg a kimaradás csökkenti a kattintásokat. A legjobb helyezésű, tranzakciós lekérdezések esetében az AI Overviews-ben szereplő oldalak 3,2-szer több kattintást kaptak, mint a kimaradók.
Tovább a cikkhez
Klikkmánia
Mutass többet